یه گزارش میمتالز، با توجه به مزایای فراوان باتریهای لیتیوم ـ یون، این باتریها رایجترین ابزار ذخیرهساز انرژی در خودروهای برقی هستند.
یکی از مهمترین مراحل در توسعه خودروهای برقی، طراحی و تولید سلهای باتری لیتیوم ـ یون است که عامل اصلی عدم پیشرفت قابلقبول این خودروها در ایران است. در راستای نیاز کشور به خودکفایی در زمینه سلهای باتری لیتیوم ـ یون با قابلیت استفاده در خودروهای برقی، پژوهشگاه فضایی ایران موفق به طراحی و ساخت نخستین "سل باتری" با کاربرد فوق در کشور شده است.
این فناوری با عنوان یکی از محصولات سرریز فناوریهای فضایی محسوب میشود که توسط پژوهشگاه فضایی ایران احصا شده است.
- ظرفیت: ۱۵ آمپرساعت
- چگالی انرژی ۱۶۸ واتساعت بر کیلوگرم
- روش شارژ استاندارد ۰/۲۵
ـ روش دشارژ استاندارد ۰/۵
- جریان بیشینه شارژ ۲
- جریان بیشینه دشارژ CC
- جریان بیشینه شارژ پالسی CC
- جریان بیشینه دشارژ پالسی ۵
- وزن ۳۲۰ گرم
دانسیته انرژی بالا، قابلیت شارژ و دشارژ سریع، طول عمر زیاد، بازدهی بالا، وزن پایین و میزان کم شارژ خودبهخودی از مشخصات عملیاتی این محصول است؛ مشتریان بالقوه این محصول، صنایع خودروسازی هستند.
توسعه خودروهای برقی در کشور، اشتغالزایی پایدار و جلوگیری از خروج ارز، امکان صادرات به کشورهای همسایه، قابلیت طراحی و ساخت انواع مختلف باتری خودروهای برقی و امکان توسعه دانش فنی در تولید سل با کاربردهای متنوع از مزایای رقابتی این محصول است.
منبع: خبرگزاری تسنیم