تاریخ: ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۲:۳۳
بازدید: ۲۶
کد خبر: ۳۵۴۰۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

برگزاری مزایده در شیلی با هدف افزایش ۷۰ درصدی استخراج لیتیوم تا ۲۰۳۰

برگزاری مزایده در شیلی با هدف افزایش ۷۰ درصدی استخراج لیتیوم تا ۲۰۳۰
‌می‌متالز - مقامات کشور شیلی به تازگی مزایده‌ای برای آغاز فرآیند استخراج و تولید لیتیوم از شش منطقه خود را بین شرکت‌های معدنی در سراسر جهان برگزار کرده است. به اعتقاد آنها با آغاز بهره‌برداری لیتیوم از این مناطق، تولید این ماده معدنی در شیلی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، کشور شیلی مالک بزرگ‌ترین منابع لیتیوم در جهان و دومین تولیدکننده آن پس از استرالیا محسوب می‌شود که به تازگی مزایده‌ای برای آغاز فرآیند استخراج و تولید لیتیوم از شش منطقه خود را بین شرکت‌های معدنی در سراسر جهان برگزار کرده است. این شش منطقه شامل پنج منطقه نمکی و یک تالاب می‌شود و به اعتقاد کارشناسان حوزه معادن این مناطق ظرفیت بسیار بالایی برای استخراج لیتیوم دارند. طبق گفته‌های آرورا ویلیامز (Aurora Williams)، وزیر صنعت و معدن شیلی مناطق کلیدی و غنی از لیتیوم برای احداث پروژه‌های معدنی در نظر گرفته شده است که شرکت‌های مختلف جهت حق کسب امتیاز بهره‌برداری از لیتیوم این مناطق تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ مهلت ارسال پیشنهادات خود را دارند. بررسی‌ها نشان می‌دهد شیلی با وجود در اختیار داشتن بیشترین منابع لیتیوم در جهان تنها قادر به بهره‌برداری از دو معدن خود در منطقه نمک آتاکاما (Atacama) است. وزیر صنعت و معدن شیلی عقیده دارد فناوری‌های نوین همگی به لیتیوم احتیاج داشته و این ماده معدنی طی سال‌های آینده اهمیت بسزایی پیدا می‌کند. از این رو باید استخراج لیتیوم در شیلی افزایش چشمگیری پیدا کند تا این کشور در دهه آینده به بزرگ‌ترین تولیدکننده لیتیوم در جهان تبدیل شود.

نگاه شرکت‌های معدنی خیره به لیتیوم شیلی

اگرچه دولت شیلی به تازگی مزایده برای احداث تجهیزات و استخراج لیتیوم از شش منطقه خود را برگزار کرده است. ولی اخبار از استقبال بالا شرکت‌های معدنی از مزایده این کشور در این مدت کوتاه حکایت می‌کنند و به گفته وزیر صنعت و معدن شیلی مطابق انتظار رقابت مؤثری در این زمینه شکل گرفته است. بر اساس توضیحات مقامات شیلی تاکنون بیش از ۲۰ پیشنهاد از شرکت‌های معدنی بزرگ برای استخراج لیتیوم از این شش منطقه شیلی دریافت کرده‌اند. جزئیات این مزایده نشان می‌دهد شرکت‌های معدنی برای کسب تاییدیه دولت شیلی باید علاوه بر داشتن تجربه و سابقه درخشان در این حوزه، منابع مالی کافی جهت بهره‌برداری لیتیوم از این شش منطقه را در اختیار داشته باشند. همچنین تنها ۸۰ درصد از لیتیوم تولیدی این مناطق متعلق به شرکت انتخابی بوده و شرکت معدنی مورد نظر باید ۲۰ درصد از لیتیوم استخراجی خود را به همراه مالیات به دولت شیلی بپردازد. شرکت‌های معدنی انتخابی از سال ابتدای سال ۲۰۲۵ می‌توانند پروسه بهره‌برداری از لیتیوم شیلی را آغاز کنند. ماریو مارسل (Mario Marcel)، وزیر دارایی شیلی بر این باور است با شروع فرآیند استخراج و تولید لیتیوم از مناطق شش گانه شیلی تولید این ماده معدنی تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده