تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۲۰
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۳۲۹۵۵۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

امسال ۲۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری معدنی در سمنان انجام شد

‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: ۲۳ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش معدن این استان در سال ۱۴۰۲ پروانه بهره‌برداری گرفت.

به گزارش می‌متالز، علی اکبر علیخانی روز چهارشنبه به رسانه‌ها افزود: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۸ فقره پروانه بهره‌برداری با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد ریال صادر شد که با صدور این تعداد پروانه حدود ۶۰۰ هزار تن به ظرفیت اسمی استخراج سالیانه معادن استان اضافه شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب و با این میزان سرمایه‌گذاری، زمینه اشتغال حدود ۱۸۰ نفر در بخش معدن استان فراهم شد.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال ۱۴ فقره گواهی کشف در حوزه معدن استان صادر شد که با صدور آن‌ها و همچنین انجام مطالعات اکتشاف حین استخراج در معادن در حال بهره‌برداری، بیش از ۱۲ میلیون تن به ذخایر قطعی معدنی استان اضافه شد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با اشاره به وضعیت صدور مجوز‌های معدنی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان پاییز تصریح کرد: در این مدت تعداد ۷۲ فقره مجوز معدنی در استان صادر شد که ۳۰ فقره پروانه اکتشاف، ۱۴ فقره گواهی کشف و ۲۸ فقره نیز پروانه بهره‌برداری را شامل می‌شود.

علیخانی با اشاره به ظرفیت‌های سرمایه گذاری استان سمنان در بخش معدن، خاطرنشان کرد: محوریت بخش صنعت و معدن در سند پایه توسعه استان، نگاه ویژه به معدن، صنایع معدنی، احیاء، فعالسازی و توسعه معادن کوچک، نوسازی معادن، تکمیل زنجیره ارزش فلزات اساسی و توسعه فعالیت‌های اکتشافی است.

ظرفیت‌های معدنی استان سمنان

بهره مندی از ۳۷ نوع ماده معدنی و تولید سالانه بالغ بر ۱۷ میلیون تن مواد معدنی، وجود ۴۲ نوع ماده معدنی از ۷۱ نوع ماده معدنی شناخته شده کشور، از ظرفیت‌های معدنی استان سمنان است.

۱۶۴ واحد ۱۰۰ درصد راکد استان سمنان با همراهی بخش‌های مختلف در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشت. از مجموع واحد‌های تولیدی ۱۰۰ درصد راکد احیاشده در استان ۹۳ واحد صنعتی، ۶۰ واحد معدنی، ۱۰ واحد کشاورزی و یک واحد خدماتی است.

یکهزار و ۲۲۵ نفر با راهبرد احیای واحد‌های تولیدی راکد استان سمنان در دولت سیزدهم از بیکاری رهایی یافتند و شاغل شدند.

۱۷ درصد سهم اشتغال استان سمنان مربوط به بخش کشاورزی است و بخش صنعت و معدن سهم ٣٧ درصدی از اشتغال استان و سهم ۲۲ درصدی از تولید ناخالص این استان را به خود اختصاص داده است.

اجرای کامل ۳۲۴ طرح در دست اجرای صنعتی و معدنی استان سمنان حدود ۱۲ هزار اشتغال ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده