تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۶
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۳۲۰۲۲

افت ۳۷درصدی بارش‌ها/ کاهش ۲۵ تا ۹۰ درصدی ذخایر آبی ۲۱ سد مهم کشور + جدول

‌می‌متالز - در ۱۳۴ روز ابتدایی سال آبی جاری میزان بارش‌های کشور نسبت به شرایط نرمال افتی ۳۷درصدی داشته است و ذخایر ۲۱ سد مهم کشور کاهشی ۲۵ تا ۹۰درصدی نسبت به زمان مشابه سال قبل دارد.

به گزارش می‌متالز، با وجود بارش‌های مناسب هفته‌های اخیر در نقاط مختلف ایران، همچنان میزان بارش‌های تجمعی سال آبی جاری نسبت به شرایط نرمال آبی در کشور، افت قابل‌توجهی دارد.

از ابتدای سال آبی جاری تا چهاردهم بهمن‌ماه (۱۳۴ روز ابتدایی سال آبی) در مجموع ۷۲.۷ میلی‌متر بارش در کشور به ثبت رسیده است که در مقایسه با بارش‌های ۱۱۶.۲ میلی‌متری متوسط آمار درازمدت در مدت مشابه، کاهشی ۳۷ درصدی را نشان می‌دهد.

میزان بارش‌های سال‌ آبی جاری حتی نسبت به سال آبی گذشته نیز که سالی خشک و کم‌بارش بود، کاهشی ۲۷ درصدی داشته است و این مسئله نشان‌دهنده تشدید خشکسالی در چهارمین سال پیاپی خشک در کشور است.

ورودی آب به سد‌ها نیز به‌ تبع کاهش بارش‌ها، افت قابل‌توجهی نسبت به سال آبی گذشته داشته است، به‌طوری‌که در ۱۳۴ روز ابتدایی سال آبی جاری در مجموع ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد سد‌های ایران شده است که نسبت به ورودی ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعبی آب به سد‌ها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهشی ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

وضعیت فعلی سد‌های مهم (تأمین آب شرب و کشاورزی) کشور در جدول زیر آمده است:

افت ۳۷درصدی بارش‌ها/ کاهش ۲۵ تا ۹۰ درصدی ذخایر آبی ۲۱ سد مهم کشور + جدول
همان‌طور که در جدول بالا مشخص است، ذخایر آبی سد‌های دوستی، طرق، دز، پانزده خرداد، جره، مارون، استقلال، شمیل و نیان، سرنی، نهرین، دامغان، رئیسعلی دلواری، سلمان فارسی، رودبال داراب، چاه‌نیمه‌ها، تنگوئیه سیرجان، جیرفت، نساء، ساوه، کمال صالح و شهید رجائی، نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهشی بین ۲۵ تا ۹۰ درصد داشته است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده