تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۸
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۳۳۱۷۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی بلای جان معادن کوچک و متوسط مقیاس

‌می‌متالز - فرسوده بودن ماشین‌آلات معدنی امروز بلای جان معادن کوچک و متوسط مقیاس شده است، این در حالی است که بخش معدن در برنامه هفتم توسعه باید به رشد ۱۳ درصدی دست پیدا کند.

به گزارش می‌متالز، نوسازی ناوگان ماشین‌آلات معدنی کشور یکی از چالش‌های جدی و مهمی است که امروز فعالان این بخش با آن مواجه هستند. وضعیت ماشین‌آلات معدنی به جایی رسیده است که امروز از معادن به عنوان گورستان‌های ماشین‌آلات یاد می‌شود.

در حال حاضر ۳۰ هزار ماشین‌آلات در معادن فعال است که از این تعداد ۱۵ هزار ماشین فرسوده با عمربالا هستند.

این در حالی است که بخش معدن برای بهره‌برداری بیشتر از ذخایر معدنی نیازمند نوسازی ناوگان ماشین‌آلات است، اما این موضوع امروز به یکی از مشکلات جدی توسعه بخش معدن تبدیل شده است.

اما مشکل از جایی آغاز شد که وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات ماشین‌آلات معدنی را به بهانه حمایت از تولید داخل ممنوع کرد.

این موضوع به گفته بسیاری از فعالان بخش معدن به معنای از مدار تولید خارج شدن معادن کوچک و متوسط مقیاس بود.

معادن بزرگ براساس مقررات مشخص شده و با توجه به حجم بالای فعالیت‌های خود امکان واردات ماشین‌آلات را داشتند، درنتیجه این معادن کوچک بودند که اصلی‌ترین تاثیر را از این ممنوعیت می‌گرفتند.

یک هزار و ۸۸۹ فقره مجوز واردات ماشین‌آلات معدنی در سال گذشته از سوی وزارت صمت ارائه شده است، اما به گفته برخی فعالان معدنی مشخص نیست از این میزان چه تعداد ماشین‌آلات وارد شده است.

همچنین وزارت صمت واردات ماشین‌آلاتی را که مشابه ساخت داخل دارند را همچنان ممنوع نگه داشته تا نیاز معادن از داخل تامین شود.

شاید چالش اصلی در همین نقطه آغاز می‌شود، زیرا تولیدکنندگان ماشین‌آلات ساخت داخل توانایی تامین نیاز معادن را ندارند و معادن کوچک و متوسط مقیاس نیز باید بخشی از نیاز خود را از طریق واردات تامین کنند، اما به هر حال واردات ماشین‌آلات کمتر از ۳۵۰ تن ممنوع است.

از سویی دیگر نمونه‌های ساخت داخل گا‌ها گران‌تر از قیمت نمونه‌های خارجی هستند و همین موضوع بر افزایش قیمت تمام شده تولید نیز اثر گذار است.

در حالی بخش معدن ایران درگیر تامین ماشین‌آلات است که در حوزه‌ای مانند سنگ آهن نیازمند افزایش استخراج ماده معدنی هستیم تا نیاز صنایع فولادی به این ماده اولیه تامین شود. درواقع بار‌ها بر توسعه بخش معدن تاکید شده است و میزان رشد آن در برنامه هفتم توسعه ۱۳ درصد تعیین شده، اما ماشین‌آلات فرسوده یکی از موانع اصلی برای این توسعه محسوب می‌شود.

از سویی دیگر در حالی بهره‌برداری و توسعه در بخش معدن با نوسازی ماشین‌آلات گره خورده است که معدنکاری در دنیا به سمت هوشمندسازی در حرکت است.

البته در سال‌های اخیر در بخش معدن کشور نیز بر معدنکاری هوشمند تاکید شده است، اما همچنان تامین ماشین‌آلات از گلوگاه‌های اصلی توسعه بخش معدن است.

همچنین انحصاری شدن بازار داخل تنها می‌تواند به افزایش قیمت دامن بزند در حالی که با آزاد سازی واردات، تولیدکننده داخلی نیز به دنبال افزایش مزیت‌های رقابتی خود می‌رود در نتیجه می‌توان شاهد ارتقای کیفیت تولیدات داخلی بود.

درنتیجه اگر وزارت صمت به دنبال توسعه بخش معدن و حمایت از ساخت داخل است باید فضای انحصارگرایی را شکسته و به سمت ایجاد فضای رقابتی رفته و اجازه دهد نیاز معدن تامین شود.

منبع: تیتر ۲۰

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده