به گزارش میمتالز، اقتصاد ایران طی چهار دهه گذشته در جنگی تمام عیار با تورمهای دو رقمی و افسار گسیخته همراه بوده است. جنگی که باعث کاهش قدرت خرید مردم شده است.
از سوی دیگر، مردم عادی برای در امان ماندن از تورم و جلوگیری از کاهش ارزش پول خود به سرمایهگذاری در بازارها روی میآورند. بازارهای مسکن، خودرو، ارز، طلا، سهام و ... بازارهایی هستند که مردم به نسبت میزان سرمایه خود وارد آنها میشوند.
بازار طلا بازاری است که سرمایه گذاری در آن نیازمند پولهای کلان نیست و حتی با حقوق و دستمزدهای کارمندی و کارگری نیز میتوان در آن فعالیت کرد. از سوی دیگر، طلا در وزنها و عیارهای مختلف وجود دارد که میتوان آن را خریداری نمود. حتی انواع سکههای طلا شامل سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه، ربع سکه، سکه امامی، سکه گرمی و سکه پارسیان وجود دارد که با توجه به هزینه پرداختی قابل خرید است.
در واقع، افراد از طریق خرید فیزیکی طلا و خرید انواع سکه کامل، نیم سکه، ربع سکه و سایر آنها میتوانند در بازار طلا سرمایهگذاری نمایند. همچنین، گواهی سپرده طلا و صندوق سرمایهگذاری طلا نیز از دیگر روشهای سرمایهگذاری در بازار طلا میباشند. خرید فیزیکی طلا از طریق خرید طلای نو، طلای آبشده، طلای دست دوم و یا مستعمل و شمش طلا انجام میگیرد.
جهت بررسی تمایل و علاقه مردم به سرمایهگذاری در بازار طلا میتوان از روشهای مختلفی استفاده نمود. استفاده از تحلیل دادههای موتور جست و جوی گوگل جهت بررسی میزان تمایل ایرانیان به سرمایهگذاری در بازار طلا یکی از روشهای تحلیلی میباشد.
دادههای مورد بررسی گوگل، نتایج را براساس میزان تمایل و میزان محبوبیت در بازه عددی ۰ تا ۱۰۰ نشان میدهد. در صورتی که میزان جست و جو به صفر نزدیک باشد یعنی تمایل کمتری به بازار طلا وجود داشته و اگر به ۱۰۰ نزدیک باشد، میزان تمایل مردم به بازار طلا بیشتر خواهد بود. طبق دادههای گوگل، میزان تمایل ایرانیان برای سرمایهگذاری در بازار طلا در طی سالهای ۱۳۸۲ الی ۱۴۰۲ روندی صعودی داشته است. طی سالهای ۱۳۸۲ الی ۱۳۸۹ میزان سرچ کلید واژه قیمت طلا روندی ثابت داشته است و بین ۱ تا ۷ برآورد شده است. طی سالهای ۱۳۹۰ الی ۱۳۹۵ میزان ورود ایرانیان به بازار طلا دارای فراز و فرودهایی بوده است و به طور میانگین میزان سرچ ایرانیها برای سرچ کلید واژه قیمت طلا به ۱۵.۶ رسیده است.
با سختتر شدن شرایط زندگی و همزمان با تجربه تورمهای دو رقمی از سال ۱۳۹۵ الی ۱۴۰۲ مردم بیشتر به بازار طلا و سکه روی آوردند و به طور میانگین میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا به ۴۷.۸ رسیده است. در ۲۰ سال گذشته بیشترین میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا در ایران به ترتیب مربوط به سال ۱۴۰۲، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ بوده است که نشان دهندهی این است که مردم در این سالها به میزان بیشتری در بازار طلا و سکه سرمایهگذاری کردهاند.
با بررسی میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا در ایران میتوان مشاهده کرد که به ترتیب استانهای لرستان، چهار محال و بختیاری، کرمانشاه، ایلام و زنجان بیشترین میزان جست و جوی آن را داشتهاند. با توجه به افزایش جست و جو در این استانها میتوان انتظار داشت بیشترین خرید و فروش طلا در این استانها اتفاق خواهد افتاد.
از سوی دیگر، استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، مازندران، خوزستان و گیلان به ترتیب کمترین میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا را داشتهاند. در واقع کمترین میزان جست و جوی کلید واژه قیمت طلا در این استانها نشاندهنده محبوبیت کمتر بازار طلا در آنها بوده است.
منبع: تجارت نیوز