تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۲۶۱۹۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت در برنامه «صف اول» عنوان کرد:

استقرار ۷۸۰ واحد صنعتی دانش‌بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی/ احیا و بازفعال‌سازی ۷۶۴ واحد تولیدی غیرفعال از ابتدای سال تاکنون

‌می‌متالز - معاون وزیر صمت با بیان اینکه ۷۸۰ واحد تولیدی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور دانش‌بنیان هستند، گفت: دنبال اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان به مجموعه‌های بزرگ صنعتی برای رفع نیاز‌های فن‌آورانه بخش صنعت هستیم.

به گزارش می‌متالز، «فرشاد مقیمی» معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در برنامه تلویزیونی صف اول از شبکه خبر سیما ضمن بیان این مطلب، افزود: از مجموع ۱۰۱ هزار قرارداد برای احداث واحد‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، ۵۱ هزار قرارداد به احداث واحد تولیدی منجر شده است که سهم شرکت‌های دانش بنیان باید افزایش یابد.

وی افزود: بحث دانش بنیان برای ما مهم است و باید جهت‌گیری‌ها در این راستا تقویت شود، نهضتی در همین راستا راه اندازی شده تا هر ۳۰ تا ۴۰ روز نشستی برای همین موضوع برگزار شود، شرکت‌های دانش‌بنیان باید به واحد‌های صنعتی متصل شوند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در خصوص تسهیل استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور، تصریح کرد: در بحث زمین صنعتی یا غیرصنعتی در قالب واگذاری سوله‌ها کار‌هایی انجام شده است، در بحث اسقرار نیز در مراکز کسب وکار واحد‌هایی قرار دارند، اما مهم‌تر از همه شرایط واگذاری است که سهم پیش پرداخت این شرکت‌ها به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده و طول پرداخت اقساط نیز متناسب بین ۳۶، ۴۲ و ۴۸ ماه است.

وی ادامه داد: از نظر نرم افزاری نیز اتصال بین این شرکت‌ها در دستور کار قرار دارد، ما به نیاز‌های فناورانه در شهرک‌ها و نواحی صنعتی پی بردیم، یعنی مراکزی است که کار‌های فناوری انجام می‌دهند، هم اکنون در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ۲۰ فن بازار داریم و ۲۱۱۵ نیاز فناورانه در کشور شناسایی شده است.

مقیمی همچنین اضافه کرد: نخستین بال ما ایجاد زیرساخت‌های متناسب صنعتی و بال دیگر ما نیز ارایه خدمات نرم افزاری برای توسعه است، هم اکنون ۹۶ درصد صنایع ما خرد و کوچک هستند، ما در تقسیم بندی صنایع واحد‌های زیر ۱۰ نفر نیروی کار را واحد‌های خرد، زیر ۵۰ نفر را کوچک، واحد‌های بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر نیروی کار را متوسط و از ۱۰۰ نفر به بالا را جز صنایع بزرگ محسوب می‌کنیم.

وی بیان کرد: هم اکنون توانستیم واحد‌های صنفی را نیز در شهرک‌های صنعتی مستقر نمائیم، بیش از سه میلیون واحد صنفی و ۶۰۰ هزار واحد صنفی تولیدی در کشور مشغول به کار هستند که ۱۹ درصد از واحد‌های تولیدی را شامل می‌شوند و بخش قابل توجهی از زنجیره‌های واحد‌های صنعتی بر دوش این واحد‌ها قرار دارد.

معاون وزیر صمت، گفت: تفاهم نامه‌ای با اتاق اصناف منعقد شده تا این واحد‌های صنفی در شهرک‌های صنعتی تولید بیشتری داشته باشند، علت این موضوع استقرار مناسب بود، چون نبود مکان مناسب باعث شده تا مخاطراتی برای تولیدات صنفی ایجاد شود، مثلا در اخبار متنوع می‌خوانیم یک پاساژی در فلان شهر دچار حریق شده است، بخشی از این موارد به دلیل همین استقرار‌های غیر استاندارد است.

وی همچنین اظهار کرد: ساماندهی صنوف در داخل شهر‌ها نیز شروع شده است، اما بحث فاصله شهرک‌های صنعتی با کانون‌های جمیعیت مورد استقبال صنوف نبوده است، بنابراین احداث شهرک‌های صنفی در حاشیه شهر‌ها از برنامه هفتم توسعه است که موجب توسعه خدمات به شهروندان می‌شود.

رییس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پاسخ به سوالی در خصوص واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بیان کرد: ما اصلا زمین واگذار نمی‌کنیم، بلکه هزینه خدمات زمین را از واحد‌ها می‌گیریم.

وی تشریح کرد: خدماتی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ارائه می‌کنیم متفاوت است، ما یک میزان آب و برق تامین می‌کنیم، یکسری هزینه‌ها به مشاعات و راه‌های اساسی و فضای سبز اختصاص پیدا می‌کند، فوریت اجراء کردن طرح بسیار مهم است، شما وقتی اراده می‌کنید باید بلافاصله شرایط را فراهم کنید.

مقیمی با بیان اینکه پول بخشی از هزینه‌های خدمات را امروز دولت می‌دهد و اصلا برای تولیدکننده محاسبه نمی‌شود، ادامه داد: بحث مربوط به بهینه کردن و نهضت مدیریت بهای تمام شده شهرک‌ها در دستور کار ما قرار دارد، قیمت یک لیتر آب و یک کیلووات برق امروز در کشور ما مشخص است، اگر همه این‌ها را محاسبه کنیم، در خیلی از جا‌های کشور هزینه تمام شده بالاتر از شهرک‌ها تمام خواهد شد، اما ناگفته نماند تقاضای بالا در برخی از شهرک‌ها و نواحی صنعتی در کنار نبود امکان توسعه شهرک به دلایل موارد زیست محیطی باعث می‌شود، هزینه در موارد معدودی افزایش یابد، اما هرچه می‌توانیم باید بها تمام شده را برای صنعتگر پایین بیاوریم تا رغبت تولید و فعالیت صنعتی را افزایش دهد.

وی به وجود ۸۶۲ شهرک، ناحیه و منطقه اقتصادی فعال در کشور اشاره و اظهار کرد: این‌ها دولتی هستند، ۶۵ شهرک صنعتی غیر دولتی نیز داریم که مجوز دارند و هشت هزار واحد تولیدی در آن وجود دارد، این واحد‌های غیر دولتی زیر نظر مستقیم ما نیستند، اما تحت نظارت ما قرار دارند؛ در مجموع ۵۹ هزار واحد صنعتی درون شهرک‌های دولتی و غیر دولتی مستقر هستند، یک میلیون و ۴۰ هزار نفر در داخل شهرک و ۱۷۰ هزار نفر در شهرک‌های غیردولتی مشغول به کار هستند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، با بیان اینکه بیش از ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی مستقر هستند، اضافه کرد: الان استقرار واحد‌های صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی ممنوع است، اما در برخی موارد به خاطر رده زیست محیطی داخل یا خارج بودن شهرک‌های صنعتی تصمیم گیری می‌شود، معمولا برای واحد‌های کوچک به دلیل به صرفه نبودن استقرار در خارج از شهرک‌ها بیشتر به دنبال قرار گیری داخل شهرک‌های صنعتی هستند.

وی تصریح کرد: زمانی که شهرک‌های صنعتی احداث شدند هیچ شهری در حریم این شهرک‌ها نبود، اما بعد‌ها با توسعه شهر‌ها رده‌های زیست محیطی روی شهرک‌های صنعتی اعمال شد، در استان تهران شهرک صنعتی شمس آباد، عباس آباد نزدیک به شهر است، خوارزمی و دماوند داریم که دور از حریم شهر است، شهرک صنعتی فیروزکوه و اسلامشهر نیز در حریم شهر قرار دارد، ما اصلا اجازه نمی‌دهیم که واحد‌های صنعتی به آلودگی زیست محیطی اقدام کنند.

مقیمی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان کرد: نوسازی و بازسازی صنایع برای ما مهم است، طول عمر مفید ماشین آلات ۲۰ سال است، الان ۱۲ هزار واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری داریم که بیش از ۲۰ سال عمر دارند و باید به نوسازی و بهسازی اقدام کنند.

وی همچنین یادآور شد: طبق بند هـ ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه برنامه نوسازی و بهسازی توسعه را در دستور کار قرار دادیم که به کاهش آلایندگی و کاهش مصرف انرژی منجر می‌شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تاکید کرد: با نوسازی و بهسازی یکی از اتفاقات دیگر قابل رقابت بودن صنایع است که روی می‌دهد، با این اقدام باید بتوانند در بازار داخلی دوام داشته باشند و در حوزه صادرات درآمد‌های غیر نفتی کشور را افزایش دهند؛ حوزه صنایع حدود سه ملیارد دلار در سال فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: امسال تاکنون ۷۶۴ واحد غیرفعال را فعال کردیم، ۵۴۳ واحد در دست احیا قرار دارد، این‌ها جز کمترین فعالیت‌هایی است که عنوان شد، امروز واحدی که زیر ۵۰ درصد فعالیت دارد باید بررسی شود، این‌ها نیازمند ماشین آلات و نقدینگی هستند و خدمات نرم افزاری می‌خواهند.

مقیمی در پایان گفت: در مورد کاهش فعالیت تولیدی ۳۳۰۰ واحد هدف‌گذاری و شناسایی شده است، این واحد‌ها برای افزایش تولید نیاز به مواد اولیه دارند، ۱۲ هزار ۱۸۱ واحد بالای ۷۰ درصد فعالیت دارند که حدود ۲۴ درصد است، ۳۳ درصد قریب به ۱۷ هزار واحد بین ۵۰ تا ۷۰ درصد و ۱۴ هزار واحد نیز زیر ۵۰ درصد هستند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده