تاریخ: ۰۲ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۷
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۲۷۹۴۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

امکان عرضه اولیه سهام پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس فراهم است

‌می‌متالز - افقهی مدیرعامل تاپیکو با سفر به بندرعباس از پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس بازدید کرد و در جلسه ۵ ساعته با مدیران این شرکت، آخرین وضعیت عملکرد، موانع توسعه و میزان پیشرفت پروژه‌های آن را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش می‌متالز، بابک افقهی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) در حاشیه این سفر با اشاره به نقش استراتژیک شرکت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در اقتصاد ایران از لحاظ تامین بخش زیادی از فرآورده‌های نفتی کشور، بر افزایش ظرفیت تولید این شرکت و بر پیگیری افزایش تامین خوراک موردنیاز پالایشگاه با استفاده از ظرفیت‌های تاپیکو تاکید کرد.

افقهی با بیان اینکه شرکت نفت ستاره خلیج فارس سهم بالایی در تامین منافع سهامداران تاپیکو دارد، از مدیران این شرکت خواست با هدف افزایش سود سهام سهامداران، نسبت به رشد سودآوری و کاهش هزینه‌های شرکت تلاش کنند.

در این جلسه مدیران شرکت پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس، برخی از مشکلات جاری و توسعه‌ای شرکت را تشریح کردند که مدیرعامل تاپیکو ضمن تاکید بر برگزاری جلسات فوری برای بررسی دقیق این مشکلات، راهکار اساسی برای رفع موانع توسعه این شرکت بزرگ را حرکت آن به سمت عرضه سهام در بورس خواند.

وی گفت: تاپیکو به عنوان بزرگ‌ترین سهامدار شرکت نفت ستاره خلیج فارس (۴۹ درصد) خود را در رفع مشکلات فرآروی این شرکت و ارائه کمک برای افزایش درآمد و سودآوری آن موظف می‌داند.

افقهی مدیرعامل تاپیکو تاکید کرد: مانع جدی برای عرضه اولیه سهام پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس در بورس وجود ندارد و با ورود شرکت نفت ستاره خلیج فارس به بازار سرمایه، ضمن شفاف شدن فرآیند‌های مالی و عملیاتی شرکت، فرآیند‌های محکم نظارتی بورس و شفافیت ناشی از آن، به کمک این شرکت خواهد آمد و قطعا بخش زیادی از موانع توسعه‌ای آن برطرف شده و مشکلات غیرفنی هم به تدریج کنار خواهد رفت. وی گفت شخص مدیرعامل محترم شستا مصمم هستند که ان شاالله عرضه اولیه بخشی از سهام این پالایشگاه در دولت مردمی سیزدهم به وقوع بپیوندد.

مدیرعامل تاپیکو در این جلسه همچنین راهکار‌هایی برای نحوه حل مشکلات پرداخت بدهی‌های شرکت، ارتقاء روش‌های تامین مالی پروژه‌ها و نیز تهاتر مطالبات از دولت با دیون ممتازه با استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود که تاکنون استفاده نشده، دریافت تسهیلات قابل اخذ از شبکه بانکی کشور و صندوق توسعه ملی بخصوص جهت پروژه تولید آمونیاک این پالایشگاه ارائه کرد.

افقهی با تقدیر از کارکنان و پرسنل زحمتکش این پالایشگاه عظیم و ثروت ملی در اجرای تعمیرات اساسی، پروژه صادرات دریایی گاز مایع، پروژه تکمیل و راه اندازی واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز و سایر اقدامات اثربخش صورت گرفته، اظهار امیدواری کرد که بتوان در جهت جبران این تعهد و دلسوزی پرسنل، موضوع حق تقدم واگذاری اولیه سهام پالایشگاه به پرسنل زحمتکش آن در برنامه قرار گیرد.

افقهی در ادامه حضور در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، بهمراه معاونان و مدیران پالایشگاه از تاسیسات این پالایشگاه و طرح‌های توسعه آن بازدید کرد.

منبع: شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده