تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۰
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۳۱۹۹۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

محدودیت‌های صادراتی فولاد برابر است با جلوگیری از تولید/ تأمین هزینه‌های اضافی دولت توسط مردم

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران گفت: به نظر می‌رسد دولت نمی‌تواند کشور را اداره کند و هزینه‌های خود را کاهش نمی‌دهد؛ بر همین اساس، به جای اینکه جلوی فساد و دزدی را بگیرد، به مردم، بازرگانان و تجار فشار می‌آورد تا بتواند هزینه‌های اضافی خود را تأمین کند.

به گزارش می‌متالز، بهرام شکوری در رابطه با وضع عوارض صادراتی فولاد مطرح کرد: بسیاری از فعالان فولادی مخالف هر گونه عوارض و محدودیت برای صادرات در تمام زنجیره هستند. در واقع معاملات محصولات این حوزه باید آزاد باشد تا در صادرات روند متعادلی داشته باشند. ناگفته نماند به دلیل اینکه برخی مسوولان نگران مصرف بازار داخلی هستند، برخی ممنوعیت‌ها برای آن در نظر می‌گیرند که البته در این راستا، هیچ توجهی به تولیدکنندگان نمی‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه در صورت آزادشدن معاملات، می‌توان با خرید محصولات خارجی بازار را متعادل کرد، گفت: در صورتی که با وجود عرضه در بورس کالا، مازاد محصولات روی دست تولیدکنندگان بماند، می‌توانند آن‌ها را صادر کنند که در حال حاضر به دلیل وضع عوارض، این امکان وجود ندارد. این درحالیست که باید برای محصولات مازاد بر نیاز داخلی در زنجیره، مشوق‌هایی ارائه شود تا اقتصاد کشور دچار مشکل نشود.

رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران اضافه کرد: زمانی که از مازاد تولید محصولات باقی بماند، باید صادر شوند و در غیر اینصورت، با جلوگیری از این اقدام به تولیدکنندگان و فعالان فولادی ظلم کرده‌ایم.

به گفته شکوری، فعالان فولادی که با تمام مشکلات موجود، در حال تداوم روند تولید هستند را باید تشویق کنیم، نه اینکه، چون محصولی با ارزش افزوده کمتری دارد آن را مجازات کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه هزینه دموراژ بسیار افزایش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: بنابراین می‌توان گفت مسوولان با مانع شدن از افزایش صادرات، قصد دارند از روند تولید نیز جلوگیری کنند. از سوی دیگر، به نظر می‌رسد دولت نمی‌تواند کشور را اداره کند و هزینه‌های خود را کاهش نمی‌دهد؛ بر همین اساس، به جای اینکه جلوی فساد و دزدی را بگیرد، به مردم، بازرگانان و تجار فشار می‌آورد تا بتواند هزینه‌های اضافی خود را تأمین کند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده