تاریخ: ۰۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۳:۲۱
بازدید: ۵۸
کد خبر: ۳۴۴۳۸۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

برای نخستین بار در کشور دستورالعمل اندازه‌گیری لیتیوم تدوین شد

‌می‌متالز - برای نخستین بار در کشور، اندازه‌گیری لیتیوم در شورابه‌های کشور با دقت و صحت قابل اطمینان، در آزمایشگاه مرکزی سازمان زمین‌شناسی کشور سنجیده شد به همین دلیل به زودی دستور‌العمل اندازه‌گیری و روش اجرایی آنالیز لیتیوم تدوین شد و در انتظار اخذ استاندارد ملی است.

به گزارش می‌متالز، سهیلا نیلویل، مدیرکل آزمایشگاه‌ها و امورفنی سازمان زمین‌شناسی کشور با بیان این مطلب گفت: چندین ماه در آزمایشگاه سازمان زمین‌شناسی یک کار مطالعاتی با موضوع آنالیز دقیق شورابه‌های کشور برای اندازه‌گیری فلزات استراتژیک از جمله لیتیوم که در صنایع مختلف همچون ساخت باتری‌هایی با عمر طولانی کاربرد دارد، انجام گرفت.

او ادامه داد:: صرف دریافت نتایج از دستگاه‌های آنالیزی ملاک صحت نتایج نیست اینکه این عدد چقدر قابل اطمینان باشد، جای سوال دارد بویژه اگر برای اندازه‌گیری لیتیوم در ماتریکس بسیار سختی به نام شورابه باشد. به همین دلیل برای اینکه این اندازه‌گیری با دقت و صحت قابل قبولی ارائه شود، باید یکسری پارامتر‌ها را همزمان اندازه گرفت. بدین ترتیب همکاران من روی حدود ۷۰۰ نمونه از شورابه‌های سنتزی و مصنوعی (که در محیط آزمایشگاه ساخته شده) و یکصد نمونه از شورابه‌های طبیعی از مناطق مختلف مطالعه کردند و تاثیر سایر عناصر مانند سدیم، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، کلر، سولفات و میزان اسیدیته، مواد جامد حل شده و چگالی شورابه‌ها روی اندازه‌گیری لیتیوم بررسی و علاوه بر آنها نمونه‌های استاندارد نیز صحت سنجی شد تا اینکه بتوانند عدد لیتیوم را با دقت و صحت قابل پذیرش گزارش کنند.

او ادامه داد: تدوین این دستورالعمل به زودی خط کشی با استاندارد ملی برای سنجش لیتیوم در آزمایشگاه‌های کشور می‌شود. همچینین باید گفت که این روش سریع و آسان است و قابلیت اجرا برای نمونه‌های زیاد و آنالیز در محل نمونه برداری را دارد.

شورابه‌های کشور شناسنامه دار می‌شوند


مدیرکل آزمایشگاه‌ها و امورفنی سازمان زمین شناسی کشور با بیان این مطلب گفت: تاکنون لیتیوم شورابه‌های کویر‌های خور و بیابانک، قم و مرنجاب سنجش و شناسایی شده است و در طرح شناسایی و استحصال لیتیوم، شورابه‌های کشور شناسنامه دار می‌شوند تا عناصر آنها شناسایی و غلظت آنها تعیین. شود.

او با بیان این مطلب که خاک رسوبی و پلایه‌ها شورابه‌ها منبع ذخیره‌سازی لیتیوم هستند، افزود: شناسایی غلظت لیتیوم در این شورابه‌ها در کشوری مانند ایران که شورابه زیاد دارد، حائز اهمیت است و مشخص می‌کند که استخراج آنها از شورابه کدام منطقه صرفه اقتصادی دارد.

طرح بررسی شورابه‌های کشور پروژه‌ای است که از نیمه دوم سال گذشته با همکاری مشترک اداره کل دفتر کانه آرایی و فراوری مواد معدنی و اداره کل دفتر امور آزمایشگاه‌ها و خدمات فنی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور در حال انجام است.

لیتیوم سبک‌ترین فلز و دارای چگالی به اندازه نصف چگالی آب است. به دلیل واکنش‌پذیری بالای لیتیوم، هرگز نمی‌توان آن را به صورت عنصر آزاد در طبیعت پیدا کرد. بلکه همواره در بخشی از یک ترکیب شیمیایی که بیشتر یونی است، پیدا می‌شود. لیتیم در چندتا از کانی‌های پگماتیتی یافت می‌شود، اما از آنجایی که با آب واکنش می‌دهد، به صورت یون در آب اقیانوس‌ها و به صورت نمک در آب‌ها و رس دیده می‌شود. در رویکرد تجاری، لیتیوم را از برق‌کافت آمیخته‌ای از لیتیم کلرید و پتاسیم کلرید به‌دست می‌آورند.

لیتیوم و ترکیب‌های آن کاربرد‌های فراوانی دارند از آن جمله در شیشه و سرامیک پایدار در برابر گرما، آلیاژ‌های با مقاومت بالا نسبت به وزن که در فضاپیما‌ها کاربرد دارد، باتری‌های لیتیوم و لیتیوم-یون. کاربرد‌های یاد شده بیش از نیمی از لیتیوم تولیدی را از آن خود می‌کند.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور

عناوین برگزیده
فاکتور سیاست برای اقتصاد
موسی غنی‌نژاد و فرهاد نیلی در میزگرد گروه رسانه‌ای «دنیای‌اقتصاد» بررسی کردند؛ دولت جدید چگونه موفق خواهد شد؟

فاکتور سیاست برای اقتصاد