تاریخ: ۲۶ دی ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۲۵
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۳۳۰۲۷۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

بازار داغ آهن آلات در دل سرمای زمستان

می متالز - برآیند قیمت میلگرد، تیرآهن، ناودانی و نبشی در معاملات یک ماه گذشته بورس کالا مثبت بود، ضمن اینکه در بعضی از معاملات به خصوص عرضه‌های تیرآهن سطح تقاضا افزایش یافته‌است. در بازار آزاد نیز با وجود شرایط رکودی ولی با آغاز دی‌ماه قیمت‌ها گارد صعودی گرفت.

به گزارش می‌متالز، معاملات میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در بورس کالا طی یک ماه گذشته از افزایش تقاضا و به دنبال آن افزایش قیمت حکایت می‌کند اگرچه قیمت‌ها نسبت به ابتدای پاییز تفاوت چندانی نداشت، اما برآیند قیمت آهن‌آلات در طول یک ماه گذشته مثبت است.

در بازار آزاد نیز بازاریان مدعی‌اند تقاضا اندکی افزایش یافته است، اما بازار آهن‌آلات همچنان شرایط رکودی دارد. به خصوص اخبار مثبتی از بازار آزاد میلگرد و حجم تقاضا شنیده نمی‌شود. در بورس کالا نیز تولیدکنندگان در هفته‌های گذشته عرضه میلگرد را کاهش داده‌اند.

متوسط قیمت میلگرد در آخرین معاملات بورس کالا به قرار نمودار زیر است:

بازار داغ آهن آلات در دل سرمای زمستان

برآیند قیمت میلگرد در طول ۱ ماه گذشته مثبت بود. میلگرد در بورس کالا در آخرین معامله آذر و اولین معامله دی‌ماه به سطح بالاتر از کیلویی ۲۱ هزار تومان رسید و در نیمه دی‌ماه این محدوده را از دست داد.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد میلگرد با یکی از رکودی‌ترین روز‌های بازار دست و پنجه نرم می‌کند.

در طول هفته‌های گذشته تقاضا در بازار تیرآهن به مراتب بهتر از میلگرد بود. حجم تقاضا نیز برای تیرآهن بالاتر از میلگرد ارزیابی می‌شود. متوسط قیمت تیرآهن در آخرین معاملات بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

بازار داغ آهن آلات در دل سرمای زمستان

برآیند قیمت تیرآهن مانند میلگرد در یک ماه گذشته مثبت است، ضمن اینکه تیرآهن در معاملات این ماه نوسانات قیمتی شدیدی داشت. این نوسانات در قیمت‌گذاری تیرآهن در بازار آزاد اثرگذار بود.

درمقابل نوسانات در بازار ناودانی و نبشی به مراتب کمتر است. قیمت‌ها در بازار ناودانی طی یک ماه گذشته به شدت صعودی بود تا ناودانی صعودی‌ترین عضو بازار آهن آلات باشد. متوسط قیمت ناودانی دربورس کالا به قرار نمودار زیر است:

بازار داغ آهن آلات در دل سرمای زمستان

متوسط قیمت ناودانی در بازه مورد بررسی حدود ۴.۵ درصد افزایش یافته‌است. با این حال گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد این افزایش قیمت با اثر کمتری در بازار آزاد دیده می‌شود.

قیمت ناودانی در بازار آزاد طی هفته‌های گذشته تقریباً ثابت بود که بازاریان کاهش شدید تقاضا را دلیل اصلی این اتفاق می‌دانند. در بازار آزاد قیمت نبشی از اواسط تابستان روز‌های کم نوسانی را تجربه می‌کند و در بورس کالا نیز شرایط به همین منوال است. متوسط قیمت نبشی در بورس کالا به صورت نمودار زیر است:

بازار داغ آهن آلات در دل سرمای زمستان

هر کیلوگرم نبشی در آخرین معامله آذر ماه به کانال ۱۹ هزار تومان سقوط کرد، ولی خیلی سریع با آغاز دی‌ماه وارد کانال ۲۱ هزار تومان شد و تاکنون در همین محدوده قرار گرفته‌است.

در بازار آزاد نیز قیمت نبشی با آغاز دی‌ماه افزایش یافت و سپس قیمت‌ها در همان سقف باقی‌ماند تا آخرین عضو خانواده در بازار آهن‌آلات نیز یک ماه گذشته را صعودی پشت سر گذاشته باشد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده