تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۳۳۱۰۳۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ارزیابی از گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی؛

فولاد مبارکه ۶۵ هزار میلیارد تومان سود ساخت/ کوره‌های درآمدزایی فولاد داغ شد

‌می‌متالز - بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، فولاد مبارکه در این دوره توانسته است با عملکرد خوبی که در بخش تولید داشت، مقدار فروش خود را بالا ببرد. همین موضوع در کنار رشد نرخ فروش سبب شده است، درآمد ۹ ماهه ۱۴۰۲ فولاد مبارکه اصفهان نسبت به دوره مشابه سال گذشته افزایش یابد.

به گزارش می‌متالز، نگاهی به صورت‌های مالی ۹ ماهه ۱۴۰۲ شرکت فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد این شرکت در دوره ۹ ماهه امسال، موفق شده است مقدار تولید خود را حدود ۶ درصد نسبت به ۹ ماهه ۱۴۰۱ افزایش دهد و رقم ۶ میلیون و ۶۰۷ هزار تن را به ثبت برساند.

همین عملکرد سبب شده است، مقدار فروش فولاد نیز در این بازه افزایش یابد و از پنج میلیون و ۹۰۹ هزار تن در ۹ ماهه ۱۴۰۱ با رشد بیش از ۱۱ درصدی به ۶ میلیون و ۵۶۴ هزار تن برسد.

افزایش ۵۶ درصدی درآمد فولاد

به این ترتیب، افزایش مقدار فروش در کنار رشد نرخ فروش محصولات سبب شده است، فولاد در ۹ ماهه ۱۴۰۲ درآمد خود را نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد و از ۱۱۵ همت در ۹ ماهه ۱۴۰۱ با رشد ۵۶ درصدی به ۱۸۰ همت برساند.

فولاد مبارکه ۶۵ هزار میلیارد تومان سود ساخت/ کوره‌های درآمدزایی فولاد داغ شد

در سمت دیگر نیز تقریبا همین روند تکرار شده و بهای تمام‌شده محصولات فولاد حدود ۴۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و به ۱۰۴ همت رسیده است.

کوره سودآوری فولاد فعال است

اختلاف میان جهش درآمد و هزینه‌ها سبب شده است که سود ناخالص فولاد مبارکه اصفهان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ با جهش حدود ۶۷ درصدی همراه شود و از ۴۵ هزار و ۶۸۹ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ به بیش از ۷۶ همت برسد. اما هزینه‌های عمومی، اداری و تشکیلاتی فولاد هم در این دوره بیشتر از ۶۲ درصد افزایش داشته و به پنج هزار و ۷۸۳ میلیارد تومان رسیده است.

همچنین سایر هزینه‌های عملیاتی فولاد مبارکه اصفهان در ۹ ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیشتر از هفت برابر شده و همین موضوع میزان افزایش سود عملیاتی فولاد را نسبت به سود خالص کاهش داده است. به نحوی که سود عملیاتی این شرکت از ۴۱ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ با رشد ۶۵ درصدی به ۶۹ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان رسیده است.

فولاد مبارکه ۶۵ هزار میلیارد تومان سود ساخت/ کوره‌های درآمدزایی فولاد داغ شد

پوشش ۹۷ درصدی سود خالص ۱۴۰۱ تنها در ۹ ماه

بررسی صورت‌های مالی ۹ ماهه ۱۴۰۲ فولاد مبارکه اصفهان نشان می‌دهد این شرکت در ۹ ماهه امسال موفق شده است سود خالص خود را بیشتر از ۸۶ درصد افزایش دهد و این رقم را از ۳۵ هزار و ۳۵۶ میلیارد تومان در ۹ ماهه ۱۴۰۱ به ۶۵ هزار و ۸۶۱ میلیارد تومان برساند. این اختلاف میان افزایش سود خالص و سود عملیاتی شرکت، عمدتا به دلیل خالص سایر درآمد‌ها و هزینه‌های غیرعملیاتی فولاد بوده است.

یک نکته مهم دیگر که باید به آن اشاره کرد این است که فولاد مبارکه در سال مالی ۱۴۰۱ حدود ۶۸ همت سود خالص شناسایی کرده که سود فولاد در ۹ ماهه امسال حدود ۹۷ درصد آن را پوشش داده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده