تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۵۴
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۳۳۱۰۷۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
«می متالز» بررسی می‌کند:

توسعه ملی به موازات افزایش تولید مبارکه/ از تامین گاز تا افزایش ارزآوری فولاد مبارکه

‌می‌متالز - فولاد مبارکه امروز یکی از ارکان اصلی توسعه صنعتی کشور محسوب می‌شود که تلاش می‌کند با مدیریت بحران از چالش‌هایی همچون کمبود گاز و برق عبور کند.

به گزارش می‌متالز، توسعه صنعت فولاد در گرو توسعه زیرساخت‌های اصلی آن است. نبود هر کدام از این زیرساخت‌ها از جمله مواد اولیه، زیرساخت‌های انرژی و…. می‌تواند هدف‌گذاری‌های تولید را تحت تاثیر قرار دهد.

در این بین شرکت فولاد مبارکه اصلی‌ترین بازیگر صنعت فولاد کشور با در اختیار داشتن شرکت‌های متعدد در زیرمجموعه خود، تلاش کرده است تا با مدیریت بحران‌های موجود برنامه‌های تولیدی خود را محقق کند.

فولاد مبارکه در حال حاضر ۳۴ درصد از تولید فولاد خام کشور را بر عهده دارد در نتیجه هر نوع تغییری در برنامه این مجموعه می‌تواند بر تامین نیاز داخل و همچنین ارزآوری کشور اثرگذار باشد.

از سویی دیگر امروز محصولات مهم و استراتژیکی از جمله تولید ورق‌های فولادی برای ساخت لوله‌های انتقال گاز ترش و همچنین تولید فولاد و ورق‌های زنگ نزن را بر عهده دارد که در تامین نیاز صنایع پایین‌دست نقش به سزایی دارد.

حال این نقش‌آفرینی با کمبود گاز و برق تحت تاثیر قرار گرفته و می‌تواند توان رقابتی مبارکه را نشانه بگیرد.

در سال‌های اخیر بار‌ها مدیران فولاد مبارکه نسبت به قطع برق و گاز هشدار‌های بسیاری دادند و زیان‌هایی در برخی مقاطع زمانی را شاهد بودند. هرچند فولاد مبارکه در تلاش است که با مدیریت ویژه از این بحران عبور کند، اما در ادامه با ورود واحد‌های جدید و همچنین بهره‌برداری از طرح‌های توسعه، تامین انرژی می‌تواند به بحرانی تبدیل شود که به آسانی قابل حل نخواهد بود.

فولاد مبارکه همان طور که در بحث تامین برق به سراغ احداث نیروگاه رفته است در حوزه تامین گاز نیز با پیشنهاد به وزارت نفت برای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین گازی اعلام آمادگی کرده است و فاز مطالعات اقتصادی آن کلید خورده است. اما در این بین عدم توجه به حل این بحران منجر به از دست رفتن حجم زیادی ارزش دلاری می‌شود.

پیش‌بینی‌ها بر آن است که زیان صنعت فولاد از قطع برق و گاز در سال جاری ۳ میلیارد دلار است که سهم مبارکه و شرکت‌های زیر‌مجموعه آن می‌تواند با توجه به حجم تولید بیش از ۲۵ درصد باشد. این در حالی است که تامین انرژی برای مجموعه‌ای همچون فولاد مبارکه می‌تواند به افزایش تولید و در ادامه افزایش صادرات و ارزآوری منجر شود. در چنین نقطه‌ای بی‌شک تامین گازی و عدم‌النفع‌های آن مشخص است.

در صورتی که تدابیری برای کاهش مصرف گاز خانگی در نظر گرفته شود، گاز حاصل از صرفه‌جویی راهی صنعتی می‌شود که گاز برای آن حکم مواد اولیه دارد.

حدود ۲۱ درصد مصرف گاز کشور به بحث مصارف خانگی مربوط است. در فصل سرد سال این ۲۱ درصد مصرف خانگی گاز به بیش از ۶۰ درصد افزایش می‌یابد و با این شرایط دولت و شرکت‌های مسوول مجبور می‌شوند جهت حمایت از مصارف خانگی، کاهش گاز را در صنایع در نظر بگیرند و این سبب قطعی گاز واحد‌های فولادی می‌شود.

در سال جاری نیز بالا بودن میانگین دمای هوا اتفاق دیگری است که می‌تواند کمبود گاز در سال جاری را جبران کند، اما باید این نکته را مد نظر داشت فولاد مبارکه با طرح‌های مهمی که در دست اجرا دارد از جمله نورد گرم دو، نیاز کشور به واردات ورق و دیگر مواد اولیه را تامین و توسعه ملی را محقق کند، پس ضروری است وزارتخانه‌های مرتبط نیز با فولاد مبارکه همراه شده تا با توسعه میادین گازی این نیاز تامین و افزایش تولید و صادرات محقق شود.

گزارش از پایگاه خبری فلزات خاورمیانه (می متالز)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده