به گزارش میمتالز، ذوب آهن اصفهان برای دستیابی به تولید سازگار با محیط زیست، پروژه دربهای فلکسیبل که جدیدترین تکنولوژی روز کک سازیهای دنیا است را با دانش بومی در کارخانه پیاده سازی نمود و از این طریق (در مجموع برای باتری یک و سه تعداد ۲۶۴ درب فلکسیبل) در این کارخانه ساخته شد که تمیزکاری مکانیزه دربها و همچنین پایش مستمر آنها جهت رفع نشتیهای احتمالی و در صورت نیاز تعویض درب یا اجزای آنها به صورت مستمر انجام میگیرد.
امیر رحمتی سرپرست کارگاه کک واحد یک، ابراهیم کاظمی مهندس ارشد تعمیرات مکانیک باتری ۳ و محمد قاسمی مهندس ارشد تولید کک در خصوص کم و کیف اهمیت حفظ و نگهداری دربهای فلکسیبل باتریهای کک سازی با خبرنگار ما سخن گفتهاند.
امیر رحمتی سرپرست کارگاه کک واحد یک با اشاره به اینکه در باتری شماره یک تعداد ۵۸ سلول وجود دارد که هر سلول نیز دو درب دارد و در مجموع تعداد ۱۱۶ درب فلکسیبل در این باتری نصب شده اند، اظهار داشت: فرآیند تولید کک با هدف خروج نا خالصیهای موجود در زغالسنگ و افزایش عیار کربن آن صورت میگیرد که در طی این مراحل گاز خام کک نیز خارج شده و پس از جمع آوری در لولههای مخصوص به پالایشگاه گاز کک ارسال میشود و در آن کارگاه بر اساس تصفیههای متعددی که بر روی آن انجام میگیرد به عنوان گاز مصرفی وارد خطوط گاز کک کارخانه شده و به عنوان سوخت در واحدهای کک سازی، آگلومراسیون، نیروگاه، نورد و. مورد استفاده قرار میگیرد و لذا از این طریق کاهش مصرف گاز طبیعی و به دنبال آن صرفه اقتصادی چشمگیری برای کارخانه محقق میگردد.
وی ساخت دربهای فلکسیبل باتریهای کک سازی را از جمله مهمترین دستاوردهای بومی سازی ذوب آهن اصفهان برای تولید سازگار با محیط زیست معرفی نمود و خاطرنشان کرد: همان طور که همه میدانیم، ذات هر صنعتی در دنیا با آلایندگی همراه است، اما نحوه کنترل این آلایندگی و به خدمت گرفتن آن وجه تمایز صنایع به شمار میرود و در این راستا همان طور که اشاره شد ذوب آهن اصفهان در اولین گام با ساخت دربهای فلکسیبل و سپس تعمیر و نگهداری مستمر آنها و در مرحله بعد نیز استفاده از گاز کک در چرخه تولید کارخانه این آلایندگی را به میزان بسیار زیادی کنترل نموده است.
رحمتی در پاسخ به این سوال که تخلیه و شارژ هر سلول در باتری یک، روزانه چه میزان است این چنین گفت: بر اساس شرایط تولید در حال حاضر تخلیه و شارژ در باتری یک، طی هر شیفت ۸ ساعته با تخلیه و شارژ ۲۱ سلول (هر سلول به طور متوسط ۱۵ دقیقه یکبار) انجام میگیرد که این تعداد تخلیه و بارگیری سلول به عدد ۲۹ سلول هم در هر شیفت میرسد و همچنین کلیه مراحل آن نیز با دقت بسیار بالا رصد میشود و بنابراین هر گونه نشتی با آب بندی درب و در صورت لزوم با جایگزینی درب سالم که به صورت رزرو آماده شده، برطرف میشود.
وی اذعان داشت: بنده و همکارانم که در محیط کک سازی کار میکنیم، هر چه میزان آلایندگی باتری را کاهش دهیم به سلامت خود و سایر همکاران شاغل در این قسمت کمک کرده ایم؛ لذا وظیفه اصلی ماست که این آلایندگی را به حداقل ممکن برسانیم و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.
ابراهیم کاظمی مهندس ارشدتعمیرات مکانیک باتری ۳ گفت: با توجه به اینکه در دو ضلع غربی و شرقی باتری ۳ کک سازی، ایستگاه مجهز تعمیرات این باتری قرار گرفته است و همچنین پایش دربهای باتری نیز به صورت کاملاً مستمر انجام میشود لذا در صورت مشاهده حتی اندکی از نشتی گاز کک، درب رزرو در محل حاضر شده و بلافاصله جایگزین میشود و سپس بارگیری باتری مانند قبل انجام میگیرد و درب تعویض شده نیز به ایستگاه تعمیرات ارسال میگردد.
وی افزود: با وجود حجم بالای فعالیتها در بخش کک سازی، اما همواره حتی در ایام تعطیل، پایش دربهای باتری و تعویض آنها توسط تیم شش نفره و یک تکنسین مجرب بدون هیچ گونه وقفه و خللی در کار انجام میگیرد. در یک جمله میگویم کلیه فعالیتها در مدیریت تولیدات کک و مواد شیمیایی، با محوریت حذف گازهای خروجی از باتریها به حداقلترین حالت ممکن، برنامه ریزی میشود.
مهندس ارشد تعمیرات مکانیک باتری ۳ ادامه داد: با توجه به حجم بالای فرآیندهای تعمیر و نگهداری درب ها، از نیروهای شرکتهای پیمانکاری ذوب آهن نیز تقریباً چهار مرتبه در ماه بهره گیری میشود و از این رو میتوان گفت: برای تعمیر و نگهداری دربها به صورت ماهانه حدود ۲۵۰۰ نفر ساعت نیرو صرف میگردد و با احتساب قطعات یدکی مصرفی، ماهیانه حدود ۷۰۰ میلیون تومان برای ذوب آهن اصفهان هزینه دارد که البته هیچگاه این هزینه، کیفیت و کمیت کار را تحت تاثیر قرار نداده است.
وی همچنین سختیهای تعویض دربهای باتری ۳ که در مجموع ۱۴۸ عدد هستند را چنین توصیف کرد: هر یک از دربها بالغ بر ۱۵۰ قطعه، ارتفاع ۷ متر، بیش از ۷ تن وزن و در دمای بالای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد قرار دارند و تعمیر و نگهداری آنها نیز به طور متوسط به دو روز زمان نیاز دارد. اما این فرآیند بدون هیچ گونه توقفی و البته با سختی کار زیاد تلاشگران کارخانه انجام میگیرد تا نشتی گاز کک به حداقل ممکن برسد.
محمد قاسمی مهندس ارشد تولید کک نیز با بیان اینکه افتخارمی کنم با بومی سازی دانش ساخت این درب ها، ایران به جمع معدود کشورهای برخوردار از این دانش پیوست، اضافه کرد: در راستای تکمیل فرآیند کنترل آلایندگی در بخش کک سازی ذوب آهن اصفهان، ساخت، نصب و راه اندازی تمیزکننده دربهای باتری ۳ در دستورکار قرار گرفت و این فرآیند همچنان بدون وقفه و به صورت مکانیزه در حال انجام است.
وی ضمن اشاره به اینکه فرآیند تمیزکاری در حین کار انجام میگیرد، تصریح کرد: با توجه به ارتفاع ۷ متر باتریهای کک سازی حتی تنظیم و نصب این دربها به صورتی انجام میگیرد که فرآیند کک شوندگی با دمای ۱۲۰۰ درجه و بدون مکش هوا به داخل سلول همراه است و از سوی دیگر نیز همچنین نشتی گاز کک در محیط به حداقل ممکن میرسد، اما بعضا ً به صورت کاملاً موردی خروج اندکی از گاز دیده میشود که بلافاصله درب معیوب تعویض میگردد؛ و در حین فرآیند تولید نیز دربها دود گیری میشود و برای افزایش راندمان تمیزکاری نقاطی از درب که بوسیله مکانیزم تمیزکننده به طور کامل تمیز نمیشود توسط همکاران و به صورت دستی مورد تمیزکاری قرار میگیرد.
منبع: ذوب آهن اصفهان