تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۴۴
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۳۲۶۶۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

همایش با کشور‌های عضو اکو در منطقه آزاد ماکو برگزار می‌شود/ سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور به عنوان سرمایه‌گذاران خارجی

‌می‌متالز - مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: از ایرانیان خارج از کشور دعوت کردیم تا با شرکت در همایش کشور‌های عضو اکو اعتماد تعدادی از سرمایه‌گذاران جلب شود.

به گزارش می‌متالز، حسین گروسی، مدیرعامل منطقه آزاد ماکو، درباره اقدامات عملی منطقه آزاد ماکو اظهار کرد: در چند ماه اخیر نمایشگاه‌هایی را برگزار کردیم. دو نمایشگاه در سلیمانیه عراق، یک نمایشگاه در چین، یک نمایشگاه در ارمنستان، نمایشگاه داخلی در مشهد و چابهار برگزار کردیم تا بتوانیم سرمایه گذاران خارجی را جذب کنیم.

وی افزود: به همین دلیل ما نیازمند هستیم تا کشور‌هایی که تمایل دارند با ما همکاری کنند را به یک همایش دعوت کنیم تا حوزه و علاقمندی خود را بیان کنند تا ما زمین و مجوز‌های مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهیم.

گروسی همچنین، ادامه داد: با سفیر اندونزی درباره سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری، لجستیک، ترانزیت و تجارت با کشور اندونزی مذاکره کردیم. امروز ما از کشور هند، ترکیه در منطقه آزاد ماکو سرمایه گذار داریم. برای تضامین لازم به سرمایه‌گذاران خارجی مذاکره کردیم و تمایل دارند که چندمیلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام دهند. در نوبت هستیم از سوی سرمایه‌گذاری خارجی گارانتی لازم به این کشور‌ها داده شود که بتوانند با تضامین داده سرمایه‌های خود را به داخل کشور بیاورند. حتی اگر مساعدت و حمایت از ایرانیان خارج از کشور صورت گیرد، به عنوان سرمایه‌گذار خارجی می‌توانند داخل کشور سرمایه‌گذاری انجام دهند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو بیان کرد: طبق آمار ۴، ۵ هزارمیلیارد دلار سرمایه ایرانیان خارج از کشور است. ما اگر حتی ۱۰ درصد آن را بتوانیم جذب کنیم می‌شود ۵۰۰ میلیارد دلار. در حالی که سرمایه‌گذاری ۲۵ ساله‌ای که قرار است چین داخل کشور انجام دهد ۴۵۰ میلیارد دلار است.

وی توضیح داد: ما این رویکرد را در ماکو آغاز کردیم و از ایرانیان خارج از کشور دعوت کردیم تا با شرکت در همایش کشور‌های عضو اکو اعتماد تعدادی از سرمایه‌گذاران جلب شود.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: اقدامات عملی ما حضور در نمایشگاه‌ها و ایجاد پنجره واحد خدمات الکترونیک از اقدامات ماست. یعنی کسی اگر از خارج از کشور بخواهد سرمایه‌گذاری انجام دهد، بداند وارد چه سامانه‌ای شود. این امکان را منطقه آزاد ماکو فراهم کرده تا بتواند افراد بدون حتی حضور فیزیکی نوع سرمایه‌گذاری را ثبت و زمین مورد نیاز را درخواست کنند. پس از انجام مقدمات خودشان حضور پیدا کنند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده