تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۲
بازدید: ۵۳
کد خبر: ۳۲۹۴۴۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران خبر داد؛

۴۰۰۰ معدن فعال است

‌می‌متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران گفت: تقریبا ۴‌هزار معدن فعال در کشور داریم و اینکه عنوان می‌شود ۱۲‌ هزار معدن در کشور فعال است درست نیست.

به گزارش می‌متالز، رضا بسطامی در پنجمین نشست کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی یزد با موضوع طرح‌های اکتشاف، بهره‌برداری و گزارش‌های پایان عملیات اکتشاف با اشاره به جایگاه مطلوب سازمان نظام مهندسی معدن استان یزد در کشور گفت: خوشبختانه در اداره کل صمت یزد نگاه به بخش خصوصی و تشکل‌ها نگاهی تعاملی است و این همگرایی زمینه‌ساز تعالی بخش معدن خواهد بود. وی با بیان اینکه در شورای عالی معادن هم پیرامون طرح اکتشاف و گزارش پایانی و خروجی اکتشاف دغدغه‌هایی داریم، افزود: بیش از ۴۰ نظام‌نامه و دستورالعمل اصلاح و بازنویسی شده، چون نظام‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها، بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های اجرایی در حوزه معادن نیازمند بازنویسی و رفع اشکال بودند که این امر محقق شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران با اشاره به اینکه بخش عمده معادن در کشور تعطیل هستند، ادامه داد: تقریبا ۴هزار معدن فعال در کشور داریم و اینکه اعلام می‌شود ۱۲هزار معدن در کشور فعال است درست نیست، چون کمتر از نیمی از این تعداد فعال هستند.

بسطامی در ادامه با بیان اینکه تمام برنامه‌های سازمان نظام مهندسی معدن در سامانه صنم بارگذاری می‌شود و همه فعالیت‌هایمان شفاف است و کار‌های خوب قبلی ادامه یافته است، اضافه کرد: از فعالان حوزه معدن می‌خواهیم که در اجرای کار‌ها با سازمان نظام مهندسی معدن استان هماهنگ باشند تا چالش کمتری هم در حوزه معدن داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: یک نظام‌نامه واحد در حوزه معدن داریم و در این خصوص از حمایت دولت، مجلس و دستگاه قضایی برخوردار هستیم. در این نشست رئیس نظام مهندسی معدن استان یزد هم گفت: توسعه بخش معدن در این استان به مساله توسعه اکتشافات گره خورده است.

امیرحسین کوهساری با تاکید بر اینکه باید مسیر رسیدن به پروانه اکتشاف کوتاه شود، افزود: متاسفانه معمولا با نقص عملیات اکتشاف هم مواجه هستیم و منطقه‌ای که پروانه اکتشاف گرفته، مطابقت با محل ندارد و گزارش رد می‌شود که بار آن روی دوش نظام مهندسی است.

وی تاکید کرد: در نگارش تمام گزارش‌های بهره‌برداری پیوست HSE مورد توجه است و اگر این پیوست را نداشته باشد مورد پذیرش نیست.

در ادامه معاون امور معادن اداره کل صمت استان یزد با تاکید بر ضرورت بازنگری در بخشنامه‌ها گفت: در بحث مسوول فنی و حضور وی در معدن وزارتخانه دستورالعمل داده است، ولی در عمل اجرایی نیست و مسوول فنی مقیم نیست، که باید تدبیری اتخاذ شود.

علی گل‌آقایی ضمن اشاره به اجرایی نبودن طرح‌های اکتشاف افزود: درطرح‌های اکتشاف بعضا کلیات مطرح می‌شود و در عمل اجرایی نیست. خوب است راهکاری در موضوع اجرایی شدن در نظرگرفته شود.

وی تصریح کرد: تشکیل دفاتر مشاوره مهندسی در استان به منظور راهبری عملیات معدنی از اکتشاف تا استخراج و سایر جزئیات به منظور رصد و حل نقایص ضروری است.

معاون سازمان صمت یزد خاطرنشان کرد: مشاهده می‌شود که بیشتر شخص امضاکننده و تهیه کننده گزارش واحد نیست و در نتیجه یکسری گزارش‌ها و طرح‌ها نوشته می‌شود که بعضا امضاکننده شخص دیگری هست به همین دلیل باید سازوکاری باشد که در واقعیت تهیه‌کننده‌ها دیده شوند و نظام مهندسی باید برای جلوگیری از بازار سیاه برنامه مدون نظارتی داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده