تاریخ: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۵:۱۴
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۳۲۶۴۷۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
رضا روح‌الامینی، مدیر امور مهندسی شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر

استراتژی توسعه محوری با تنوع در سبد محصولات تولیدی

استراتژی توسعه محوری با تنوع در سبد محصولات تولیدی
‌می‌متالز - وجود شرایط رقابتی در صنعت فولاد و نقش تعیین‌کننده این صنعت در توسعه اقتصادی کشورها، ضرورت ایجاد رویکرد‌هایی همچون توسعه سبد محصول را از سوی شرکت‌های فعال در این حوزه با هدف افزایش رقابت‌پذیری آشکار می‌کند.

به گزارش می‌متالز، شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر که نقش‌آفرین موثری در صنعت فولاد کشور به حساب می‌آید، همواره توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته است. اگرچه این شرکت در حال حاضر تنها در تولید آهن‌اسفنجی فعالیت دارد، اما در نقشه راه استراتژی آن، آرمان تولید ۶ میلیون تن آهن‌اسفنجی، ۵ میلیون تن فولاد، ۳ میلیون تن ورق و ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا دیده می‌شود که از نگاه ویژه این شرکت به رویکرد توسعه سبد محصول حکایت دارد. تردیدی نیست که فعالیت‌های توسعه‌محور و ارزشمند این شرکت در زنجیره فولاد، نقش به‌سزایی را در ارتقای جایگاه این شرکت و تسهیل تحقق چشم‌انداز تعیین‌شده برای صنعت فولاد کشور در سال ۱۴۰۴ ایفا می‌کند.

محیط رقابتی امروز، کسب‌و‌کار‌ها را با چالش‌های پیچیده و جدیدی رو‌به‌رو ساخته است که در نتیجه آن، سازمان‌ها برای پیشی گرفتن از رقبای خود در ارائه محصولات و خدمات تلاش می‌کنند؛ بنابراین توجه به مقوله‌های توسعه و نوآوری برای حفظ و ارتقای جایگاه بنگاه‌های اقتصادی ضروری به نظر می‌رسد و ناتوانی سازمان‌ها در ایجاد نوآوری، حتی می‌تواند به بهای خارج شدن آن‌ها از میدان رقابت تمام شود. از این رو، نوآوری و توسعه سبد محصولات از اهمیت به‌سزایی در تداوم حیات سازمان‌ها برخوردار است.

صنعت فولاد از مهم‌ترین عوامل محرک در اقتصاد یک کشور محسوب می‌شود و رقابت سنگین این صنعت در جهان، اهمیت توجه به مزیت‌های رقابتی را دو چندان می‌کند. از مهم‌ترین عوامل موثر و اجزای جدایی‌ناپذیر در این خصوص می‌توان به وجود فرآیند تحقیق و توسعه در سازمان‌ها اشاره کرد، چرا که خروجی آن منجر به خلق محصولات جدید، ایجاد تغییرات نوآورانه در محصولات فعلی، بهبود کمی و کیفی محصولات و … می‌شود. چنین نوآوری‌هایی در واقع نتیجه تحقیق و پژوهشی هستند که از یک ایده در مقیاس آزمایشگاهی ریشه می‌گیرند و پس از تولید آزمایشی، به مرحله تولید انبوه و عرضه به بازار می‌رسند. در شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر نیز با هدف ایجاد مزیت رقابتی در صنعت فولاد و حرکت این صنعت همگام با پیشرفت‌های جهانی، توجه ویژه‌ای به بحث تحقیق و توسعه شده است که افزایش ظرفیت تولید، توسعه سبد محصول و … نیز از جمله اهداف استراتژیک آن محسوب می‌شوند.

توسعه سبد محصول، هدفی استراتژیک

شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر بزرگترین عرضه‌کننده آهن‌اسفنجی در کشور به حساب می‌آید. این شرکت با بهره‌برداری از دو کارخانه احیای مستقیم، یکی تحت عنوان مگامدول گوهر با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آهن‌اسفنجی و دیگری تحت عنوان مگامدول کوثر با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن آهن‌اسفنجی به نقش‌آفرینی در زنجیره فولاد می‌پردازد. این شرکت که فرآیند تولید آهن‌اسفنجی را به روش میدرکس انجام می‌دهد، قادر به تولید آهن‌اسفنجی گرم (HDRI) و آهن‌اسفنجی سرد (CDRI) است.

منبع: ماین نیوز

عناوین برگزیده