تاریخ: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۳۲۵۷۹۵

فاصله ۳۰۰میلیون‌مترمکعبی ذخایر سد‌های تهران با شرایط نرمال + جدول

‌می‌متالز - با افت ۴۴درصدی بارش‌های تهران در آبان‌ماه و ادامه یافتن خشکسالی سال گذشته در ۲ ماه ابتدایی سال آبی جاری، وضعیت ذخایر سد‌های پنج‌گانه تهران نسبت به شرایط نرمال شرایط مطلوبی نیست.

به گزارش می‌متالز، بخش عمده‌ای از منابع آب شرب تهران از ۵ سد لار، ماملو، لتیان، امیرکبیر و طالقان تأمین می‌شود. این سد‌ها در زمان حاضر وضعیت نامطلوبی در میزان ذخایر دارند و دلیل اصلی کسری آب پشت سد‌های تهران نیز ناشی از کم‌بارشی سال آبی گذشته، مصارف بالای آب در تهران و ادامه یافتن خشکسالی سال گذشته در ۲ ماه ابتدایی سال آبی جاری است.

تا امروز که بخش عمده‌ای از پاییز را پشت‌سر گذاشته‌ایم، نه‌تن‌ها پیش بینی‌های سازمان هواشناسی مبنی بر پربارشی پاییز امسال برای تهران محقق نشده است، بلکه با کاهش قابل‌توجه بارش‌ها در استان تهران مواجه بوده‌ایم، به‌طوری که بارش‌های آبان‌ماه تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته و بلندمدت به‌ترتیب با کاهش ۴۴ و ۲۴.۶ درصدی مواجه بود.

در زمان حاضر ذخایر آبی سد‌های پنج‌گانه تهران در مجموع به ۳۰۵ میلیون مترمکعب می‌رسد، درحالی که میزان ذخایر نرمال سد‌های تهران در انتهای پاییز باید حداقل ۵۹۷ میلیون مترمکعب باشد و نسبت به این رقم، حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب کسری در مخازن سد‌های تهران داریم.

جدول زیر وضعیت ذخایر سد‌های تهران را نشان می‌دهد که نسبت به زمان مشابه سال قبل، در بخش‌های غربی (سد‌های طالقان و امیرکبیر) با رشد نسبی و در سد‌های شرقی (لتیان، لار و ماملو) با افت نسبی مواجه بوده است.

فاصله ۳۰۰میلیون‌مترمکعبی ذخایر سد‌های تهران با شرایط نرمال + جدول

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده