تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۲:۲۷
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۳۰۸۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کرمان:

سران طوایف جنوب استان در رفع معارضات معادن کمک کنند

‌می‌متالز - استاندار کرمان گفت: هفت معدن به دلیل معارضات و ممانعت‌ها (خلاف قانون) در جنوب کرمان معلق مانده است و از سران طوایف انتظار می‌رود در رفع این مشکلات کمک کنند.

به گزارش می‌متالز، محمدمهدی فداکار شامگاه دوشنبه در دیدار با بزرگان طوایف جنوب کرمان اظهار کرد: برخی مدعی می‌شوند باید در معدن شریک شوند، از این رو مانع فعالیت معدن می‌شوند، اما این امر اصولی دارد و انفال است و طبق آن اصول باید واگذار شود.

وی افزود: پهنه‌های معدنی تیتانیوم و سیلیس در منطقه وجود دارد که تیتانیوم یک ماده مهم در دنیا محسوب می‌شود.

فداکار با بیان اینکه راه نجات منطقه خارج شدن از تک محصولی کشاورزی است ادامه داد: از بزرگان طوایف انتظار می‌رود برای توسعه منطقه ریش گرو بگذارند، آنان ظرفیتی فوق‌العاده برای جامعه و نظام محسوب می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سران طوایف باید ظرفیت اجتماعی را پای کار توسعه بیاورند، اضافه کرد: یکی از راه‌های نجات جنوب کرمان فعال کردن ظرفیت‌های معدنی است.

استاندار کرمان تاکید کرد: هم‌افزایی آسیب‌ها را از بین می‌برد و ظرفیت‌هایی از این راه ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با ظرفیت بزرگان طوایف می‌شود آفت قاچاق سوخت را حذف کرد، گفت: وقتی قاچاق را تقبیح کنید کم کم برچیده می‌شود؛ قاچاق سوخت ناامنی روانی و جانی در جاده‌ها به وجود آورده است.

فداکار اضافه کرد: بسیاری از کشاورزان توانایی سرمایه‌گذاری در واحد‌های فرآوری و یا تغییر کشت را دارند، اما اقدام نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه مشکل اول استان آب و این مشکل در شمال استان بدتر است، ادامه داد: بخشی از مشکلات کمبود آب کهنوج مربوط به فرسودگی لوله‌ها و بخشی به دلیل آبیاری درختان منازل با آب شرب است.

استاندار کرمان در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت انتخابات در نظام افزود: تنها کشوری که برای اصل نظام آن رای گیری کرد جمهوری اسلامی است.

وی اضافه کرد: برای قانون اساسی سه بار انتخابات برگزار شد که یک بار برای خبرگان قانون اساسی، یک بار قانون اساسی و یک بار هم برای اصلاحیه آن انتخابات برگزار شد.

فداکار گفت: با انتخابات سرمایه اجتماعی افزایش می‌یابد و مردم به نظام دلبستگی پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه دشمن به شدت دنبال مایوس کردن و کاهش مشارکت مردم است، ادامه داد: مردم این منطقه عهد ناگسستنی با نظام و انقلاب دارند و مشارکت‌ها همیشه بالا بوده است.

فرماندار: چندین معدن کهنوج تعطیل است

فرماندار کهنوج هم اظهار کرد: این شهرستان سرشار از منابع معدنی است، اما چندین معدن این منطقه از جمله کرومیت، سیلیس و مس تعطیل است.

علی شعبانی افزود: ۱۳ هزار علمک نصب شده، اما لوله کشی منازل برای مردم کم برخوردار به دلیل هزینه‌ها مشکل است.

وی ادامه داد: درآمد مردم منطقه بیشتر از طریق کشاورزی و دامداری است و درآمد‌های این بخش‌ها هم امثال هم خوب نیست.

شعبانی با اشاره به مشکلات حاد حوزه آب شهرستان کهنوج اضافه کرد: حفر ۱۷ حلقه چاه شروع شده بود که از این تعداد، ۱۱ چاه حفر شده، اما در نصب منصوبات و خط انتقال آب مشکل داریم و شرکت آب و فاضلاب همکاری نمی‌کند.

وی به اقدامات عمرانی در شهرستان کهنوج هم اشاره کرد و افزود: ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی کهنوج به سقف رسیده است، دانشکده پرستاری و ساختمان آزمایشگاه و اورژانس جدید در دهه فجر افتتاح می‌شود.

فرماندار کهنوج با بیان اینکه روکش تمام راه‌های روستایی این شهرستان انجام شد، بیان کرد: ۳۰ کیلومتر از شهر چاه مرید به عنوان پهنه سیلابی اعلام شده و امکان توسعه ندارد.

وی با اشاره به سبز اعلام شدن کهنوج گفت: این امر موجب مشکلاتی در تامین سوخت شده است.

سران طوایف جنوب استان در رفع معارضات معادن کمک کنند

آب مساله جدی کهنوج

همچنین امام جمعه کهنوج گفت: مشارکت‌ها در این منطقه بالای ۹۵ درصد بوده و این سرمایه عظیم جنوب کرمان محسوب می‌شود.

حجت الاسلام احمد نجنو افزود: مردم هم ولایت مدارند و می‌طلبد مسولان هم پا به پای این مردم باشند.

وی تاکید کرد: مردم در روز‌های سخت حافظ نظام و انقلاب و مردم هستند و اگر نقش مردم به خوبی دیده نشود در اصل دین هم با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

امام جمعه کهنوج ادامه داد: جهاد تبیین فقط با حرف نیست و مسولان با خدمتگزاری به مردم آن‌ها را برای حضور در صحنه‌های مختلف دلگرم کنند.

وی تصریح کرد: مردم منطقه روی گنج نشسته‌اند و طعم تلخ فقر را می‌چشند و این زیبنده مردم جنوب کرمان با این همه ظرفیت نیست.

حجت الاسلام نجنو با اشاره به مشکلات شهرستان گفت: اکنون و در فصل سرد سال هم با مشکل آب مواجه هستیم و این مساله جدی شهرستان است.

وی اضافه کرد: نزدیک به ۳۰ مدرسه شهرستان کلنگی و با عمر بیش از ۳۰ سال است که بازسازی نشده‌اند و ممکن است جان عزیزان را تهدید بکند.

امام جمعه کهنوج بیان کرد: مشکل عمده جوانان اشتغال است، که موجب افزایش قاچاق هم شده است.

وی افزود: اداره آموزش و پرورش با جمعیت ۲۵ هزار نفری از معلمین و دانش آموزان معادل یک چهارم شهرستان جمعیت دارند، اما این اداره مهم بدون مدیر است.

امام جمعه جیرفت هم گفت: در آستانه رویدادی مهم قرار داریم و مردم برای ایجاد حماسه‌ای دیگر آماده می‌شود.

حجت الاسلام میثم تارم ادامه داد: نظرسنجی‌ها حاکی از استقبال گرم مردم در انتخابات دارد.

وی افزود: وظیفه داریم زمینه ساز حضور گسترده نردم در انتخابات باشیم و نخبگان هم رفتار و حرف‌های خود را مدیریت کنند، چرا که هر حرف و عملی ممکن است عکس العمل ناخواسته‌ای داشته باشد.

امام جمعه جیرفت تاکید کرد: برگزاری انتخاباتی پرشور موجب تقویت ایران قوی خواهد شد.

وی توجه به مشکلات مردم را خواستار شد و گفت: شغل اصلی مردم کشاورزی است و مسولان مراقبت کنند کاهش قیمت محصول کشاورزان را متضرر نکند.

سطح برداشت آب به ۱۳۰ متر رسیده است

عباس اطمینانی یکی بزرگان طوایف از کهنوج هم در این دیدار گفت: بحران خشکسالی جنوب حاد و جدی است سطح برداشت آب از ۳۰ متر به ۱۲۰ متر و بالاتر رسیده است.

وی تاکید کرد: ۲ سال خشکسالی حاد بوده است و باید فکر اساسی برای آب به ویژه آب آشامیدنی در کهنوج شود.

اطمینانی تاکید کرد: تغییر اشتغال کشاورزی به صنعت دیگر خواسته ما است که در شرایط کم آبی مفید است.

قلندر نظری یکی دیگر از بزرگان طوایف از فاریاب هم گفت: دست‌های مردم جنوب کرمان به خاطر کشاورزی پینه بسته است و به پشتوانه همین دستان است که مسئولان مقابل استکبار ایستاده‌اند.

وی با طرح این پرسش که چرا به مردم توجه نمی‌شود، افزود: کرم برگخوار ذرت به مزارع این محصول حمله کرده و عملکرد تولید کاهش یافته است و همین میزان تولید هم روی دست کشاورز مانده است.

نظری با بیان اینکه برای استهمال تسهیلات پسته کاران اقدام شد، اما برای خرماکاران اتفاقی نیافتاد این موضوع را موجب ایجاد این ذهنیت در کشاورزان دانست که تبعیضی وجود دارد.

این بزرگ طایفه تصریح کرد: تا خون در بدن داریم از انقلاب دست بر نمی‌داریم و این‌ها گلایه‌هایی میان خانواده خودمان است.

فلاحی یکی دیگر از سران طوایف از رودبارجنوب هم گفت: سوخت موتور پمپ‌های کشاورزی و ذرت خشک کن تامین نمی‌شود و سوخت پیشنهادی در شرکت پخش کم می‌شود.

وی با بیان اینکه ذرت اگر ۲۴ ساعت بیشتر بماند کپک می‌زند و قابل استفاده نیست، تاکید کرد: هزینه کنتور حجمی برای موتور پهپ‌ها بالا است و پرداخت آن برای کشاورزان مقدور نیست.

احمدی یکی دیگر از سران طوایف از جازموریان هم خواستار توزیع عادلانه منابع و زیرساخت‌ها شد و افزود: ایجاد فضای رقابتی سالم می‌تواند بر افزایش مشارکت در انتخابات تاثیر بگذارد.

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد خانواده‌ها باید تقویت شود افزود: با توجه به اینکه از سیستم حمل و نقل عمومی شهری برخوردار نیستیم کاهش سهمیه بنزین، حمل و نقل مردم را در جنوب کرمان با دشواری مواجه می‌کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کرمان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده