تاریخ: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۲۴۸۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست صمیمانه بازار سرمایه:

سرمایه‌گذاری حلقه مفقوده در اقتصاد کشور است/بازار سرمایه ۱۳ درصد اقتصاد کشور را تامین می‌کند

‌می‌متالز - مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سرمایه‌گذاری حلقه مفقوده در اقتصاد کشور است، دولت نیز به دلیل تحریم‌ها امکان سرمایه‌گذاری ندارد و اصل ۴۴ قانون اساسی نیز دولت را از این امر نهی کرده است.

به گزارش می‌متالز، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نشست صمیمانه بازار سرمایه، نهاد‌های مالی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فعالان اقتصادی استان اصفهان که به همت فولاد مبارکه برگزار شد، گفت: متاسفانه نزدیک ۱۰ سال است به دلیل فشار‌های ناجوانمردانه که به کشور تحمیل شده نرخ تشکیل سرمایه به غیر از دو سال، منفی بوده و رفته رفته آثار فرسودگی در داشته‌های اقتصاد کشور در حال هویدا شدن است.

طغیانی افزود: کشوری هستیم که برای سرمایه‌گذاری جاذبه بسیاری داریم و انواع و اقسام منابع تولید شامل منابع طبیعی و سرمایه‌های انسانی فراهم است و می‌توان گفت سرمایه‌گذاری در ایران حلقه مفقوده است. به دلیل مشکلات تحریم، دولت نقش سابق خود را در سرمایه‌گذاری از دست داده و علاوه بر آن قوانین اصل ۴۴ دولت را از سرمایه‌گذاری در اقتصاد مثل دوران قبل همانند ایجاد کارخانه فولاد مبارکه که حاصل سرمایه گذاری دهه ۶۰ ایران است، منع کرده است.

طغیانی با اشاره به انکه بخش خصوصی نیاز به تامین مالی دارد و اقتصاد ایران به طور سنتی بانک محور بوده است گفت: گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد حداکثر ۱۳ درصد تامین مالی از طریق بازار سرمایه انجام می‌شود و مابقی از طریق بانک‌هایی است که آن‌ها هم با محدودیت‌هایی مواجه هستند که می‌تواند تورم شدید برای تولید ایجاد کند.

برای بازار سرمایه جایگاه فوق العاده‌ای قائل هستیم

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینجاست که نقش بازار سرمایه نقش خطیر و ویژه‌ای می‌شود و به همین جهت برای بازار سرمایه جایگاه فوق العاده‌ای قائل هستیم. متاسفانه در این چند دهه بازار سرمایه از دو محل ضربه خورده است. یک محل از ناآگاهی مردم و سرمایه‌گذاران در ورود به بازار سرمایه بوده و چند بار این ضربه در ورود شدید به بازار سرمایه رخ داده که آخرین بار آن در سال ۹۸ و ۹۹ رخ داد؛ چون به دلیل عدم آگاهی بود هم به مردم و هم به بازار در مجموع آسیب زد. دومین ضربه، بازار‌های رقیب و سوداگرانه در اقتصاد ایران است به ویژه در سال‌های اخیر که اقتصاد دچار شوک می‌شود این بازار‌ها مثل طلا، ارز، ملک و ... جذاب می‌شوند، در حالی که اثر مولدی در اقتصاد کشور ندارند. درمان این موارد، در مجلس مورد توجه قرار گرفته، بحث اصلاح قانون بازار سرمایه با حضور خود دست اندرکاران بازار برگزار شد.

بازار سرمایه ملجا و پناهگاه سرمایه‌گذاری صحیح در ایران شود

طغیانی افزود: در بحث بازار‌های رقیب در قانون مالیات بر سوداگری ما دنبال کردیم. باید بازار سرمایه ملجا و پناهگاه سرمایه گذاری صحیح در ایران شود. در حوزه ابزار‌ها بستری مناسبی فراهم کرده‌ایم، اما دسترسی فعالان و صاحبان تولید دسترسی کامل و جامعی نیست و شرکت‌های نوآور و دانش‌بنیان از این موضوع گلایه می‌کنند که دسترسی آسانی ندارند و دارایی آن‌ها تقویم نمی‌شود. درخواست داریم که این مسیر تسهیل شود به خصوص اینکه در اصفهان این مساله را جدی داریم. شرکت‌های حاضر در شهرک علمی و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان نیاز به تامین مالی و دسترسی به این موارد دارند. درخواست من از مدیران بورس و فرابورس این است که در این بخش به اصفهان و کل کشور کمک کنند، شرکت‌های ما نیاز دارند از این ابزار‌ها با دسترسی خوب بهره‌مند شوند.

فضای رسانه‌ای درست باید شکل بگیرد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: از مجلس بابت بی ثباتی در قاعده گذاری‌ها زیاد گله می‌شود. اما بیشتر از اینکه از مجلس طلب کنیم به نظرم باید دوستان از فضاسازی‌های رسانه‌ای که در کشور می‌شود طلب کنند چرا که آن فضای رسانه‌ای که باید شکل بگیرد، شکل نمی‌گیرد.

طغیانی افزود: از شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه همواره خواسته‌ام که در حوزه شکل دهی به فضای رسانه‌ای تولیدتان برنامه‌ریزی کنید؛ خیلی وقت‌ها حل کردن این مسائل برای ما به سادگی امکان‌پذیر نیست و دوستان باید وارد شوند. عمده فعالیت رسانه‌های بورسی ناظر بر مسائل داخل بورس است و باید پنجره فعالیت خود را به روی عموم باز کنند و مشکلات و شبهات را مطرح کنند. برای مثال حرف‌های عجیبی درباره تعطیلی بورس کالا گفته می‌شود. هر کسی به اندازه ذره‌ای از اقتصاد و سرمایه‌گذاری بداند، اهمیت و ضرورت این نهاد‌ها را میداند. این حرف‌ها راحت در فضای رسانه‌ای زده می‌شود و کسی به آن جواب نمی‌دهد که فضای رسانه‌ای برای پاسخ به آن باید شکل گیرد.

تعامل با دولت و مجلس حفظ شود

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آخرین نکته‌ام این است که تعامل با دولت و مجلس را به هیچ وجه ترک نکنید چرا که اثرگذار است. اگر در نهاد‌های مالی منتقد هستید بیایید صحبت و حتی شکایت کنید، ما شنونده گلایه‌های شما خواهیم بود، درباره اقتصاد کشور برخی از تصمیمات با همین تعاملات حل و فصل شد. خواسته ام این است که این تعاملات را فعال‌تر دنبال کنید. طغیانی در نهایت گفت: از پیشنهاد ایجاد مرکز مالی در اصفهان استقبال می‌کنیم چرا که به بحث تولید در اصفهان بزرگ کمک می‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده