به گزارش میمتالز، سابرین چاودری، رئیس بخش تجزیه و تحلیل کالاهای BMI از سنگاپور، در تحلیل آنچه طی یکدهه آینده برای بازار لیتیوم پیشبینی میشود، با اشاره به کاهش قیمت در سال گذشته، اعلام کرد که این کاهش نرخ، انتظار پایین ماندن قیمتها در یکدهه آینده را تقویت کرده است. به گفته وی و بر اساس پیشبینیها، این چشمانداز میتواند در بردارنده فرصتها و چالشهایی برای تولیدکنندگان بزرگ و توسعه دهندگان جوان باشد. بر اساس این تحلیل، این تثبیت نرخ در درجه اول به دلیل افزایش سریع عرضه جهانی لیتیوم است که بازار را به سمت مازاد عرضه سوق داده است. در نتیجه، انتظار نمیرود که لیتیوم به قلههای قیمتی و سطوح نرخ سالهای ۲۰۲۲ و ۲۰۳۳ بازگردد. به این ترتیب پیشبینی میشود، قیمتها برای حداقل ۵ تا ۱۰ سال، زیر قلههای قیمتی ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ باقی بماند. BMI همچنین برای امسال، ارزش هر تن کربنات لیتیوم ۹۹.۵درصدی در چین را به طور متوسط ۱۵ هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن پیشبینی کرده است. به گفته تحلیلگران، نتیجه رشدهای پایین نرخ لیتیوم میتواند برای روشهای صرفه جویی در هزینه و M&A صنعت (ادغام وتملک)، مفید باشد. همچنین پیشرفتهای تکنولوژیک بر عرضه و تقاضا تاثیر میگذارد و برای به دست آوردن مزیت رقابتی برای شرکتکنندگان در بازار، اساسی است. این در حالی است که اولگا ساوینا، تحلیلگر ارشد فلزات و معادن نیز در این زمینه، اعلام کرد: فناوری نسبتا جدید استخراج مستقیم لیتیوم میتواند زمان تولید و اثرات زیستمحیطی را در مقایسه با روشهای سنتی کاهش دهد. با وجود کاهش قیمت، بسیاری از تولیدکنندگان عمده همچنان در وضعیت سودآوری خواهند بود. این سودآوری عمدتا به دلیل توانایی آنها در پایین نگهداشتن هزینههای تولید است.
بهرغم این چشمانداز (پایین ماندن بهای لیتیوم برای ۵ تا ۱۰ سال پیش رو)، اما تحلیلگران BMI معتقدند تقاضا برای لیتیوم، در جهان رو به افزایش است. تحلیلها و پیشبینیها نشان میدهد، تقاضای لیتیوم قرار است به رشد شدید خود ادامه دهد که عمدتا توسط بخش خودروهای الکتریکی (EV) هدایت میشود. به گفته تحلیلگران، پیشرفتها در فناوریهای باتری، از جمله افزایش تقاضا برای باتریهای لیتیوم-آهن-فسفات (LFP) و پیشرفتهای بالقوه در باتریهای حالت جامد، میتواند بر نیازها و حجم تقاضا در این بخش تاثیر بگذارد، بهطوری که انتظار میرود تقاضای جهانی لیتیوم از ناحیه خودروهای برقی در سالهای ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ حدود ۱۴درصد افزایش یابد. در واقع، انتظار میرود بخش خودروهای برقی بیشترین تقاضای لیتیوم را به خود اختصاص دهد و پیشبینی میشود فروش خودروهای برقی مسافری در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ به ۱۷.۶ میلیون دستگاه برسد که نشاندهنده رشد ۲۱.۳ درصدی در طول یکسال است. بر اساس پیشبینیها انتظار میرود تولید جهانی لیتیوم با ۱۶.۴درصد رشد سالانه در سال ۲۰۲۴ به ۱.۱۲ میلیون تن و همچنین با رشد سالانه ۱۹.۷درصد در سال ۲۰۲۵ به ۱.۳۵ میلیون تن برسد. پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۸ نیز تولید و تقاضای جهانی معدن لیتیوم به تعادلی در حدود ۱.۹ میلیون تن برسد و پس از آن تقاضا از عرضه پیشی بگیرد.
بررسیها همچنین نشان میدهد، استرالیا و چین محرکهای اصلی رشد تقاضا خواهند بود. بنا بر اعلام تحلیلگران BMI، استرالیا که در حال حاضر یک کشور پیشرو در تولید لیتیوم معدنی است، به دلیل پروژه خط لوله قوی، به تسلط خود بر این بازار ادامه خواهد داد. سرزمین اصلی چین به واردات لیتیوم برای صنعت باتری خود ادامه میدهد و در عین حال ظرفیت تولید داخلی خود را افزایش میدهد و با توسعه پروژههای خارج از کشور، منابع موردنیاز خود در این زمینه را تامین میکند. همچنین انتظار میرود بازیگران نوظهوری مانند آرژانتین و زیمبابوه سهم قابلتوجهی در عرضه جهانی لیتیوم داشته باشند. بر اساس اعلام تحلیلگران، رشد آرژانتین در بخش لیتیوم امیدوارکننده به نظر میرسد؛ زیرا در حال راهاندازی چند پروژه بزرگ در این زمینه است. این در حالی است که اقتصادهای بزرگ نیز در حال اجرای اقدامات متعددی برای دستیابی به انعطافپذیری حیاتی زنجیره تامین مواد معدنی هستند. هدف از این اقدامات، کاهش خطرات خارجی و تضمین عرضه پایدار لیتیوم برای انتقال انرژی سبز است. همچنین ایالاتمتحده آمریکا بر اساس قانون، به خودروهای برقی که از مواد معدنی حیاتی استخراجشده در داخل یا در بازارهای دارای قراردادهای تجارت آزاد با ایالاتمتحده استفاده میکنند، اعتبار مالیاتی ارائه میدهد. این در حالی است که قانون مواد خام حیاتی اتحادیه اروپا نیز با هدف ایجاد ظرفیت تولید در خشکی و ترویج تنوع واردات مصوب شده است. اروپا دارای منابع لیتیوم در چند کشور از جمله پرتغال، جمهوری چک و فنلاند است. تامین ظرفیت تولید و فرآوری مواد معدنی، افزایش قابلیتهای بازیافت، شکل گیری مشارکتهای استراتژیک و متنوع سازی زنجیرههای تامین، استراتژیهای حیاتی برای دنیا هستند. هدف از این اقدامات نیز کاهش خطرات خارجی و تضمین تامین پایدار لیتیوم برای انتقال انرژی سبز است.
منبع: دنیای اقتصاد