تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۳۹
بازدید: ۹۳
کد خبر: ۳۲۷۹۴۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرخ‌پوشی با طعم امیدواری

‌می‌متالز - نجمه نیک‌طبع/کارشناس بازار سرمایه: شاخص کل بورس تهران هفته گذشته در روند صعودی از سطح ۲میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد به ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار واحد رسید. در روز‌های شنبه و یکشنبه هفته گذشته این صعود قدرت بیشتری داشت و طی روز‌های بعد شاهد عقب‌نشینی نماگر‌ها بودیم.

به گزارش می‌متالز، روز یکشنبه شاخص کل بورس با کاهش ارتفاع ۰.۳۷درصدی روبه‌رو شد و در پایان ساعت معاملاتی در سطح ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار واحدی قرار گرفت. افت ۸‌هزار واحدی شاخص با کاهش ارتفاع ۰.۰۷درصدی شاخص هم‌وزن، همراه شد و در نهایت این شاخص در سطح ۷۶۱‌هزار و ۲۳۵واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز حدود ۰.۳۳‌درصد سرخ‌پوش شد و در سطح ۲۶‌هزار و ۴۹۱واحدی کار خود را به اتمام رساند.

از طرفی شاخص کل فرابورس پس از روند صعودی که در هفته گذشته تجربه کرده بود، به سطوح مقاومتی ۲۶‌هزار و ۷۰۰واحد رسید و در این مقاومت واگرایی قیمتی مشهود بود. این واگرایی می‌تواند به اصلاح در روند صعودی منجر شود. در شاخص کل هم‌وزن نیز پس از رشد در روز‌های گذشته، مقاومت حدود ۷۷۰‌هزار واحدی را شاهد هستیم و محدوده ۷۳۰‌هزار واحدی می‌تواند پایان اصلاح و محدوده برگشتی این نمودار باشد.

در حال حاضر و با توجه به مقاومت‌های پیش‌روی شاخص کل، در نماگر فرابورس و شاخص کل هم‌وزن، احتمال اصلاح کوتاه‌مدت در روند کلی بازار مشاهده می‌شود.

با کاهش قیمت دلار در روز‌های پایانی هفته گذشته، به‌خصوص در تعطیلات انتهای هفته، گمانه‌زنی‌ها از افت بازار در روز شنبه به چشم می‌خورد. پیش‌بینی‌ها این اصلاح چندروزه دلار را به سمت تعلیق یا بلاتکلیفی در ارزش معاملات و به صورت اصلاح زمانی در قیمت‌ها سوق می‌داد، اما شاهد بودیم که روز شنبه مجددا نرخ ارز وارد کانال ۵۰‌هزار تومانی شد. با بررسی ارزش معاملات میانگین پنج‌روزه و ۲۰روزه روند کاهشی ارزش معاملات مشهود است.

در میان صنایع بازار، صنعت خودرو با توجه به خبر حذف قیمت‌گذاری دستوری تا پایان سال و تعیین نرخ توسط شرکت‌ها، می‌تواند لیدر بعدی برای رشد بازار باشد. با این حال در بازار روز شنبه و روز گذشته تحرک حقوقی در گروه خودرویی قابل‌توجه بود.

به نظر می‌رسد روند کلی بورس در بلندمدت صعودی خواهد بود و هر اصلاحی می‌تواند به فتح قله‌های آینده منجر شود. اما با توجه به رشد‌های اخیر در بسیاری از سهام، شناسایی سهام بنیادی در کف‌های حمایتی اهمیت زیادی دارد. در صورت اصلاح بیشتر شاخص کل و از دست رفتن حمایت ۲میلیون و ۲۰۰‌هزار واحدی حمایت دیگر بازار، می‌تواند سطح ۲میلیون و ۱۵۰‌هزار واحد باشد و این محدوده حمایتی در صورت رشد ارزش معاملات و ورود پول حقیقی به سهام محدوده مناسب خرید در آینده تلقی شود. با توجه به پمپاژ خبری در مورد قیمت ارز و نوسانات بازار دلار، رشد بعدی بازار می‌تواند با رشد آینده نرخ ارز همسو شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده