تاریخ: ۰۹ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۴۰
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۲۸۳۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

برگشت بورس به موج صعودی

‌می‌متالز - بازار سرمایه هفته اول زمستان را با کاهش هیجانات هفته‌های قبل سپری کرد و قرمز کمرنگی بود که به‌مرور و با نزدیک شدن به روز‌های انتهایی هفته با کاهش ارتفاع نماگر اصلی و کاهش ارزش معاملات نیز همراه شد، اما کارشناسان دلیل این موضوع را اصلاحات زمانی و بخشی از روند رو به رشدی که بر کلیت بازار سرمایه حاکم شده می‌دانند و معتقدند اثر متغیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها هنوز تمام نشده است.

به گزارش می‌متالز، در چنین شرایطی گزارش‌های ماهانه آذر، فصلی و ۹ماهه نیز در حال انتشار است و برخی تحلیلگران به عملکرد فراتر از انتظار در دست‌کم صنایع انگشت‌شماری امیدوارند و از محل این محرک نیز برای بازار سرمایه تاثیر مثبتی را انتظار دارند. از طرفی فرآیند تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌خصوص در شرکت‌های بزرگ و هلدینگ‌ها فرآیندی زمان‌بر است و به عقیده تحلیلگران، بازار سرمایه به‌مرور از این روند منتفع خواهد شد. اغلب تحلیلگران روند بازار سرمایه در هفته گذشته را نوسانی و رو به رشد دانسته و نسبت به سبز پررنگ، دست‌کم در روز‌های ابتدایی هفته جاری امیدوارند.

صعود یک‌پله‌ای بورس

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه، در این خصوص گفت: بازار هفته گذشته تحت‌تاثیر کمرنگ شدن اخبار مربوط به تجدید ارزیابی‌ها بود و روز‌ها را طی کرد تا جایی که در روز‌های پایانی هفته بازار کاملا منفی شد. اما در انتهای هفته اتفاق دیگری نیز رخ داد و آن انتشار گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها در آذرماه بود. در این جریان بازار تغییر پارادایم داد و از سمت تجدید ارزیابی‌ها به سمت گزارش‌های ماهانه پیش رفت. وی ادامه داد: در آخرین روز معاملاتی هفته شاهد بودیم اقبال به سمت نماد‌هایی رفت که گزارش‌های آذرماه خوبی را در سامانه کدال منتشر کردند و از نیمه دوم بازار تاثیر این موضوع بیشتر شد، به طوری که شرکت‌هایی که گزارش‌های خوبی دادند و این احتمال وجود داشت که گزارش‌های ۹ ماهه آن‌ها گزارش‌های خوبی باشد، در آخرین روز معاملاتی هفته به صف خرید شدند و این خود نکته مهمی بود. خبری‌زاد افزود: به طور کلی بازار همچنان تشنه یک محرک قوی است و این محرک می‌تواند دلار تک‌نرخی یا گزارش‌های فصلی محکم باشد و شاید برخی از صنایع با گزارش‌های خود بتوانند بازار را تکان دهند. علاوه بر این، محرک تجدید ارزیابی‌ها نیز هنوز برای رشد بورس روی میز است. این تحلیلگر گفت: بازار فعلا نیازمند محرک است، اما نکته‌ای که در بازار طی چند وقت اخیر مشخص بوده، این است که بازار سطوح قیمتی فعلی را به عنوان کف جدید شناسایی کرده و با اخبار تجدید ارزیابی‌ها بازار یک‌پله بالا آمده و سطح حمایتی خود را ارتقا داده است و حالا منتظر یک اتفاق عملی برای شروع راند بعدی صعود است. سطوح فعلی به نظر می‌رسد سطوح حمایتی محکمی است، اما بازار برای حرکت نیاز به محرک قوی دارد.

تثبیت موج حرکتی بازار

نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه، با بیان اینکه بورس در روند صعودی باثبات بلندمدت قرار گرفته است، گفت: طبیعی است که در این مسیر بازار با نوسانات مقطعی و اصلاحات طبیعی مواجه باشد و بر همین اساس اصلاحاتی نیز که در یک‌ماه گذشته دیدیم رفتار طبیعی بازار بوده و به معنی پایان روند نیست.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی به نظر می‌رسد متغیر‌های تاثیرگذار بر بازار سرمایه به ثبات نسبی رسیده‌اند و عوامل تاثیرگذار کلاسیک روی بازار از جمله قیمت ارز و نرخ‌های جهانی در وضعیت متعادلی قرار گرفته‌اند و از این جنبه اثر خاصی را بر بازار شاهد نیستیم. اما در شرایط فعلی دو موضوع تقویت‌کننده روند حرکتی بازار شده‌اند که یکی از آن‌ها تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی است که هنوز اثر خود را روی تابلوی معاملات تخلیه نکرده و با پیشرفت گام‌به‌گام آن در مقاطع مختلف موج‌های تازه‌ای به بازار تزریق خواهد شد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد دست‌کم شش‌ماه طول می‌کشد تا در شرکت‌های مختلف و به‌خصوص شرکت‌های بزرگ بورسی به نتیجه برسد، چرا که شرکت‌هایی هستند که فرآیند بررسی کارشناسی زیرمجموعه‌های آن‌ها زمان‌بر است. میرزایی ادامه داد: از نگاه دیگر بحث مربوط به دلار نیمایی که مبنای فروش شرکت‌های بورسی است بر بازار اثرگذار است و این متغیر هم در مسیر صعودی قرار گرفته و در روز‌های اخیر به کانال ۳۹‌هزار تومانی رسیده و پیش‌بینی می‌شود با روند فعلی تا پایان سال به ابرکانال ۴۰‌هزار تومانی نفوذ کند. به نظر می‌رسد برآیند این دو عامل مهم، موج حرکتی بازار را باثبات‌تر کند و بتوانیم به سمت سقف تاریخی شاخص کل تا پایان سال حرکت کنیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: برای هفته جاری پیش‌بینی روند نوسانی را دارم که احتمالا با جهت حرکتی شاخص کل رو به بالا باشد و در مجموع نوسان صعودی گزینه محتمل حرکتی بازار در هفته پیش‌روست.

اثر تجدید ارزیابی‌ها زودگذر نیست

برزو حق‌شناس، تحلیلگر بازار سرمایه، برای هفته جاری پیش‌بینی کرد که دست‌کم در دو روز ابتدای هفته بازار سبز باشد و احتمالا در سایر روز‌های هفته نیز شاهد روز‌های مثبتی باشیم. او در خصوص متغیر‌های اثرگذار بر بازار گفت: یکی از این متغیر‌ها بحث تجدید ارزیابی دارایی‌هاست. به‌رغم اینکه برخی از کارشناسان معتقدند اثر این متغیر بر بازار تمام شده و اثر آن زودگذر و موقت بوده، من اینطور فکر نمی‌کنم. وی افزود: به نظر می‌رسد بازار به‌تدریج به سمتی می‌رود که سهامی را که در این عرصه جلودار هستند مورد اقبال قرار می‌دهد و به نظرم این موضوع می‌تواند حتی تا چند ماه آینده متغیر اثرگذاری باشد و سهامی که در این زمینه پیش‌رو بودند بیشتر مورد اقبال قرار خواهند گرفت. حق‌شناس اضافه کرد: متغیر اثرگذار بعدی نرخ دلار و نرخ بهره بین بانکی است. به نظر نمی‌رسد دولت بتواند قیمت دلار را بیش از این کنترل کند و اگر این نرخ شروع به رشد کند بازار را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. همچنین به نظر می‌رسد نرخ بهره بین بانکی در حال افزایش است. افزایش آن زیاد نیست و معمولا در کانال ۲۳‌درصدی در رفت و آمد است، اما به طور کلی این اتفاق تاثیر منفی بر بازار دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده