تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۵۳
بازدید: ۳۳
کد خبر: ۳۲۶۴۹۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیر کل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت پاسخ می‌دهد:

ضرورت توسعه خودرو‌های برقی برای کشور چیست؟

‌می‌متالز - آن‌چه در برقی سازی حوزه خودرو درحال رخ دادن است، از همان جنسی است که وسایل خانگی گازسوز را به وسیله برقی متصل و هوشمند تبدیل کرد، یعنی هم جوشی بین برقی شدن و متصل بودن وسیله برقی برای وصل شدن به کاربری‌های مرتبط با کلان داده‌ها که مثلاً برای خودرو می‌تواند به راهبری خودرو‌های بدون سرنشین بیانجامد

به گزارش می‌متالز، عبدالله توکلی لاهیجانی مدیر کل صنایع خودروی وزارت صمت در پاسخ به سوالی در خصوص دلایل ضرورت توسعه خودرو‌های برقی در کشور گفت: صنعت خودروی کشورمان به لحاظ زیرساخت‌های تولید و بازار وضعیت ممتازی را در میان کشور‌های منطقه دارد. صنعت خودروسازی با دارا بودن سهم ۵ تا ۷ درصدی در ارزش افزوده صنعت کشور، همچنین سهم بالای ۲۰ درصد در بخش صنعت و سهم ۱۲ درصدی اشتغال بخش صنعتی کشور، از جایگاه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ویژه‌ای برخوردار است؛ اما نکته مهم‌تر این است که این بخش ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال، به‌خصوص در قشر تحصیل کرده و متخصص کشور دارد، به‌خصوص آن‌که اگر حلقه‌های اصلی زنجیره ارزش خودرو در داخل کشور شکل گیرد و این امر میسر نمی‌شود، مگر آن‌که صنعت خودروی کشور دانش بنیان شود و از پنجره فرصت فناوری‌های نوین برای جهش در این مسیر بهره گیریم.

وی ادامه داد: ایجاد سبد تعادلی در تمامی زمینه‌ها، از جمله مصرف انواع انرژی، به‌کارگیری انواع فناوری‎ها، ایجاد بازار‌های مختلف اقتصادی و ... یکی از راه‎های مطمئن برای عدم وابستگی و رشد و توسعه یافتگی است. امروز که صنعت خودروی برقی در عرصه‌‎های جهانی با نرخ رشد زیادی درحال نفوذ است، ضرورت دارد کشور ما نیز در یک سبد منطقی به این صنعت ورود کند و نسبت به ایجاد زیرساخت‎های آن اقدام نماید.

مدیر کل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت با بیان اینکه استفاده از انرژی‎های رایگان خورشید، باد، امواج دریا و سایر انرژی‎های پاک و تجدید پذیر سال‎هاست که مورد توجه جدی بشر بوده است، افزود: برای به‌کارگیری این انرژی‎ها به‌طور مستقیم در خودرو‌ها تحقیقات زیادی انجام شده است، اما با توجه به محدودیت‎های طراحی این سیستم‎ها در فضای محدود خودروها، چندان تحقق نیافته است. با پیشرفت صنعت پایه خودرو‌های برقی، از جمله فناوری تولید منبع ذخیره برق مطمئن و با چگالی انرژی و طول عمر مناسب، شامل انواع باتری‎های پیشرفته لیتیومی، فناوری موتور‌های الکتریکی و سیستم‎های مدیریت پیشرفته باتری، موتور و کنترل دقیق مجموعه قوای محرکه و انتقال قدرت خودرو‌های برقی و امکان شارژ سریع باتری خودرو‌های برقی، مسیری برای دستیابی به استفاده از انرژی‎های پاک و مجانی در خودرو‌ها باز شده است، به‌طوری که می‎شود ایستگاه‎های شارژ مستقل از شبکه برق و صرفاً با کمک پنل‎های خورشیدی را تأمین کرد. می‎شود نیروگاه‌‎های بادی را توسعه داد و از انرژی پاک آن در خودرو‌های درون شهری استفاده کرد و آلودگی هوای کلانشهر‌ها را کاهش داد. این‎ روش‎ها امروزه مشکلات آلودگی کلانشهر‌های کشور‌های جهان را حل کرده است و برای کشور ما نیز یک ضرورت است.

توکلی لاهیجانی اظهار داشت: استفاده از فناوری قوای محرکه برقی در خودرو‌های درون شهری، دیگر نگرانی ایجاد آلودگی در ترافیک‎های سنگین کلانشهر‌ها را ندارد، زیرا قوای محرکه خودرو برقی نه تنها در هنگام کار، آلودگی ایجاد نمی‎کند، بلکه وقتی خودرو پشت چراغ راهنما یا در ترافیک ایستاده است، نیازی به کار کردن موتور برقی مانند موتور احتراقی و مصرف انرژی نیست و لذا خودرو‌های برقی بهترین گزینه در مصارف داخل شهری از جمله ناوگان تاکسیرانی، اتوبوسرانی، موتورسیکلت کار و سایر خودرو‌های درون شهری هستند.

وی بااشاره یه اینکه خودرو‌های برقی اجزاء و قطعات بسیار کمتری نسبت به خودرو‌های احتراقی دارند، خاطرنشان کرد: خیلی از اجزاء متحرک، پر سر و صدا و ارتعاشی، از جمله سیلندر و پیستون، سوپاپ‎ها و متعلقات، میل ‎لنگ و فلایویل، میل بادامک، زنجیر یا تسمه تایم و موارد زیادی که موتور احتراقی را مخصوصاً برای محیط داخل شهری نامناسب کرده است، دیگر در خودرو‌های برقی وجود ندارد. این برتری ضمن رفع آلودگی صوتی داخل شهرها، از جهت صرفه‎ جویی استفاده از توان فنی و حرفه‌ای کشور برای تعمیر و نگهداری خودرو‌های احتراقی و صرف هزینه ‎های زیاد برای آن نیز تأثیر زیادی خواهد داشت.

توکلی تاکید کرد: علاوه بر جلوگیری از مصرف بنزین که امروزه مصرف آن به بیش از ظرفیت تولید رسیده است، با توجه به عدم نیاز به روغن، برای روغن کاری موتور و استفاده از ترمز‌های بازیاب (Regenerative Braking) در سیستم ترمزگیری و گیربکس ساده تک سرعته و با بازدهی بسیار زیاد در خودرو‌های برقی، استفاده از این خودرو‌ها می‎تواند اثرات عدم وابستگی به واردات بنزین، روغن و مهم‌تر از آن، اثرات زیست محیطی پسماند‌های روغن را داشته باشد.

مدیر کل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت عنوان کرد: با درنظر گرفتن قیمت جهانی بنزین و برق، با جایگزینی یک تاکسی موتور احتراقی با نوع برقی سالانه حدود ۲۴۰ میلیون تومان صرفه جویی هزینه انرژی می‎شود. صرفه جویی در مصرف روغن، واسکازین، روغن ترمز، تعمیرات و نگهداری و حذف اثرات زیست محیطی آن‌ها را اضافه کنید، ضرورت ورود به این فناوری روشن و آشکار است.

وی با بیان اینکه در خودروی برقی شما امکان بازیابی انرژی را خواهید داشت و انرژی تماماً تلف نمی‌شود، بلکه این قابلیت در این فناوری وجود دارد که بتوان سهمی از انرژی را مثلاً در ترمزگیری یا سراشیبی‌ها بازیابی کرد و از این جهت نیز کارآیی مناسبی حاصل می‌شود، گفت: مهم‌تر از همه این‌ها، برای درک آن‌چه درحال رخ دادن است، باید طوری دیگر مسأله را ببینیم و به «تصویرِ بزرگ‌تر از آن‌چه در دنیا می‌گذرد» بنگریم. بدون توجه به انقلاب صنعتی چهارم که مبتنی بر هم جوشی فناوری‌های مختلف در حوزه‌های زیستی، الکترونیک، روباتیک و ارتباطات است، درک اهمیت روند برقی شدن خودرو‌ها به دشواری ممکن است. در حقیقت اگر مسأله را صرفاً به برقی شدن خودرو بر اثر فشار‌های زیست محیطی ناشی از سختگیرانه شدن قوانین مصرف سوخت یا کاهش گاز‌های گلخانه‌ای تقلیل دهیم، شاید نتوانیم عظمت پدیده‌ای را که در دنیا درحال رخ دادن است، درک کنیم.

توکلی در ادامه اظهار داشت: معنای سخنم این نیست که از اهمیت الزامات محیط زیستی بکاهم، بلکه می‌گویم آن‌چه در برقی سازی حوزه خودرو درحال رخ دادن است، از همان جنسی است که وسایل خانگی گازسوز را به وسیله برقی متصل و هوشمند تبدیل کرد، یعنی هم جوشی بین برقی شدن و متصل بودن وسیله برقی برای وصل شدن به کاربری‌های مرتبط با کلان داده‌ها که مثلاً برای خودرو می‌تواند به راهبری خودرو‌های بدون سرنشین بیانجامد؛ بنابراین کاربری‌های ناشی از هوش مصنوعی که از هم جوشی داده‌های فراوان نشأت می‌گیرد، سمت و سویی است که بازیگران این مسیر در سر دارند. پس آن‌چه شما اشاره می‌کنید، در چارچوب انقلاب صنعتی چهارم قابل توجیه است.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده