تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۰۱
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۳۱۹۲۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ورود قدرت‌های نفتی به رقابت برای فلزات حیاتی آفریقا

‌می‌متالز - احتمالاً ریسک‌گریزی باعث می‌شود که شرکت‌های معدنی بزرگ غربی در رقابت برای بهره‌برداری از ذخایر مواد خام حیاتی آفریقا عقب بمانند، چرا که اکنون قدرت‌های نفتی خاورمیانه شروع به تقلید از سال‌ها سرمایه‌گذاری چین در این قاره کرده‌اند.

به گزارش می‌متالز، برای شرکت‌های معدنی بزرگ، مشکل متقاعد کردن اعضای هیات مدیره است که مشتاق حفظ سهامداران خود هستند، این مشکلی است که چین و صندوق‌های دولتی خاورمیانه با اجبار برای تنوع بخشیدن به اقتصاد و درآمد زایی جدای از بازار‌های نفت و گاز، با آن مواجه نیستند.

شرکت‌های معدنی بزرگ مشغول مذاکره در کشور‌هایی از جمله کنگو، بزرگترین تامین‌کننده کبالت در جهان و سومین منبع بزرگ مس بوده‌اند. با این حال، معاملات احتمالی در این کشور در اتاق‌های هیات مدیره ریوتینتو و گروه بی‌اچ‌پی در حال انجام است. ذخایر کشوری مانند کنگو، هر چند برای انتقال به سمت انرژی‌های پاک‌تر ضروری است، ولی با درگیری‌های سیاسی، خطر فساد و کمبود زیرساخت‌های حیاتی نیز روبرو است.

در این بین قدرت‌های نفتی عربستان سعودی و امارات از جمله کشور‌هایی هستند که می‌توانند راحت‌تر ریسک کنند. برای شرکت‌های غربی، جستجوی دارایی‌ها به دلیل چالش‌های نوظهور در حوزه‌های قضایی که قبلاً امن‌تر تلقی می‌شدند، پیچیده است.

برای مثال، پروژه‌های استخراج مس و لیتیوم در آمریکای لاتین توسط عواملی از جمله شرایط نامساعد آب و هوایی، کمبود آب، عیار ضعیف سنگ معدن و چالش‌های نظارتی که گاهی اوقات معادن موجود را مجبور به تعطیلی می‌کند، تهدید می‌کند. در همین حال، معدن‌کاران چینی قدرت خود را در کنگو تقویت کرده‌اند و در حال گسترش سرمایه‌گذاری در سراسر آفریقا هستند.

در همین حال، عربستان سعودی یک بازیکن بی طرف با یک کیف پولی بزرگ است و همراه با امارات متحده عربی می‌تواند به طور بالقوه منبعی برای تامین مالی آفریقا باشد.

منبع: ایفنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده