تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۶۶
کد خبر: ۳۲۹۱۰۵

روند منفی ورودی آب به سد‌های کشور/ تشدید خشکسالی در چهارمین سال خشک متوالی ایران+جدول

‌می‌متالز - سال آبی گذشته که میزان ورودی آب به سد‌ها در سال آبی جاری نسبت به آن ۳درصد کمتر است، سالی خشک و کم‌بارش بوده و این نشان‌دهنده تشدید خشکسالی در چهارمین سال خشک متوالی ایران است.

به گزارش می‌متالز، در ۱۰۶ روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه تا شانزدهم دی‌ماه ۱۴۰۲) در مجموع ۵ میلیارد و ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده که نسبت به ورودی ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۳ درصدی داشته است.

این برای نخستین بار در سال آبی جاری است که میزان تجمعی ورودی آب به سد‌های کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل منفی شده، این مساله نشان می‌دهد درحالی که ورودی آب به سد‌های کشور در پاییز رشد داشته، این میزان در هفته‌های آغازین زمستان به‌حدی کاهشی بوده که آمار مثبت پاییز را نیز به‌صورت تجمعی، منفی کرده است.

نکته مهم اینجاست که سال آبی گذشته که میزان ورودی آب به سد‌ها نسبت به آن ۳ درصد کمتر است، سالی خشک و کم‌بارش بوده و این نشان‌دهنده تشدید خشکسالی در چهارمین سال خشک متوالی ایران است.

همچنین در این مدت، به منظور تأمین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست محیطی، ۶ میلیارد و ۸۹۰ میلیون مترمکعب آب از سد‌های کشور رهاسازی شده که نسبت به خروجی ۵ میلیارد و ۷۱۰ میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، ۲۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

درحال حاضر با وجود ۲۰ میلیارد و ۸۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده در سد‌های کشور، ۴۰ درصد ظرفیت مخازن سد‌ها پُر و ۶۰ درصد این ظرفیت خالی است.

میزان ذخایر آبی سد‌ها در روز شانزدهم دی‌ماه ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۸ میلیارد و ۸۱۰ میلیون مترمکعب بود، که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌دهنده رشد ۷ درصدی در این بخش است.

روند منفی ورودی آب به سد‌های کشور/ تشدید خشکسالی در چهارمین سال خشک متوالی ایران+جدول

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده