تاریخ: ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۳۴۷۶۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معاون وزیر صمت:

دریاچه ارومیه خیلی جای مهمی به لحاظ ذخایر لیتیومی نیست/ داشتن لیتیوم بدون دانش فرآوری، مزیت نیست

دریاچه ارومیه خیلی جای مهمی به لحاظ ذخایر لیتیومی نیست/ داشتن لیتیوم بدون دانش فرآوری، مزیت نیست
‌می‌متالز - معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت با بیان این که در تمام شورابه‌ها لیتیوم وجود دارد، اما وجود یک ماده دلیل بر اقتصادی بودنش نیست، گفت: دریاچه ارومیه خیلی جای مهمی به لحاظ ذخایر لیتیومی نیست، در حال حاضر نمک دریاچه ارومیه صرفا برای تولید کربنات سدیم و در خود استان استفاده می‌شود.

به گزارش می‌متالز، رضا محتشمی‌پور، معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت درخصوص آخرین وضعیت فرآوری لیتیوم در کشور گفت: لیتیوم در کشور در سطح آزمایشگاهی فرآوری می‌شود، اما هنوز پایلوت صنعتی در ایران نداریم. 

وی درخصوص کشف ذخایر عظیم لیتیوم در کشور که با واکنش‌های متعددی نیز مواجه شد، گفت: متاسفانه یک‌سری فضاسازی‌های رسانه‌ای بود که با مخلوط کردن آمار و اطلاعات و به علاوه یک‌سری تحلیل غلط باعث گمراهی اذهان شد.

محتشمی‌پور توضیح داد: ما یک محدوده لیتیومی در یکی از استان‌ها داشتیم که بعضی از آقایان کانسنگ موجود در این محدوده را به اسم ماده معدنی معرفی می‌کردند، در حالی که از یک تن کانسنگ در منطقه مورد بحث حدود ۸۰ تا ۸۵ گرم لیتیوم موجود داریم؛ وقتی که عدد خود کانسنگ را به عنوان ذخیره لیتیوم مطرح کنید خیلی می‌تواند غلط‌‌انداز باشد، این مباحث بیشتر در رسانه‌ها مطرح می‌شد، وگرنه که در لایه‌های فنی همه کاملا متوجه آمار بودند.

معاون وزیر صمت تصریح کرد: ما ذخایر خیلی بهتر از این منطقه هم در کشور داریم، عمدتا در ذخایر شورابه ما مقدار و عیار لیتیوم خیلی بالاتر است.

محتشمی‌پور درخصوص انتشار اخباری مبنی بر ارتباط خشک شدن دریاچه ارومیه با کشف لیتیوم در این دریاچه نیز گفت: دریاچه ارومیه خیلی جای مهمی به لحاظ ذخایر لیتیومی نیست، در حال حاضر نمک دریاچه ارومیه صرفا برای تولید کربنات سدیم و در خود استان استفاده می‌شود. این موضوع از آن دست شیطنت‌های رسانه‌ای بود که به یکباره باعث اخلال در کار تولیدکننده‌های کربنات سدیم استان آذربایجان غربی هم شد و ارتباطی با لیتیوم نداشت.

معاون معادن و فرآوری مواد وزارت صمت تاکید کرد: البته در تمام شورابه‌ها لیتیوم وجود دارد، منتها وجود یک ماده دلیل بر اقتصادی بودنش نیست. ما ذخایر شورابه‌ای بهتری داریم که می‌تواند منبع تولید لیتیوم در کشور باشد، ولی اساسا لیتیوم و کلا فلزات راهبردی بدون دانش فرآوری و توان صنعتی خیلی مزیت محسوب نمی‌شوند و ما در فرآوری لیتیوم هنوز در نقطه خوبی نیستیم.

منبع: اقتصاد آنلاین

عناوین برگزیده