تاریخ: ۲۳ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۵۳
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۳۲۹۷۶۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور انجام شد؛

کلیات طرح جامع توسعه مکران به تصویب رسید/ دکتر مخبر: مکران، منطقه فرصت‌هاست/ تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی توسعه منطقه مکران با محوریت مردم و تسهیل سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی/ برنامه‌ریزی برای ایجاد شهر‌های جدید به ظرفیت ۲،۵ میلیون نفر و حمل‌و‌نقل کالا به میزان ۱۵ میلیون تن در سال

‌می‌متالز - در چهارمین جلسه شورای توسعه سواحل مکران که صبح روز سه‌شنبه (۱۲ دی ۱۴۰۲) به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد، طرح جامع و برنامه توسعه منطقه مکران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات آن به تصویب رسید.

به گزارش می‌متالز، دکتر محمد مخبر در این جلسه مکران را منطقه فرصت‌ها خواند و برنامه‌ریزی برای توسعه این منطقه با محوریت و فعال کردن مردم طبق یک نقشه و سند آمایش سرزمینی بر اساس اسناد بالادستی را ضروری خواند.

وی تاکید کرد: ایجاد ۲۷ شهر و نقطه جدید ساحلی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم برای فعال‌سازی اقتصاد دریامحور است که از این تعداد حدود ۱۰ شهر در منطقه مکران قرار دارد و می‌تواند بستر مناسبی را برای سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌های داخلی و خارجی فراهم آورد.

در این جلسه که وزرای نفت، جهاد کشاورزی، نیرو و راه و شهرسازی، دبیر هیات دولت، معاون حقوقی رئیس‌جمهور، دبیر شورای توسعه سواحل مکران و نمایندگان دستگاه‌های ذیربط اجرایی و دولتی حضور داشتند، گزارشی از طرح جامع و برنامه توسعه ۵ ساله مکران ارائه شد.

طبق این گزارش توسعه منطقه مکران با دیدگاه آبادسازی سواحل، توسعه دریامحور و نگاه راهبردی به مناطق دریایی دیده شده است که این طرح ۵ ساله توسعه بر اساس بررسی اسناد فرادستی همانند طرح آمایش سرزمین، طرح آمایش استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان، طرح توسعه و عمران منطقه ساحلی مکران و سند طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران تهیه شده است.

بر این اساس بارگیری و انتقال ۱۵ میلیون تن کالا در سال در مسیر کریدور‌های بین‌المللی، گسترش سکونت‌گاه‌ها و شهر‌های موجود و ایجاد شهر‌های جدید به میزان ۲ میلیون و پانصد هزار نفر، گسترش زیرساخت‌های فرهنگی و آموزشی، تولید و انتقال ۱۷ هزار مگاوات برق، تامین و انتقال ۳ میلیون متر مکعب آب شرب کشاورزی و صنعتی، ایجاد ۴۰۵۰ تخت درمانی و ایجاد ۵ منطقه پیشران اقتصادی در سواحل و توسعه صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، معدنی و گردشگری، شیلات و کشاورزی، کشتی‌سازی و پشتیبانی بندری، صنایع الکترونیک و حمل‌و‌نقل از جمله اهداف برنامه ۵ ساله سواحل مکران است.

گفتنی است طرح توسعه سواحل مکران در این جلسه پس از بحث و بررسی در کلیات مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد دستگاه‌های ذی‌ربط نظرات اصلاحی خود را ظرف دو هفته آینده اعلام نمایند و این سند در کمیته‌ای با حضور مقامات تعیین شده نهایی و سپس ابلاغ شود.

همچنین در این جلسه مقرر شد برای توسعه زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل در پس کرانه با محوریت ساخت بزرگراه و محور ساحلی، توسعه فرودگاه‌ها و تکمیل خطوط ریلی خصوصا خط ریلی چابهار ـ زاهدان برای اتصال به شبکه ریلی کشور تسریع صورت پذیرد.

منبع: پایگاه خبری معاون اول رئیس جمهور

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده