تاریخ: ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۴۵
بازدید: ۴۹
کد خبر: ۳۳۱۳۶۳
سرویس خبر : انرژی

۶۲ درصد کشور درگیر خشکسالی است/ کاهش ۵۰ میلیمتری بارش‌ها در ۵۰ سال اخیر

‌می‌متالز - رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به رویکرد سازگاری با محیط زیست برای مدیریت تغییر اقلیم، گفت:میزان بارش‌ها در کشور طی ۵۰ سال اخیر ۵۰ میلیمتر کاهش یافته است.

به گزارش می‌متالز، بابک نگاهداری در هفتمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم، اظهار کرد: به نمایندگی مجلس اینجا هستم و اگر بخواهیم یک پیام منتقل کنم این است که تغییر اقلیم باید کلان پروژه کشور باشد.

وی افزود: تغییر اقلیم ماهیت بخشی ندارد و فرابخشی است. پیامد‌های جدی تغییر اقلیم روی مباحثی مانند امنیت غذایی، زیست بوم‌ها، امنیت انرژی و... تاثیرگذار است. در این بین دو رویکرد مطرح می‌شود؛ یکی سازگاری با تغییر اقلیم و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای دو رویکرد در این بخش است.

وی با یادآوری اینکه طی ۵ دهه اخیر گرفتار تغییر اقلیم بوده ایم، گفت: تغییرات اقلیمی تا سال ۲۰۵۰ می‌تواند باعث کاهش ۲۳ هزار میلیارد دلار در اقتصاد شود، اگر تغییرات اقلیمی نداشتیم در مدت یاد شده شاهد ۱۱ تا ۱۳ درصد رشد بیشتر در اقتصاد جهانی بودیم.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: در این شرایط چرا در ایران مهم است، چون شواهد تغییرات قابل توجه در کشور دیده می‌شود. به عنوان مثال میزان بارش‌ها در کشور طی دهه ۵۰ بالغ بر ۲۵۰ میلیمتر بود که این رقم در دهه ۹۰ به ۲۰۰ میلیمتر کاهش یافته است.

نگاهداری ادامه داد: همچنین میانگین دما در پنجاه سال اخیر هر دهه با شیب ۴ درجه افزایش یافته است. در سال آبی ۱۴۰۰، ۱۴۰۱، ۶۱.۷ درصد از خاک کشور درگیر خشکسالی بوده و تنها ۱۹.۳ درصد ترسالی را تجربه می‌کند.

وی در ادامه با یادآوری در بخش بهداشت و سلامت شاهد مرگ و میر سالمندان به دلیل افزایش دما هستیم، اضافه کرد: از سوی دیگر به دلیل کم بارشی کاهش تولید برنج، سیب زمینی و گیاهان قندی را داشته ایم. همچنین گریبانگیر بسیاری از مسایل فرامرزی هستیم مانند طوفان گردوخاک که از کشور‌های دیگر می‌آید.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به چگونگی مدیریت تغییر اقلیم، گفت: در اکثر کشور‌های در حال توسعه بخش سازگاری با محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است. باید در برنامه هفتم توسعه و آمایش سرزمین به این مساله توجه شود.

وی گفت: واقعیت این است که محیط زیست میزبان توسعه است و برنامه‌ریزی توسعه باید بر همین اساس تدوین شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید کرد: اگر قرار است مدیریت تغییر اقلیم با رویکرد کاهش گاز‌های گلخانه‌ای باشد باید ارتقای بهره‌وری از تولید تا مصرف گرانیگاه اصلی است و باید به آن توجه کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده