تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۳۲۷۹۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

یزد؛ دومین استان معدنی و چهارمین استان صنعتی

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان یزد با بیان اینکه معادن قلب تپنده اقتصاد هستند، گفت: در زمینه دانش اکتشاف نیازمند تغییر نگرش‌ها و پوست اندازی برای حل مشکلات معدنکاران هستیم.

به گزارش می‌متالز، محمدکاظم صادقیان اظهار کرد: یزد دومین استان معدنی و چهارمین استان صنعتی کشور محسوب می‌شود. وی افزود: این استان در حوزه معدن با تولید ۱۵‌درصد فولاد کشور رتبه سوم را به خود اختصاص داده و در مس، سرب و روی و خاک‌های صنعتی و مصالح ساختمانی نیز دارای رتبه‌های بالایی است. مدیرکل صمت استان یزد با بیان اینکه یزد به واسطه وجود ۷۵۵ معدن فعال یکی از استان‌های بزرگ معدنی کشور است، ادامه داد: اکنون سهم معادن از اشتغال استان ۱۴‌هزار و ۵۰۰ نفر است.

صادقیان یکی از مهم‌ترین بحث‌های حوزه معدن را اکتشاف اعلام کرد و گفت: این بخش نیاز به مطالعات جدید برای شروع مسیر توسعه در استان دارد. وی در ادامه بر لزوم تغییر رویه در حوزه دانش اکتشاف تاکید کرد و ادامه داد: در بخش علوم و دانش اکتشاف نیاز به پوست اندازی جدید به ویژه در حوزه‌های مرتبط با اکتشاف و استخراج داریم. این مسوول یکی دیگر از چالش‌ها را ضعف نیروی انسانی دانست و تصریح کرد: نیرو‌های انسانی زیادی از استان و شهر‌های مختلف مشغول به کار هستند، ولی با این حال با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم. صادقیان تهیه ماشین آلات برای استخراج بیشتر و نیروی انسانی کمتر را از دیگر چالش‌ها اعلام کرد و گفت: تامین سرمایه و قیمت بالای ماشین‌آلات معدن نیاز به ظرفیت سازی دارد وگرنه با نظام بانکی خیلی موفق نخواهیم بود. مدیرکل صمت یزد با بیان اینکه تکنولوژی در بلندمدت مشکلات زیست‌محیطی را حل خواهد کرد، خاطرنشان کرد: معتقدم در معادنی که بهره‌وری شده، ولی به مردم محلی رسیدگی نشده می‌توان با روند واگذاری به مردم، علاوه بر زمینه سازی برای مشارکت بومی‌ها از ظرفیت آن‌ها استفاده بهینه کرد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده