تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۵
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۲۶۷۹۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

خود تامینی فولاد مبارکه در برق و گامی بزرگ برای عبور از چالش‌ها

‌می‌متالز - بهره برداری از نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی فولاد مبارکه باعث شده تا این مجموعه در تامین برق به خودتامینی دست یافته و مصرف خود را از شبکه برق خانگی جدا کند. این موضوع در حالی که صنعت فولاد با چالش برق مواجه است و توانسته خسارت‌های زیادی به برنامه‌های تولیدی وارد کند بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش می‌متالز، تامین برق در چند سال اخیر باعث شد تا فولادی‌ها در تابستان هم با چالش انرژی همراه باشند واین موضوع برنامه‌های تولیدی را نشانه بگیرد. درواقع در سال‌های اخیر وزارت نیرو برای تامین نیاز بخش خانگی به سراغ بخش صنعتی رفته تا با قطع برق بتواند نیاز بخش دیگری را پاسخ دهد.

ضرر و زیان مبارکه به دلیل قطع برق

خسارت ناشی از قطع برق در تابستان ۱۴۰۱ به میزان ۶ میلیارد دلار به کارخانجات فولادی ضرر وارد کرد. این موضوع باعث شد تا برنامه‌های تولیدی دستخوش تغییراتی شوند. در اواخر شهریور ماه بود که محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه به خسارات ناشی از قطع برق در این مجموعه اشاره کرد.

وی گفت: فولاد مبارکه در اردیبهشت ماه ۸۰۰ هزار تن تولید فولاد داشته است. این در حالی است که در مردادماه این مقدار به ۳۶۲ هزار تن رسید؛ این یعنی حدود ۳۰۰-۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری را از دست داد. اگر این مسائل در صنعت فولاد کشور نبود بدون شک امسال، یعنی سال ۲۰۲۳، ما به جایگاه هشتم جهانی می‌رسیدیم.
این موضوع به خوبی حاکی از آسیب‌های جدی است که صنعت فولاد به دلیل عدم تامین زیرساخت‌های انرژی دچار آن می‌شود.

درحالی فولاد مبارکه با این چالش دست و پنجه نرم می‌کند که از بزرگترین تولیدکنندگان فولاد کشور بوده و با بهره برداری از واحد نورد گرم ۲، کشور را از واردات ورق بی نیاز خواهد کرد.

در نتیجه تامین زیرساخت‌های انرژی از مهمترین مورادی است که باید برای صنعت فولاد کشور در دستور کار قرار بگیرد، زیرا در سال‌های پیش رو طرح‌های توسعه‌ای جدید وارد مدار تولید می‌شوند که میزان مصرف برق را افزایش خواهند داد.

البته سرنخ این چالش به جایی می‌رسد که با تعریف چشم انداز ۵۵ میلیون تن فولاد برای سال ۱۴۰۴، توسعه صنعت فولاد بدون توجه به توسعه زیرساخت‌های انرژی و حمل و نقل و... به جریان افتاد و امروز در آستانه رسیدن به این چشم انداز صنعت فولاد با مشکلات جدی همراه است.

اما در این بین فولاد مبارکه با تعریف طرح‌های جدید و توسعه‌های زیرسقفی در تلاش است تا سهم خود را در صنعت فولاد افزایش و پرچمدار اصلی این صنعت شود. در نتیجه باید برای تامین زیرساخت‌های خود دست بکار شده تا برنامه‌های تولیدی و صادراتی اش تحت تاثیر قرار نگرید.

سرمایه گذاری‌ای که مورد تقدیر رییس جمهور قرار گرفت

در این بین طرح‌هایی برای تامین برق در دستور کار این مجموعه است. درواقع ساخت نیروگاهی برای تولید برق در دستور کار قرار گرفت تا مصرف فولاد مبارکه از برق شبکه خانگی جدا شود و سرمایه گذاری‌ها در این زمینه به جربان افتاد. در این زمینه فولاد مبارکه نیروگاهی با تأمین ظرفیت ۹۱۴ مگاوات را عملیاتی کرده است.

فرآیند احداث نیروگاه خود تأمین فولاد مبارکه با ظرفیت هزار مگاوات پس از امضاء قرارداد بین وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن، تجارت در سال ۱۴۰۰ وارد فاز اجرایی شد و با ورود به مدار میزان فشار به شبک برق سراسری کشور کاهش پیدا کند.

درواقع شرکت فولاد مبارکه با سرمایه گذاری در صنعت برق با هدف تأمین نیاز شرکت و نیاز ملی، دو پروژه بزرگ نیروگاهی را در دست احداث دارد که یکی از آن‌ها احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت ۹۱۴ مگاوات است که به بهره برداری رسید که تا ۱۵ درصد انرژی مورد نیاز در تابستان از این نیروگاه تأمین شود.

از سوی دیگر تلاش این مجموعه بر آن است که تا سال ۱۴۰۴ هر ۳ واحد این نیروگاه در مدار تولید قرار گیرد و ۷۵۰ مگاوات انرژی موردنیاز شرکت از این طریق تأمین شود. یکی دیگر از اقدامات فولاد مبارکه احداث یک نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی در شرق اصفهان است که در حال اجراست و با توجه به اینکه این نیروگاه پاک و دوستدار محیط زیست است، اجرای آن علاوه بر در تأمین انرژی موردنیاز، فصل جدیدی در توسعه صنعت پایدار فولاد و توجه به محیط زیست ایجاد می‌کند.

آن طور که پیداست در بعد سرمایه گذاری و تعریف طرح‌های نیروگاهی فولاد مبارکه تلاش می‌کند تا از میزان سهم مصرف خود از شبکه سراسری را کاهش دهد؛ و حالا امروز این اقدام فولاد مبارکه از سوی رییس جمهوری مورد تقدیر قرار گرفت.

رئیس‌جمهور در نشست مشترک مجلس و دولت در جریان تقدیم بودجه سال ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس اظهار کرد: ما گفتیم که برق صنایع باید از برق خانگی جدا شود و امروز می‌بینید که در فولاد مبارکه این کار انجام شده و با ایجاد نیروگاه خرج خودشان را از نیروگاه برق خانگی جدا کرده اند در بقیه جا‌ها هم در حال ایجاد نیروگاه هستند تا این اتفاق رخ دهد.

صرفه جویی با ارتقای تکنولوژی

شرکت فولاد مبارکه در بعدی دیگر به سراغ کاهش مصرف انرژی رفته است که عمده این کاهش به ارتقای تکنولوژی‌ها و بهبود خطوط تولید باز می‌گردد. درواقع با نگاه اصلاح الگوی مصرف تلاش می‌کند مصرف و بحران ایجاد شده را مدیریت کرده و به بهره وری بیشتری دست پیدا کند.

تامین زیرساخت‌ها و افزایش تولید و فروش

شرکت فولاد مبارکه که زیرمجموعه‌های متفاوتی در هلدینگ خود دارد، با سرمایه گذاری‌هایی در حوزه برق و گاز تلاش می‌کند تا چالش‌های پیش روی این صنعت را از میان برداشته و تولید را با قدرت هرچه بیشتر ادامه دهد. افزایش تولید در این مجموعه منجر به افزایش صادرات و ارز آوری برای صنعت فولاد کشور خواهد شد.

از سویی دیگر این مجموعه با نگاهی بلند مدت و سرمایه گذاری در بالادست و پایین دست به دنبال تولید پایداراست. این موضوع بی شک بر نماد "فولاد" هم اثر گذار است، زیرا سهامداران از تامین مواد اولیه و انرژی اطمینان خاطر پیدا می‌کنند و می‌دانند که در بلند و با بهره برداری از طرح‌های یاد شده و همچنین دستیابی به نسل چهارم انقلاب صنعتی، فولاد مبارکه به بهره وری بیشتری دست پیدا می‌کند.

این موضوع علاوه بر آن که به نفع فولاد مبارکه و همچنین سهامداران آن است، به نفع کشور نیز خواهد بود. الگو قرار دادن فولاد مبارکه از سوی سایر فولادسازان بزرگ کشور می‌تواند در ادامه این مصرف حجم مصرف از شبکه سراسری را کاهش داده و به توسعه و پویایی این صنعت کمک کند.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده