تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۴۳
بازدید: ۱۳۳
کد خبر: ۳۲۸۹۷۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

۱۲۰هزار خودرو از کجا سبز شد؟

۱۲۰هزار خودرو از کجا سبز شد؟
‌می‌متالز - خودروسازانی که تا دیروز در تحویل خودرو‌های فروخته‌شده در سامانه یکپارچه خودرو تأخیر داشتند، چگونه با مازاد ۱۲۰هزار دستگاه خودرو آن هم در دوماهه پایانی سال روبه‌رو هستند که می‌خواهند در طرحی جدید به فروش برسانند؟

به گزارش می‌متالز، براساس طرحی که به تصویب و امضای وزارت صمت، خودروسازان و قطعه‌سازان رسیده است، قرار است تا پایان سال هر خودروساز (ایران‌خودرو و سایپا) ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد زیر حاشیه بازار به فروش برسانند تا شاید روند صعودی قیمت‌ها در بازار کاهش یابد و زیان خودروسازان و قطعه‌سازان هم کاهش پیدا کند.

اما سؤال اینجاست؛ خودروسازانی که تا دیروز در تحویل خودرو‌های فروخته‌شده در سامانه یکپارچه خودرو تأخیر داشتند و مدام رعایت استاندارد‌های ۸۵ گانه را بهانه عدم تحویل به‌موقع خودرو‌ها به مشتریان عنوان می‌کردند چگونه با مازاد ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو آن هم در دوماهه پایانی سال روبه‌رو هستند که می‌خواهند در طرحی جدید به فروش برسانند؟

مگر نه اینکه بنا به گفته منطقی معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت؛ "۲ خودروساز بزرگ محصولاتشان را تا پایان ۱۴۰۳ در سامانه یکپارچه برای فروش، نوبت‌دهی کرده‌اند و برای اینکه این نوبت‌دهی را تمدید کنند باید به این نوبت‌ها پاسخ دهند و ظرفیت آینده را محاسبه کنند و بر مبنای آن عرضه بالا داشته باشند. "، چطور می‌خواهند در سال جاری ۱۲۰ هزار خودرو بفروشند؟ آیا به‌خلاف تمام ادعا‌ها در نبود تولید، خودرو‌ها در پارکینگ موجود است، اما خودروساز‌ها تمایلی به تحویل ندارند و در این طرح می‌خواهند با قیمتی بالاتر به‌فروش برسانند؟!

جالب‌تر اینجاست گویا مجوز این فروش توسط شورای رقابت صادر شده است چراکه براساس ماده ۷ دستورالعمل خودرو که توسط شورای رقابت اصلاح شده است؛ «وزارت صمت می‌تواند پیشنهادی جهت خروج برخی از خودرو‌ها از شمول ضابطه قیمتی بند ۳‌ــ ۱ ماده ۳ و ماده ۴ این دستورالعمل با تعیین کف مقدار عرضه به شورا ارائه کند.»

با وجود این، توکلی سخنگوی شورای رقابت با تأکید بر اینکه هرگونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت غیرقانونی است در مورد ملاک کف عرضه چیست، گفته است: تنظیم‌گری به چند روش از جمله قیمت، عرضه و شرایط دسترسی بازار انجام می‌شود؛ در ابتدای اجرای مصوبه ۵۴۳ به‌دلیل عدم امکان استفاده از دیگر ابزار‌های تنظیم‌گری و مشخصاً عرضه نامناسب خودرو از ابزار قیمتی برای تنظیم استفاده شد که با محاسبه سازمان حمایت تنظیم قیمت صورت می‌گرفت که از این پس هم روال همین خواهد بود.

وی ادامه داد: با تولید و عرضه زیاد شاهد کاهش قیمت و رقابتی شدن بازار خودرو خواهیم بود بنابراین روش دوم هم تنظیم‌گری از طریق عرضه و مقدار است؛ به این معنا که اگر تولید و عرضه یک خودروی اقتصادی افزایش یابد، در آن صورت راهکار‌های متنوعی در نظر می‌گیریم و وزارت صمت مختار است در این خصوص پیشنهاداتی ارائه کند. اگر تولید و عرضه یک خودروی اقتصادی افزایش یابد، وزارت صمت مختار است در این خصوص پیشنهاداتی برای تنظیم قیمت ارائه کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده