به گزارش میمتالز، عزتالله اکبریتالارپشتی در بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کاشی و سرامیک در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران اظهار داشت: در حوزه صنعت کاشی و سرامیک، تولیدکنندگان توانمندی داریم که با رقبای خارجی رقابت میکنند، ولی مشکلی که در این زمینه وجود دارد بحث مشکلات صادرکنندگان در این صنعت است.
وی با اشاره به مشکلات تامین انرژی در این ضعت افزود: مدیران و دستگاههای دولتی مرتبط با انرژی باید آمادگی داشته باشند تا به صورت متوازن با بخشهای تولیدی حرکت کرده و خود را رشد دهند.
وی گفت: مشکل دیگر در حوزه صادرات، موضوع انتقال ارز است، همه دستگاهها باید پای کار بیایند و مشکلات را حل کنند.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مواد اولیه کاشی و سرامیک در داخل کشور وجود دارد گفت: بنده در هر نمایشگاهی شاهد هستم که سفرای بعضی کشورها در آنجا فعالتر از بقیه حضور دارند، ولی بعضی سفرای ما در خارج از کشور فعالیت چندانی ندارند.
وی با بیان اینکه سفارتخاتههای ایران در سایر کشورها نیازمند ایجاد چهره اقتصادی دارند ابراز داشت: البته در این دولت تغییرات زیادی در چهره سفارتخانهها اقتصادی ایجاد شده است.
بنابراین گزارش اصغر آهنیها، رییس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران با بیان اینکه کاشی و سرامیک در کشور ما به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در کشور محسوب میشود اظهار کرد: ظرفیت تولید بیش از ۷۰۰ میلیون متر مربع کاشی و سرامیک در کشور وجود دارد، این محصول به عنوان محصول پایه میتواند در بازارهای صادراتی به ویژه عراق، آسیای میانه و کشورهای عربی به عنوان یک محصول ارزآور برای کشور باشد.
وی با بیان اینکه در صنعت کاشی و سرامیک حرف اول را ایتالیا و پس از آن کشور چین میزند گفت: امروز میتوان گفت: مجموعههای دانش بنیان، ماشین آلات مورد نیاز در این صنعت را تولید میکنند و در این زمینه نیازی به تولیدات کشورهای دیگر و یا ایتالیا نداریم.
رئیس انجمن صنفی کاشی و سرامیک تزئینی ایران گفت: واردات در این حوزه معنادار نیست و در حوزه صادرات نیز چالشهای اساسی، بحث برگشت ارز حاصل از صادرات، تامین نقدینگی و عدم ثبت در قوانین، از مهمترین چالشها است.
وی گفت:کمبود حاملهای انرژی نیز از مشکلات مهم و قطعی برق در تابستان و گاز در زمستان معضلی است که باید در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شود.
در ادامه سیداحمد میرزایی مجری برگزاری بیست و هشتمین نمایشگاه بینالمللی کاشی و سرامیک- با بیان اینکه این نمایشگاه در متراژ بیش از ۱۳ هزار مربع فضای مفید در هشت سالن از برندهای برتر ایران در حوزه کاشی و سرامیک در حال برگزاری است، اظهار کرد: نمایشگاهها، ویترین اقتصادی هر کشوری هستند که اگر به درستی در این زمینه اقدام شود میتوانند در توسعه صادرات و رونق اقتصادی نقش موثری داشته باشند.
وی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۷ اولین نمایشگاه توانمندیهای صادراتی در این صنعت در استان یزد برگزار شد و یزد به عنوان قطب کاشی صادراتی ایران انتخاب شد، گفت: میتوان گفت در حال حاضر استان یزد، ۶۰ درصد کاشی ایران را تولید میکند. همچنین در این نمایشگاه بازدیدکنندگانی از ایتالیا، اسپانیا، چین، هند، عراق، افغانستان، تاجیکستان، قزاقستان، روسیه، پاکستان، کشورهای عربی و عمان و قطر حضور دارند.
میرزایی با بیان اینکه در حال حاضر عمده صادرات کاشی و سرامیک ایران به کشورهای عراق، پاکستان و افغانستان انجام میشود، تصریح کرد: با توجه به اینکه گرانی و تامین پایدار حاملهای انرژی یکی از مشکلاتی است که در مسیر صادرات کاشی به کشورهایی اروپایی و آسیای میانه وجود دارد، برای توسعه سهم بازار در این کشورها، برپایی نمایشگاههای تخصصی و حضور بازرگانان خارجی میتواند، کارگشا و موثر باشد.
منبع: خبرگزاری تسنیم