به گزارش میمتالز به نقل از تیتر ۲۰، بخش معدن و صنایع معدنی را باید یکی از فعالترین بخشها در برگزاری رویدادهای تخصصی دانست. نگاهی به سالهای اخیر نشان میدهد، این رویدادها در برگزاری وارد رقابتی شده اند که حالا باید اسم آن را رقابت منفی گذاشت.
تقریبا هر بخش با برگزاری نمایشگاههای تخصصی و همایشهای مختلف در تلاش است تا علاوه بر به نمایش گذاشتن توانمندیهای بخش معدن به حل چالشهای موجود در این حوزه کمک کند، اما سوال این است که برگزاری این حجم از نمایشگاهها لازم بوده و اثر مثبت دارد؟
بی شک پاسخ به این سوال منفی است. نگاهی به غرفه شرکتهای مختلف نشان میدهد، هزینههای گزافی صرف طراحی و ساخت غرفهها میشود که با فاکتور گرفتن از هزینههای اقامتی نیروهای شرکتی و با وجود رویدادهای مختلف میتواند سالانه مبلغ قابل توجهی را به خود اختصاص دهد.
بی شک با برگزاری رویدادهای پی در پی، شرکتها برای طراحی غرفهها وارد رقابتهای عجیبی میشوند و از هر آیتمی برای جذاب شدن حضور خود استفاده خواهند کرد. در واقع این رویدادها به عرصهای برای قدرت نمایی شرکتها تبدیل شده است.
از سویی دیگر این رویدادها تنها به محفلی برای دید و بازدید مدیران تبدیل شده است که هر از چندی در نمایشگاهها به جلسات چند نفری پرداخته میشود.
آن طور که تقویم این رویدادها نشان میدهد تقریبا هر هفته یک رویداد یا در تهران یا شهرهای دیگر برگزار میشود که با محاسبهای سر انگشتی باید مدیران را دائم السفر دانست. با چنین وضعیتی بهتر است شرکتهای معدنی و صنایع معدنی به دنبال سازو کاری به همراه تیمی مشخص باشند تا حضور در این رویدادها مدیریت شود.
در واقع در میان بسیاری از چالشهایی که بخش معدن با آن مواجه است، حضور در این رویدادها به دغدغه اصلی شرکتها تبدیل شده و گاها گفته میشود حضور در برخی رویدادها با فشارهای بیرونی یا حتی به صورت سفارشی شده انجام میگیرد.
تکرار موضوعات از دستاورد اصلی این رویدادها خواهد بود. به عنوان مثال در سال چندین بار مجموعههای معدنی و صنایع معدنی کنار هم جمع میشوند و از بحران انرژی صحبت میکنند، اما در نهایت خروجی این موضوعات چیست؟ تشدید بحرانی مثل گاز. آن طور که پیداست چندان راهکارهای اعلام شده در این رویدادها به کار مسئولان و سیاست گذاران نمیآید.
شاید اگر شرکتهای بزرگ و کوچک معدنی و صنایع معدنی چند رویداد مهم را گلچین کرده و در آنها شرکت کنند در گام اول اثر گذاری بر موضوعات و مشکلات بیشتر خواهد شد و در گام دوم برگزاری این رویدادها به کسب و کار جدید تبدیل نخواهد شد و شرکت وارد رقابتهای نمایشگاهی نخواهند شد.
بخش معدن امروز بیش از هر زمان دیگری باید روی توسعه متمرکز باشد، اما روند برگزاری این رویدادها نشان میدهد، حضور دراین نمایشگاهها و همایشها به یکی از موضوعات اصلی مدیران تبدیل شده است و رقابت بر سر سخنرانی یا اسپانسری همایشها و نمایشگاهها هر روز سختتر میشود.
منبع: تیتر ۲۰