تاریخ: ۰۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۱۳
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۳۲۷۶۲۲
سرویس خبر : انرژی

کاهش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت دریایی روسیه از ابتدای ۲۰۲۴

‌می‌متالز - روسیه قصد دارد صادرات نفت خود را از بنادر دریایی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز از ابتدای ۲۰۲۴ نسبت به سطح ماه دسامبر کاهش دهد.

به گزارش می‌متالز، روسیه قصد دارد صادرات نفت خود را از بنادر دریایی در ماه ژانویه به دنبال افزایش فرآوری نفت در پالایشگاه‌هایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه در روز نسبت به سطح ماه دسامبر کاهش دهد.

طبق گفته برخی منابع، برنامه صادرات نفت روسیه در سه ماهه اول ۲۰۲۴ پایین‌تر از سه ماهه پایانی سال جاری میلادی است.

روسیه معمولاً برنامه سه ماهه صادرات خود را قبل از آغاز فصل جدید در اختیار پالایشگاه‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند عرضه از طریق سیستم خط لوله ترنسنفت را برنامه‌ریزی کنند.

طبق گفته ویکتور کاتونا، تحلیلگر ارشد بازار در موسسه مشاوره کپلر: «تخمین زده می‌شود متوسط صادرات نفت دریایی روسیه در ماه دسامبر ۳.۵ میلیون بشکه در روز باشد و این رقم در ماه ژانویه به خاطر افزایش فعالیت‌های پالایشگاهی کاهش یابد».

ظرفیت پالایش نفت روسیه برای ماه دسامبر نسبت به طرح‌های قبلی ۳ برابر شده و به ۲.۰۹۸ میلیون تن رسیده است. متوسط پالایش نفت روسیه در ماه اکتبر برابر با ۵.۵ میلیون بشکه در روز بود و هفته گذشته تا ۵.۷ میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

انتظار می‌رود بارگیری نفت بیشتر در بنادر غربی روسیه یعنی پریمورسک، اوست‌لوگا و نووروسیسک کاهش یابد. صادرات نفت از این بنادر در ماه دسامبر احتمالاً بالاتر از ۱.۹ میلیون بشکه در روزی خواهد بود که قبلاً برنامه‌ریزی شده بود و دلیل آن انتقال برخی از محموله‌های ماه نوامبر است که ارسال آن‌ها به خاطر طوفان در دریای سیاه مختل شده بود.

روسیه متعهد شده صادرات نفت و محصولات نفتی خود را طبق قرارداد اوپک پلاس، ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سه ماهه اول ۲۰۲۴ پایین بیاورد. این کاهش صادرات بر اساس متوسط سطح صادرات در ماه مه و ژوئن ۲۰۲۳ محاسبه می‌شود.

طبق گفته الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه، این کشور همین حالا هم کاهش عرضه نفت خود را آغاز کرده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده