تاریخ: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۵۶
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۳۲۷۱۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ‌ آهن ایران:

برگشت عوارض ۲۰ درصدی خبر شوکه‌کننده‌ای بود

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: برگشت عوارض ۲۰ درصدی یک خبر شوکه‌کننده بود. دیوان عدالت دستور توقف اجرا را داده بود، اما در حال حاضر این توقف را برداشته است.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ‌ آهن ایران در خصوص رشد صادرات کنسانتره سنگ‌ آهن اظهار کرد: سال گذشته تقریبا صادرات نداشتیم. در سال گذشته به واسطه عواملی مانند عوارض ۲۰ درصدی و ... به ما اجازه صادرات نمی‌داد. مشخصا اگر در شرایط عادی نیز صادرات انجام شود، درصد صادرات نسبت به سال گذشته درصد بالایی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از دید من موضوع صورت دیگری دارد. ما در زنجیره فولاد در حوزه تولید کنسانتره و گندله ظرفیت‌سازی خوبی انجام دادیم، اما تولید آهن اسفنجی تا امروز همپای کنسانتره و گندله نبوده است. زمانی که قطعی برق و گاز به آن اضافه شود، ظرفیت تولید آهن اسفنجی در کشور این قدر نیست که تمام عرضه گندله را پاسخ دهد. به همین دلیل گندله جزء حلقه‌هایی خواهد بود که مازاد دارد.

اکبریان بیان کرد: متاسفانه تولید گندله نسبت به مصرف این محصول در کشور عدد بالایی است. در سال گذشته، ۱۷ میلیون تن گندله مازاد در انبار‌ها موجود بود. گندله شرایط خوبی نداشت. هم شرایط خارجی برای خرید گندله مهیا نبود و نیز در داخل تقاضای قدرتمندی برای خرید آن وجود نداشت. وقتی تولید گندله از حالت انتفاع بیفتد، مسلما روی کنسانتره تاثیر می‌گذارد. حاشیه سود گندله به حدی از بین رفته بود و قیمت‌ها رقابتی شده بود که حتی تولید یک تن گندله نه تنها برای گندله‌ساز سود نداشت، بلکه ضرر هم به دنبال داشت.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران بیان کرد: تنها راهکاری که کنسانتره و گندله را از اوضاع فعلی نجات می‌داد، فقط صادرات بود. گله ما این بود که دولت باید همراهی حمایت می‌کرد و به واسطه گذاشتن عوارض صادراتی و محدودیت‌های دیگر جلوی این کار را نمی‌گرفت تا کشور به حد تعادل برسد.

وی افزود: تا امروز فکر نمی‌کنم صادرات ما در گندله ما بیش از ۵، ۶ میلیون صادرات باشد. در صورتی که حداقل ۱۴ میلیون تن مازاد گندله در انبار‌ها موجود است که جا داشت عدد صادراتی بیشتر از این باشد و فضا را برای تولید آینده مهیا کند. بنده نه تنها احساس نگرانی نمی‌کنم بلکه در برخی مواقع، برای رسیدن به نقطه تعادل بازار حمایت از صادرات را بسیار کلیدی می‌دانم. اگرشرایط بازار داخل به گونه‌ای باشد که بتواند کنسانتره و گندله را درک کند و تولید داخل صرف مصرف داخلی شود، این عدد مثل سال‌های گذشته کاهش می‌یابد.

اکبریان توضیح داد: برگشت عوارض ۲۰ درصدی یک خبر شوکه‌کننده بود. دیوان عدالت دستور توقف اجرا را داده بود، اما در حال حاضر این توقف را برداشته است. ما انتظار داریم برای کنترل شرایط بازار و اینکه انگیزه کارخانه‌داران و ظرفیت کلان داخل کشور از بین نرود، تقاضا داریم عوارض یا برداشته شود، اعداد آن پایین و با حاشیه سود باشد تا واحد‌ها بتوانند به حیات خود ادامه دهند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: نگرانی من این است که اگر شرایط مثل امروز باشد، کارخانجات ما رو به تعطیلی خواهند رفت. این واقعیتی است که کارشناسان بار‌ها به این موضوع اذعان داشتند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده