تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۲۳
کد خبر: ۳۵۱۰۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

استخراج لیتیوم ۱۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد

استخراج لیتیوم ۱۰۰ هزار تن کاهش می‌یابد
‌می‌متالز - قیمت لیتیوم در سال۲۰۲۴ به پایین‌ترین حد خود طی سه سال گذشته رسید. طبق پیش‌بینی گروه معدن زیجین چین بازار جهانی لیتیوم تا سال۲۰۲۷ با مازاد عرضه مواجه است. از این‌رو استخراج و تولید لیتیوم توسط گروه معدن زیجین در سال آینده از ۲۰۰ هزار تن برنامه‌ریزی شده به ۱۰۰ هزار تن کاهش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌های فعال در حوزه صنعت و معدن در چین و استرالیا سود سالانه لیتیوم به دلیل افت چشمگیر قیمت آن در سال میلادی جاری کاهش یافته و استخراج و تولید لیتیوم صرفه اقتصادی ندارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد لیتیوم یک ماده خام کلیدی برای تولید انواع باتری به شمار می‌رود که تقاضا برای آن از سوی صنعت خودروسازی برقی در دهه گذشته بسیار بالا رفت. در مقابل عرضه بیش از حد سنگ معدنی لیتیوم توسط چینی‌ها در سال جاری منجر به ریزش قیمت این محصول شد، تا جایی که شرکت‌های معدنی در استرالیا به دلیل رشد عرضه لیتیوم توسط چینی‌ها با ضرر شدید مواجه شده‌اند. علاوه بر این تولیدکنندگان خودرو‌های برقی معتقدند تقاضا برای این دسته خودرو‌ها طی دو سه سال گذشته برخلاف انتظار بالا نرفت و عده‌ای در برابر پذیرش خودرو‌های برقی به عنوان نسل جدید اتومبیل‌ها مقاومت می‌کند. درنتیجه صنعت تولید خودرو‌های برقی با رکود مواجه شده و تقاضا برای تمامی مواد اولیه این صنعت از جمله لیتیوم افت پیدا کرد.

کاهش ۱۰۰ هزار تنی عرضه لیتیوم چین در سال ۲۰۲۵

گروه معدن زیجین (Zijin) جز معدن‌کاران بزرگ مس و طلا چین قرار می‌گیرد که طی سال‌های گذشته به سرمایه‌گذاری در اکتشاف لیتیوم در چین، آرژانتین و جمهوری دموکراتیک کنگو روی آورده است. طبق اطلاعات منتشر شده از آخرین نشست مسئولین شرکت زیجین در ۲۸ آگوست، استخراج و تولید لیتیوم در سال آینده از ۲۰۰ هزار تن برنامه‌ریزی شده به ۱۰۰ هزار تن کاهش خواهد یافت. بررسی آمار فروش این شرکت معدنی در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ از افزایش ۴۶ درصدی درآمد آن نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۳ حکایت می‌کند. ولی قیمت‌های لیتیوم در نیمه اول سال ۲۰۲۴ به پایین‌ترین حد خود طی سه سال گذشته رسید. از این رو گروه معدن زیجین طی اطلاعیه‌ای از کاهش استخراج سنگ معدنی لیتیوم و عرضه آن در بازار جهانی با هدف کنترل قیمت‌ها خبر داد.

افت ۸۰ درصدی سود شرکت‌های معدنی استرالیا

بر اساس آمار منتشر شده از سوی صنعت و معدن استرالیا، سود سالانه شرکت‌های معدنی فعال در حوزه لیتیوم در این کشور در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۸۰ درصد کاهش یافت و سود خالص این شرکت‌ها پس از کسر مالیات حوالی ۱۵۸ میلیون دلار در ژوئن ۲۰۲۴ برآورد شد. در مقابل این رقم سال گذشته حوالی ۷۶۹ میلیون دلار بود. به اعتقاد استرالیایی‌ها علت اصلی افت سود شرکت‌های معدنی فعال در حوزه لیتیوم، افزایش عرضه سنگ معدنی لیتیوم توسط چینی‌ها در سال میلادی جاری است.

توقف سراسری تولید لیتیوم در چین و استرالیا

شرکت‌های تولیدکننده لیتیوم در استرالیا طی اطلاعیه‌ای در آگوست ۲۰۲۴ از توقف کامل فرآیند استخراج و تولید لیتیوم در این کشور خبر دادند و تا زمانی که قیمت‌ها به روال سابق بازنگردد، لیتیومی در استرالیا تولید نخواهد شد. همچنین پیش‌بینی اعضای گروه معدن زیجین چین از مازاد عرضه لیتیوم در سطح جهانی تا سال ۲۰۲۷ حکایت می‌کند. در نتیجه گروه معدن زیجین در حوزه‌های دیگری به غیر از لیتیوم فعالیت خواهد کرد تا آرامش و رونق به بازار این سنگ معدنی بازگردد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده
ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۴):

ضرورت خودداری از نگاه‌های بخشی، استانی و منطقه‌ای در زنجیره تولید فولاد کشور

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در نخستین پنل تخصصی همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» با عنوان «سیاست‌گذاری و نظام حکمرانی در توسعه پایدار و متوازن صنعت آهن و فولاد ایران» (۲):

صنعت فولاد یک‌ میلیون‌ و دویست هزار شغل ایجاد کرده و نباید اجازه دهیم این صنعت با چالش روبه‌رو شود