تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۰
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۳۲۸۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بورس در یک‌قدمی قله تاریخی

نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (21 فروردین)

می متالز - رشد پیوسته قیمت‌ها در بورس تهران، امروز پردامنه‌تر و شدیدتر از روزهای قبل ادامه یافت. تشکیل صف‌های طولانی خرید برای طیف گسترده‌ای از نمادها زمینه‌ساز رشد شاخص 38 صنعت از صنایع 39 گانه‌ بورسی شده و نه تنها شاخص کل را در آستانه ورود به کانال 194 هزار واحدی قرار داده بلکه جهش 2.3 درصدی شاخص هم‌وزن را در پی داشته است. به نظر می‌رسد ورود پول‌های تازه به بازار ضمن تاثیرات عمومی مثبت، معاملات برخی از سهم‌ها در گروه‌های کوچک و متوسط را هیجانی کرده است.
نقشه نیمروز بورس چهارشنبه (21 فروردین)

به گزارش می متالز، سیمای بورس تهران در معاملات امروز هم سبزپوش است. شاخص کل با جهش خود طی دادوستدهای امروز یک گام دیگر تا قله تاریخی فاصله دارد و شاخص هم‌وزن نیز یکی از قوی‌ترین صعودهای خود را طی یکسال گذشته پشت سر می‌گذارد. از طرف دیگر ارزش معاملات خرد همچنان در سطوح بالایی در حال رقم خوردن است و توامان، جریان تغییر مالکیت از پیوستن ادامه‌دار پول‌های تازه به بورس حکایت دارد. صف‌های گسترده و طولانی در سهم‌های کوچک و بزرگ و رشد قیمت بسیاری از سهم‌ها در سقف مجاز روزانه هم نمای دیگری از قدرت بالای نقدینگی و تقاضای فراگیر در بازار است.


جهش غول‌های فلزی


به بیان آماری، شاخص کل جهشی 1.9 درصدی را تجربه می‌کند و در آستانه مرز 194 هزار واحد قرار گرفته است. حمایت تمام‌قد غول‌های فلزی نقش پررنگی در جهش این نماگر بر جای نهاده است. نمادهای «فولاد»، «فملی» و «فخوز» که هر سه از بزرگان صنعت فلزات به شمار می‌روند در جریان معاملات امروز بیش از 1100 واحد از شاخص کل حمایت کرده‌اند. رونق معاملات محصولات این شرکت‌ها در بورس کالا یکی از مهمترین عوامل تحریک تقاضا در این سهام به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد، روند صعودی قیمت‌های جهانی در کنار افزایش تداوم‌یافته نرخ ارز در سامانه نیما و اختلاف تقریبا 40 درصدی آن با نرخ ارز در بازار آزاد، شرایط مساعدی را برای تقاضای محصولات در بورس کالا به وجود آورده و به سهام فروشندگان این محصولات نیز رونق بخشیده است. امروز متوسط قیمت در گروه فلزات جهش بیش از 4 درصدی را تجربه می‌کند و نمادهای بزرگ این گروه در مقاطعی از معاملات تا سقف مجاز قیمت و صف خرید پیش رفتند.

مروری بر معاملات بورس کالا

بورس کالا در گروه محصولات صنعتی میزبان عرضه چندین محصول مهم بود. شمش بلوم «فخوز»، سبد مخلوط «ذوب»، شمش روی «فرآور» و شمش آلومینیوم المهدی مهم‌ترین عرضه‌های فلزی امروز را شکل می‌دادند. رشد نرخ ارز در بازار آزاد از مهم‌ترین محرک‌های تقاضا برای این محصولات طی روزهای اخیر است.

بلوم فولادی «فخوز»: شمش بلوم فولاد خوزستان که در جلسه پیشین با میانگین قیمتی 3968 تومان به ازای هر کیلوگرم دادوستد شده بود. سقف قیمتی این محصول نیز در گذشته 4027 تومان و مربوط به معاملات ابتدایی اسفند ماه گذشته است. 
قیمت پایه این محصول در معاملات امروز 3256 تومان و حجم عرضه برابر با 30 هزار تن تعیین شده بود. به نظر می‌رسد قیمت پایانی آن در محدوده نزدیک به 4160 تومان قرار بگیرد که معنای جابجا شدن سقف قبلی محصول است.

شمش روی «فرآور»: شمش 99.97 درصد فرآوری مواد معدنی سقف قیمتی خود را در آخرین جلسه معاملاتی سال 97 و با قیمت 28 میلیون تومان به ازای هر تن به ثبت رسانده بود. محدودیت تقاضای شمش روی از جمله مسائلی است که عرضه‌کنندگان این محصول در بورس کالا با آن مواجهند. حجم عرضه این محصول در جلسه امروز 140 تن و قیمت پایه آن 31.59 میلیون تومان به ازای هر تن مشخص شده بود. با توجه به حجم 120 تنی تقاضا رقابتی برای این محصول شکل نگرفت و معاملات آن در قیمت پایه انجام شد.

سبد مخلوط «ذوب‌»: سبد مخلوط «ذوب» در جلسه معاملاتی 21 اسفند ماه در قیمت میانگین 3654 تومان به ازای هر کیلوگرم معامله شده بود. همچنین بالاترین سطح قیمتی معاملات این محصول در مهر ماه و در حدود 3800 تومان به ازای هر کیلوگرم رقم خورده بود. قیمت پایه این محصول برای معاملات امروز 3603 تومان مشخص شده بود که رقابت برای آن سبب شد تا قیمت پایانی معاملات سبد مخلوط فراتر از 4200 تومان قرار بگیرد.

 

تداعی روزهای اوج و هیجان


حدود 40 درصد تعداد نمادها در معاملات امروز در سقف مجاز روزانه معامله می‌شوند و همزمان قیمت پایانی بیش از 90 درصد تعداد نمادها با رشد همراه است. مقیاس خوبی است اگر این دو متغیر را برآیندی از قدرت بالای نقدینگی در بازار بدانیم. در واقع، در چنین شرایطی که پول‌های تازه راه ورود به بازار سهام را در پیش می‌گیرند، سهم‌ها در جریانی دسته‌جمعی و با سرعتی یکسان حرکت می‌کنند و تفکیک بنگاه‌ها بر حسب ارزندگی و سودآوری در بین معامله‌گران کم‌رنگ می‌شود. این پدیده یادآور روزهای اوج‌گیری قیمت در ابتدای مهرماه امسال است که نه تنها زمینه را برای ورود شاخص‌های بازار به قله تاریخی فراهم کرد، بلکه به دلیل هیجان‌زدگی شمار زیادی از معامله‌گران قیمت بسیاری از سهم‌ها به‌ویژه در گروه‌های کوچک و متوسط وارد محدوده حبابی شد. معاملات امروز هم از این حیث بی‌شباهت به آن دوره نیست.
شاخص هم‌وزن(با اثر یکسان نمادها) با حفظ سرعت بالای خود در معاملات امروز جهش 2.3 درصدی را تجربه می‌کند. این رقم، علاوه بر اینکه هجدمین رشد متوالی شاخص هم‌وزن به شمار می‌رود، بیشترین رشد روزانه این نماگر از هشتم مهرماه هم هست. از طرفی سرعت بیشتر این نماگر در مقایسه با شاخص کل حاکی از رشد شدیدتر قیمت در سهم‌های کوچک و متوسط است. افزایش یک‌دست قیمت در نمادهای گروه سیمان، زراعت، قندوشکر، دارویی و غذایی و معاملات آنها در سقف مجاز روزانه، نقش بارزی در شیب تند نماگر هم‌وزن به عهده داشته است. به نظر می‌رسد موضوع افزایش قیمت در صنایعی چون سیمان و یا حذفِ احتمالی و قریب‌الوقوعِ دلار 4200 تومانی نه تنها در تحریک تقاضای دسته‌جمعی این گروه‌ها بلکه در هیجانی‌کردن معاملات این دسته از سهم‌ها نقش خود را ایفا کرده است.

عناوین برگزیده