تاریخ: ۱۶ تير ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۴:۰۵
بازدید: ۲۰
کد خبر: ۳۴۵۰۴۱
سرویس خبر : زمین شناسی

صعود نماینده سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور به قله ناظر بزرگ هم‌زمان با روز ملی دماوند

‌می‌متالز - همزمان با شصت‌وپنجمین سالگرد تاسیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و مصادف با سیزدهم تیرماه روز ملی قله دماوند، این نماد سرفرازی کشور عزیزمان ایران، دکتر علی جلالی به نمایندگی از مدیریت و معاونت زمین شناسی به قله ناظر بزرگ صعود کرده و ضمن به اهتزاز در آوردن پرچم سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و پاسداشت این روز، یاد و خاطره پیشکسوتان عرصه علوم زمین را گرامی داشتند و این صعود را به همکارانی که در سال‌های اخیر چشم از جهان بستند تقدیم کرد.

به گزارش می‌متالز، قله ناظر بزرگ یا شکر لقاس، با ارتفاع ۴۲۵۰ متر از قلل رفیع و سترگ البرز مرکزی و در موقعیت ۵۸۵۷۴۶ و ۳۹۹۳۹۶۳ سیستم مختصاتی UTM قرار دارد. بر اساس نقشه یکصدهزارم بلده (ع. سعیدی و م. ر قاسمی) چکاد این کوه در واحد توفی سبز رنگ سازند کرج به سن ائوسن واقع شده است. چکاد ناظر بزرگ در باختر دشت دریوک، شمال دشت لار و خط الرأس عظیم دوخواهرون و در شمال باختری قله دماوند قرار دارد. این قله منفرد در مجاورت قله کهون و مجموعه قلل خط الرأس دوخواهرون قرار دارد که همگی آنها بالای ۴۰۰۰ متر ارتفاع دارند. قله ناظر بزرگ از طریق گردنه هفت سران به قله تخت خرس بر روی خط الرأس دوخواهرون متصل می‌شود.

جهت صعود قله ناظر بزرگ بایست از جاده هراز به سمت روستای نمارستاق رفت و پس از گذر از دشت دریوک به سمت دشت پنیری و انبار سنگ رفت. پس از بر قراری کمپ و یک شب اقامت در دمانی نزدیک به صفر منطقه با ادامه مسیر و گذر از یال‌های پر شیب و نفس‌گیر به فراز چکاد این کوه بزرگ رسید و رخ زیبای قله دماوند را نظاره گر شد.

منبع: سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌ معدنی کشور

عناوین برگزیده