تاریخ: ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۳۵
بازدید: ۱۱۱
کد خبر: ۳۲۷۵۴۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقدی به برخی بند‌های لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

‌می‌متالز - اگرچه هنوز لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم که با پیشنهاد وزارت اقتصاد و از سوی رئیس جمهور به مجلس ارسال شده ارزیابی نهایی نشده است، اما به اعتقاد کارشناسان به برخی از بند‌های این لایحه انتقادات جدی وارد است.

به گزارش می‌متالز، پیگیری‌ها از وزارت اقتصاد و مجلس نشان میدهد در بهار سال آینده لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس بررسی و تصویب خواهد شد این درحالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان در مورد برخی از بند‌های این لایحه انتقادات جدی وارد است.

یکی از نکاتی که به نظر می‌رسد در این لایحه مورد توجه قرار گرفته، اخذ مالیات از مناطق آزاد تجاری است. اما نکته قابل تامل که برخی کارشناسان به آن اشاره می‌کنند این است که نگاه وزارت اقتصاد در ماده ۱۴۰ لایحه قانونی مالیات‌های مستقیم مبتنی بر این اصل است که معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های فعال در مناطق آزاد به مدت ۲۰ سال از زمان شروع به کار منطقه، مبنا قرار گیرد.

بر اساس این حکم پیشنهادی عملا معافیت مالیاتی در سه دسته مناطق آزاد حذف می‌شود و این یعنی ماده ۱۳ قانون مناطق آزاد کان لم یکن خواهد شد. براساس این قانون، مناطق آزاد نسل اول که شامل کیش، قشم و چابهار می‌شود، دیگر هیچ معافیت مالیاتی در آن اعمال نخواهد شد، یعنی دیگر نیازی به جذب سرمایه‌گذاران جدید نیست و این مهم برای مناطق آزاد نسل دوم یعنی انزلی، ارس و اروند حداکثر دو سال دیگر خواهد بود و در منطقه آزاد ماکو نیز حدود ۱۰ سال دیگر معافیت مالیاتی برقرار است.

این در حالی است که تا پیش از این مقرر شده بود معافیت ۲۰ ساله از زمان تاسیس شرکت‌ها در مناطق آزاد محاسبه شود، تا به عنوان عاملی ترغیب کننده برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در مناطق آزاد محسوب شود و همچنان جذابیت سرمایه‌گذاری در این مناطق را بالا نگه دارد.

رفتار دوگانه در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم

گفتنی است یکی از نکاتی که در لایحه قانون مالیات‌های مستقیم مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته است رفتار دوگانه در خصوص ابقای برخی معافیت‌های مالیاتی و از طرفی حذف برخی دیگر از معافیت‌های مالیاتی است.

به عنوان مثال وزارت اقتصاد در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در شرایطی دست به لغو معافیت مالیاتی مناطق آزاد تجاری زده است که مثلا این معافیت برای شرکت‌های دانش‌بنیان در حالی که بیش از ۱۳ سال از ابلاغ این قانون می‌گذرد، همچنان تغییری نکرده است.

از طرفی لازم به ذکر است حتی اگر به هر دلیلی قصد اخذ مالیات از مناطق آزاد تجاری وجود دارد، باید به این نکته توجه شود که قطعا تصویب چنین قانونی از جذابیت مناطق آزاد برای جذب سرمایه‌گذاری کم خواهد کرد.

بر همین اساس لازم است تا اخذ مالیات‌ها بصورت پلکانی و تعدیل شده صورت گیرد تا حداقل شوک کمتری به سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد تجاری وارد شود و حذف این معافیت ها، منجر به خروج سرمایه از این مناطق نشود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده