تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۴۳
بازدید: ۲۲
کد خبر: ۳۴۳۹۱۳
سرویس خبر : زمین شناسی
از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور انجام می‌گیرد:

مطالعات آنالیز و استحصال لیتیوم از شورابه‌های کشور

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر کانه‌آرایی و فرآوری موادمعدنی این سازمان با بیان این‌که تولیدکنندگان اصلی لیتیوم در دنیا چین، استرالیا و شیلی هستند؛ گفت: منابع اصلی استحصال لیتیوم ذخایر پگماتیتی و شورابه‌ای است و بزرگ‌ترین ذخایر شورابه‌ای در آمریکای جنوبی (شیلی، آرژانتین و بولیوی) و بزرگ‌ترین ذخایر سنگی لیتیوم در استرالیا و چین قرار دارد.

به گزارش می‌متالز، محسن محمدخانی، با اشاره به این‌که در ایران هنوز ذخیره قابل توجهی از لیتیوم یافت نشده، خاطرنشان کرد: از آنجا که ذخایر شورابه‌ای متعددی در مناطق مختلف کشور ما پراکنده است و وجود لیتیوم در آنها محتمل است، بررسی و مطالعه حضور لیتیوم در آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی، آنالیز را به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی اکتشاف لیتیوم در شورابه‌ها عنوان کرد و گفت: آنالیز این عنصر در شورابه‌های نیاز به کالیبراسیون تجهیزات مختص این عنصر و کارشناس حرفه‌ای دارد.

به گفته مدیرکل دفتر کانه‌آرایی و فرآوری موادمعدنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به‌منظور هم‌افزایی و جلوگیری از کار‌های تکراری یک شورای سیاست‌گذاری متشکل از دانشگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی در وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته است.

محمدخانی، با بیان این‌که سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور نیز هم در این شورای سیاست‌گذاری مشارکت فعال دارد، نصریح کرد: مدیریت کانه‌آرایی و فرآوری با همکاری مدیریت آزمایشگاه‌های این سازمان، مطالعات خود را جهت رفع چالش آنالیز لیتیوم در شورابه‌های کشور آغاز کرده و هم‌اکنون به یافته‌های ارزشمندی رسیده و پس از رفع چالش آنالیز شورابه‌ها برای مطالعات اکتشافی لیتیوم در شورابه‌ها و مطالعات استحصال لیتیوم از آنها برنامه‌ریزی شده است.

وی خاطرنشان کرد: هجوم صنایع باتری‌سازی در دنیا به تولید باتری‌های لیتیومی بویژه در صنعت خودرسازی و تولید خودرو‌های الکتریکی سبب افزایش تقاضا برای کربنات لیتیوم و در نتیجه جهش قیمتی این فرآورده تا نزدیک ۸۰ هزار دلار در یک تن کربنات لیتیوم در سال ۲۰۲۲ شده و افزایش قیمت این ماده سبب افزایش قیمت تمام شده خودرو‌های الکتریکی و کاهش تقاضا شد و در نتیجه قیمت آن روند نزولی در پیش گرفت و به حدود ۱۵ هزار دلار رسید.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور

عناوین برگزیده