تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۱۰۰
کد خبر: ۳۲۹۱۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رییس خانه معدن استان کردستان

معادن موتور محرکه توسعه کردستان است/ ضرورت ایجاد راهکار‌های حمایتی از تولیدکنندگان

‌می‌متالز - رییس خانه معدن استان کردستان گفت: راهکار‌های حمایتی از تولیدکنندگان در شرایط موجود امری ضروری است و تقابل با تولیدکنندگان راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش می‌متالز، شوذب جباری، امروز یکشنبه (۱۷ دی‌ماه) در مراسم گرامیداشت و تجلیل از واحد‌های صنعتی و معدنی نمونه استان کردستان، با بیان اینکه روز صنعت و معدن پیشران پیشرفت در گام دوم انقلاب نامگذاری شده است، اظهار کرد: با توجه به ذخایر عظیم معدنی کشور و به ویژه استان کردستان، توان رشد و توسعه و رونق را باید از همین نقطه شروع کرد و سپس در سایر بخش‌های دیگر توسعه را شاهد باشیم.

وی، موتور محرکه توسعه و پیشرفت استان را در مرحله اول، حوزه صنعت و معدن ذکر کرد و افزود: ارتقاء بهره‌وری از ذخایر مهم‌ترین مسائل حوزه معادن است؛ همچنین صیانت از ذخایر ملی، ایجاد ارزش افزوده بیشتر، کاهش هزینه‌های تولید، ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری پایدار در تمامی ابعاد از دیگر نکات مهم این حوزه به شمار می‌روند.

رییس خانه معدن استان کردستان، با اشاره به اینکه متاسفانه تعدادی از واحد‌های تولیدی در استان کردستان نیمه فعال و غیر فعال هستند که باید بررسی و رفع مشکل شوند، ادامه داد: رقابت در بازار‌های امروزی و افزایش کیفیت محصول، بهبود فضای کسب و کار و اجرای کامل قوانین موجود در این حوزه از دیگر نکات قابل اهمیت برای توسعه و پیشرفت در حوزه صنعت و معدن است.

وی، با انتقاد از نبود بهره‌وری کافی از ذخایر، کیفیت پایین محصولات و بالا بودن قیمت تمام شده محصولات تصریح کرد: می‌طلبد در شرایطی که کشور با تحریم مواجهه است و مردم به لحاظ معیشت با مشکل مواجه هستند، همه با همدلی و با حمایت از تولید درست به برون رفت از مشکلات کمک کنیم.

به گفته جباری، راهکار‌های حمایتی از تولیدکنندگان در شرایط موجود امری ضروری است و تقابل با تولیدکنندگان راه به جایی نخواهد برد، بر همین اساس همدلی و حمایت دولت در شرایط کنونی امری ضروری است.

وی، تولیدکنندگان را موظف به پرداخت مالیات دانست و افزود: این امر باید به اندازه باشد و عدالت به ویژه در استان کردستان برای تولیدکنندگان رعایت شود.

رییس خانه معدن استان کردستان، با تاکید بر اینکه اجرایی نشدن برخی قوانین در حوزه معادن در استان کردستان موانع زیادی را برای تولیدکنندگان ایجاد می‌کند، تصریح کرد: استان کردستان نمی‌تواند از معافیت مالیاتی خود در حوزه معادن استفاده کند در حالی که در سایر استان‌ها این امر کامل اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد که حقوق دولتی معادن باید به استان برگردد و نفع آن به مردم روستا‌ها و استان تعلق گیرد، چرا که تحقق این امر موجب برقراری تعامل بین بهره‌بردار و روستا‌ها می‌شود.

جباری، مساله منابع طبیعی را از دیگر مسائل مهم حوزه معادن استان ذکر و خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود یک درصد از منابع طبیعی کشور در اختیار معادن است و این امر باید در استان با دید بازتری نگریسته شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده