تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۱:۰۴
بازدید: ۲۷
کد خبر: ۳۴۳۸۹۰
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

زنگ هشدار مازاد تولید در بازار جهانی باتری

‌می‌متالز - بلومبرگ در گزارش جدیدی هشدار داده که موج کارخانه‌های تولید باتری در حال ساخت در سراسر جهان می‌تواند سلول‌های باتری بسیار بیشتری از نیاز بازار جهانی تولید کند. درست است که تقاضای باتری‌های لیتیوم یون به سرعت در حال رشد است، زیرا خودروسازان ناوگان خود را برقی می‌کنند و شرکت‌های برق نیز باتری‌های بزرگی را برای تثبیت شبکه برق نصب می‌کنند، اما تعداد زیاد خطوط تولید در حال ساخت موجب می‌شود ظرفیت تولید باتری برای سال‌های باقیمانده از دهه جاری از تقاضا پیشی بگیرد.

به گزارش می‌متالز، به طوری که تا پایان سال ۲۰۲۵، بیش از پنج برابر تعداد باتری‌های مورد نیاز جهان تولید خواهد شد. قطعا این خبر خوبی برای خودروسازان و خریداران خودرو‌های برقی است، اما زمان چالش برانگیزی برای تازه واردان به صنعت باتری خواهد بود.

از این رو شاید برخی از برنامه‌های راه اندازی کارخانه‌ها در سراسر جهان به دلیل ظرفیت مازاد این صنعت به تعویق بیفتد یا لغو شود. به عنوان مثال، شرکت فورد با استناد به بازار رقابتی خودرو‌ها و باتری‌های خودرو‌های برقی، از برنامه‌های خود برای افزایش تولید خودرو‌های برقی عقب نشینی کرده و معتقد است این مشکل در همه جا از جمله امریکا مشهود خواهد بود.

از طرفی عناصر شیمیایی مورد استفاده برای ساخت باتری در حال تغییر است. از جمله باتری‌های لیتیوم فسفات برای تامین انرژی خودرو‌های برقی، به‌ویژه در میان خودروسازان چینی، محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. مواد تشکیل دهنده این باتری‌ها ارزانتر از سلول‌های استاندارد لیتیوم یونی هستند که از نیکل، منگنز و کبالت استفاده می‌کنند و این تغییر می‌تواند تقاضای این فلزات را در آینده به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده