تاریخ: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۳۳۷۷۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرعامل اسبق سایپا

هماهنگی دستگاه‌های مختلف برای توسعه خودرو‌های برقی ضروری است

‌می‌متالز - خودرو‌های برقی موضوعی است که دیر یا زود تمام کشور‌ها درگیر آن خواهند شد. طی سال‌های آینده اصولا تولید خودرو‌های درون‌سوز در کشور‌های پیشرفته متوقف و خودرو‌های برقی جایگزنی خواهند شد. از این روی به‌نظر می‌رسد طی یک دهه آینده احتمالا تولید خودرو‌های درون‌سوز متوقف شود یا به حداقل برسد. در همین زمینه سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا به بیان نظرات خود پرداخت.

توسعه خودرو‌های برقی در کشور مستلزم چه مواردی است؟

به گزارش می‌متالز، توسعه خودرو‌های برقی در کشور نیازمند یک چشم‌انداز دو تا سه‌ دهه‌ای است. یعنی در این خصوص باید چشم‌اندازی و برنامه‌ریزی برای حداقل دو تا سه دهه مانند آنچه در کشور‌های دیگر رخ می‌دهد، داشته باشیم. اگر نگاه جامع به ظرفیت‌ها و چالش‌های موجود در توسعه این خودرو‌های وجود نداشته باشد، قطعا ناکامی به وجود خواهد آمد.

اصولا برای توسعه این صنعت کدام بخش‌ها باید درگیر شوند؟

در توسعه خودرو‌های برقی نکته مهم هماهنگی لازم دستگاه‌های متولی مانند وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه و بانک‌ مرکزی است و درواقع برای عملی شدن این برنامه سه دستگاه باید در سند توسعه خودرو‌های برقی دیده شوند. ثبات مدیریت در اجرای توسعه خودرو‌های برقی شرط لازم در اجرای این طرح است. باید برنامه و پروژه‌ها به نحوی تعریف شوند که با تغییر دولت‌ها، کماکان ضمانت اجرایی داشته باشند. در جریان واردات خودرو‌های برقی، تجهیز تاکسیرانی به محصولات پاک و اصرار به توسعه این محصولات بدون در نظر گرفتن شرایط جوی و زیرساختی کشور، نشان از عدم توجه وزارت صمت به ساختار صنعت خودرو دارد.

همکاری با کشور‌های دیگر مانند چین چقدر به توسعه این بخش کمک می‌کند؟

در تولید خودرو‌های برقی با توجه به توافقات اخیر دولت با چینی‌ها، باید انتقال تکنولوژی صورت بگیرد در حالی‌که چینی‌ها توان انتقال تکنولوژی به خودروسازی کشور را ندارند. در تولید خودرو‌های برقی اگر بخواهیم فقط به چین تکیه کنیم، فقط مونتاژکار خواهیم بود؛ بنابراین وزارت صمت با ایجاد بستر مناسب برای همکاری طراحان، قطعه‌سازان و خودروسازان بزرگ دنیا با صنعت خودرو کشور، فضای رقابتی در تولید خودرو‌های برقی در داخل ایجاد کند تا خودکفا شویم.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

عناوین برگزیده