
به گزارش میمتالز، کاهش قیمت باتریها ناشی از عوامل متعددی است، از جمله عرضه بیش از حد مواد اولیه باتری مانند لیتیوم که قیمت آن از اوج سال ۲۰۲۲ بیش از ۸۵ درصد کاهش یافته است، و همچنین پیشرفتهای فناوری در صنعت باتری. ظرفیت تولید جهانی باتری در سال ۲۰۲۴ به ۳ تراوات ساعت رسیده است و پیشبینی میشود در صورت تحقق پروژههای برنامهریزی شده، این ظرفیت در پنج سال آینده سه برابر شود.
این آژانس معتقد است که این تحولات نشاندهنده تغییر ماهیت بازار باتری از بازارهای کوچک و منطقهای به بازارهای بزرگ و جهانی است و همچنین از تنوع فناوری به سمت استانداردسازی حرکت میکند.
در این میان، چین همچنان نقش مسلط خود را در بازار جهانی باتری حفظ کرده است. این کشور به عنوان بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان، بیش از ۷۵ درصد باتریهای جهان را تولید میکند و در سال ۲۰۲۴، شاهد سریعترین کاهش قیمت باتریها در سطح جهان بوده است. باتریهای چینی در حال حاضر به طور قابل توجهی ارزانتر از باتریهای تولید شده در اروپا و آمریکای شمالی هستند. مزیت قیمتی تولیدکنندگان چینی ناشی از دانش فنی تولید پیشرفته، یکپارچگی زنجیره تامین، استفاده از شیمی ارزانتر باتری و رقابت شدید داخلی است.
در اروپا، به دلیل عدم اطمینان در مورد سودآوری آینده و هزینههای تولید بالاتر در مقایسه با چین، بسیاری از تولیدکنندگان باتری برنامههای توسعه خود را به تعویق انداخته یا لغو کردهاند.
کره و ژاپن، با وجود تولید محدود داخلی، از طریق سرمایهگذاریهای خارجی و سابقه نوآوری قوی، نقش مهمی در این صنعت ایفا میکنند. به طور خاص، کره در ظرفیت تولید باتری در خارج از کشور پیشتاز است. ایالات متحده نیز با اجرای مشوقهای مالیاتی، ظرفیت تولید باتری خود را به طور قابل توجهی افزایش داده است.
در نهایت، این گزارش به آسیای جنوب شرقی و مراکش به عنوان مراکز تولید بالقوه باتری و اجزای آن اشاره میکند که میتوانند نقش مهمی در زنجیره تامین جهانی باتری ایفا کنند.
این تحولات در بازار جهانی باتری میتواند فرصتها و چالشهای جدیدی را برای صنایع مختلف و متخصصان فعال در این حوزهها ایجاد کند.
منبع: ایفنا