تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۲۸۳۶۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

ذره بین؛ قیمت گذاری دستوری چه بر سر تایرسازان می‌آورد؟

‌می‌متالز - سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در هفته گذشته خواستار توقف افزایش بی‌رویه قیمت لاستیک شد و اعلام کرد که هر زمان بازار به تعادل برسد، آزادسازی قیمت اعمال خواهد شد. اما در حال حاضر با توجه به شرایط بازار، این موضوع میسر نیست.

به گزارش می‌متالز، بررسی وضعیت صنعت تایرسازی در ایران نشان می‌دهد که شرکت‌های این صنعت در سال ۱۳۹۹ که قیمت محصولاتشان از سیاست قیمت‌گذاری دستوری خارج شد، توانستند روند سودآوری خود را بهبود بخشند و حتی بعضی از شرکت‌ها از زیان‌دهی خارج شدند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت پکویر در سال ۱۳۹۹ بعد از آزادسازی قیمت، از زیاندهی خارج شده و به سود رسیده است. برای شرکت‌های پتایر، پکرمان، پیزد و پارتا هم همین موضوع اتفاق افتاد. به طوری که سودآوری این شرکت‌ها در سال ۱۳۹۹ افزایش خوبی را پشت سر گذاشتند.

اما قیمت‌گذاری تایر، در سال ۱۴۰۱ دوباره به حالت دستوری برگشت و همین موضوع سود خالص ۶ ماهه ابتدایی ۱۴۰۱ آن‌ها را پایین آورد. اما ادامه راه تایرسازان به کدام سمت می‌رود؟

در وهله نخست، با توجه به جهش سودآوری تایرسازان در ۶ ماهه ابتدایی سال مالی ۱۴۰۲ که به واسطه افزایش نرخ‌ها در این دوره بوده، سود خالص تایرسازان در پایان سال مالی ۱۴۰۲ افزایش خوبی خواهد داشت.

تعداد بازدید : 1

محاسبات نشان می‌دهد که با توجه به رشد مقدار و نرخ فروش، گروه صنعتی بارز در این رقابت پیشتاز است و به احتمال زیاد سود خالص این شرکت در پایان سال مالی ۱۴۰۲ حدود ۳۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند و صورت مالی سالانه خوبی را ارائه می‌دهد.

اما برای سال ۱۴۰۳ باید در نظر داشت، از آنجا که قیمت‌گذاری تایرسازان دستوری است، همه چیز به مجوز افزایش قیمت لاستیک بستگی دارد. اگر این رویه مثل امسال باشد، به احتمال زیاد باز هم سال خوبی برای تایرسازان است، اما اگر این روند مانند سال ۱۴۰۰ پیش برود، سرکوب سودآوری این صنعت دوباره تکرار خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده