تاریخ: ۲۷ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۳۰
بازدید: ۷۲
کد خبر: ۳۲۷۳۱۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
در هشت ماهه امسال محقق شد:

افزایش ۶ درصدی تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو

‌می‌متالز - بزرگ‌ترین خودروساز کشور در هشت‌ماهه امسال توانسته است ۳۵۷هزار و ۶۹۵ دستگاه خودرو را به تولید برساند

به گزارش می‌متالز، گروه صنعتی ایران‌خودرو موفق شده است در هشت‌ماهه امسال رشد ۶درصدی را در تولید انواع خودرو سواری و تجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رقم بزند. آمار و اطلاعات گروه صنعتی ایران‌خودرو حکایت از حفظ روند روبه‌رشد تولید در هشت‌ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

طبق آمار تجمیعی منتشرشده، بزرگ‌ترین خودروساز کشور در هشت‌ماهه امسال توانسته ۳۵۷هزار و ۶۹۵ دستگاه خودرو در حوزه‌های سواری و تجاری سنگین و نیمه‌سنگین را به تولید برساند که نسبت‌به مدت مشابه سال گذشته رشد ۶درصدی را به ثبت رسانده، این در حالی است که ایران‌خودرو در هشت‌ماهه سال گذشته ۳۳۶هزار و ۵۴۵ دستگاه خودرو سواری و تجاری سنگین و نیمه‌سنگین تولید کرده بود.

براساس این گزارش، برخی رسانه‌ها با تفسیر نادرست از اطلاعات سایت کدال مدعی کاهش تولید مکانیکی خودرو سواری در ایران‌خودرو شده‌اند، درصورتی‌که این ادعا صحت ندارد و توضیحات درج‌شده در جداول سایت کدال نیز افزایش تولید مکانیکی خودرو سواری در هشت‌ماهه امسال را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تایید می‌کند. مفهوم آمار تولید در صنعت خودرو همان تولید مکانیکی (خروجی سالن‌های مونتاژ) بوده که در سایت کدال انتشار یافته است.

پیش‌بینی شتاب‌گیری در ماه‌های پایانی امسال

براساس توضیحات ارایه‌شده در سایت کدال، ایران‌خودرو در هشت‌ماهه امسال ۳۴۶هزار و ۱۹۹دستگاه خودرو در حوزه سواری تولید کرده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته که این عدد ۳۲۵هزار و ۸۲۰ دستگاه خودرو سواری بوده، افزایش ۶درصدی داشته است. درحال‌حاضر با برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در شبکه تامین، تولید روزانه ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو دنبال شده و پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های پایانی امسال و با بهبود شرایط تامین، تولید در بزرگ‌ترین خودروساز کشور بیش‌از پیش شتاب گیرد.

افزایش عرضه در آبان‌ماه

در همین‌حال، صدور فاکتور و عرضه خودرو در آبان‌ماه افزایش قابل‌توجهی یافته و در این ماه بیش‌از ۵۶هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شده که از ابتدای سال تاکنون، بیشترین حجم عرضه بعد از تیرماه، به آبان‌ماه اختصاص یافته است. مجموعه کارکنان خطوط تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، همت و تلاش خود را به کار بسته‌اند تا امسال تولید را با ارایه عملکرد مطلوبی در مسیر تحقق اهداف عالیه گروه به پایان برسانند و به‌طور حتم با همکاری شبکه تامین، تحقق اهداف دور از دسترس نخواهد بود.

پیشرفت ۴۰درصدی ایران‌خودرو در پروژه تولید خودرو‌های هیبرید

به موازات اعلام آمار دقیق تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در سفری به استان خراسان‌رضوی از صنایع این استان به‌ویژه ایران‌خودرو خراسان بازدید کرد و نیاز‌ها و الزامات گسترش صنایع استان به‌خصوص خودروسازی را مورد بررسی قرار داد. بابک احمدی به همراه علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از شرکت‌های اگزوز خودرو خراسان و ایران‌خودرو خراسان بازدید کرد.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت و وزارت صمت، هدف از این بازدید را بررسی زیرساخت‌های موجود استان در راستای تولید خودرو‌های برقی عنوان کرد و افزود: «راهبردی که ما در صنعت خودرو دنبال می‌کنیم، تولید پلت‌فرم‌های برقی و تعمیق داخلی‌سازی قطعات این خودروهاست.»

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ضمن اشاره به تنوع بسیار خوب محصولات ایران‌خودرو خراسان، زنجیره تامین صنعت خودرو استان را توانمند ارزیابی کرد و افزود: «با توافقاتی که با قطعه‌سازان در جهت افزایش عمق داخلی‌سازی قطعات خودرو‌های برقی داشتیم، امیدواریم به‌زودی شاهد توسعه حمل‌ونقل درون‌شهری با استفاده از خودرو‌های برقی باشیم و این ماموریت جدید ایران‌خودرو خراسان و سایر خودروسازهاست.»

عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز با اشاره به راهبرد‌های ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «ایران‌خودرو نخستین خودروساز داخلی است که توانسته نمونه اولیه خودرو برقی را تولید کند و امیدواریم سال آینده خودرو برقی ایران‌خودرو تجاری‌سازی و وارد بازار شود.»

وی گام بعدی ایران‌خودرو را تولید خودرو‌های هیبرید عنوان و اظهار کرد: «در این پروژه پیشرفت ۴۰درصدی داشته‌ایم و امیدواریم هرچه زودتر با تولید انبوه این محصولات شاهد کاهش مصرف سوخت و آلایندگی هوای شهر‌ها باشیم.»

دومین تاکسی برقی ایران‌خودرو در آستانه ورود به ناوگان

گروه صنعتی ایران‌خودرو همچنین براساس راهبرد‌های وزارت صمت در تامین خودرو‌های برقی برای ناوگان حمل‌ونقل عمومی، افزون بر طراحی محصول برقی داخلی که با خودرو‌های تارا و ری‌را برای نخستین‌بار در صنعت خودرو کشور صورت گرفته است، به‌منظور سرعت بخشی به فرآیند نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، به تامین تاکسی برقی از برند‌های معتبر و باکیفیت اقدام کرده است.

دومین محصولی که گروه صنعتی ایران‌خودرو، در همکاری با برند «فاو بستیون» از برند‌های معتبر و باکیفیت کشور چین وارد ناوگان تاکسیرانی خواهد کرد، دارای امکانات ایمنی و رفاهی مطلوبی برای تاکسی‌داران و مسافران است که به‌طور حتم می‌تواند رضایت‌مندی آنان را به دنبال داشته باشد.

تاکسی برقی ایران‌خودرو دارای استاندارد‌های به‌روز بوده و مجوز‌های لازم برای شماره‌گذاری و ورود به ناوگان تاکسی‌رانی را دریافت کرده، این محصول دارای باتری لیتیوم فسفات است که در ۳۰دقیقه می‌تواند تا ۸۰درصد شارژ شود و با یک بار شارژ قابلیت پیمایش تا ۴۲۵ کیلومتر را دارد. موتور برقی فاو بستیون NAT دارای حداکثر قدرت ۱۶۱اسب‌بخار با حداکثر گشتاور ۱۵۵ نیوتون‌متر است.

این خودرو دارای ابعاد ۴۴۵۰میلی‌متر طول، ۱۸۴۰میلی‌متر عرض و ۱۶۸۰میلی‌متر ارتفاع و فاصله دو محور ۲۸۵۰میلی‌متر است. فضای بسیار مناسب سرنشین و بار و نیز سهولت در پیاده و سوار شدن مسافران از ویژگی‌های این خودرو محسوب می‌شود.

امکاناتی ازجمله فرمان برقی، صندلی‌های چرمی شش‌حالته با تهویه و حالت استراحت برای راننده و چهارحالته برای سرنشین، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، سامانه بازیابی انرژی ترمز و گرمای اضافی، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز اضطراری، سامانه کمک حرکت در سربالایی، سامانه جلوگیری از واژگونی، کروزکنترل، سامانه پایش فشاد باد تایرها، ترمز پارک برقی، اتوهلد، در عقب سمت راست کشویی برقی و چراغ‌های جلو تمام‌ال‌ای‌دی می‌تواند سفر مطلوب و راحتی را برای راننده و سرنشینان فراهم کند. با انعقاد قرارداد با شهرداران کلانشهرها، گروه صنعتی ایران خودرو این آمادگی را دارد تا با سرعت بالا، نسبت به ورود این تاکسی به شبکه تاکسیرانی کشور اقدام کند.

علاوه بر محصول باکیفیت، ضمانت ارائه خدمات پس از فروش کیفی و در دسترس، مهم‌ترین مزیت عرضه این خودرو برقی به تاکسیرانان به شمار می‌رود. گفتنی است پیش از این ایران‌خودرو تاکسی برقی GRE را معرفی کرده است که ورود آن به ناوگان تاکسی‌رانی در کنار برند بستیون می‌تواند تاثیر زیادی در رفاه رانندگان، مسافران و شهروندان و کاهش آلایندگی‌ها در کلانشهر‌ها داشته باشد.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده