تاریخ: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۳۲
بازدید: ۵۱
کد خبر: ۳۳۱۹۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

بارش برف چالش جدید زنجیره فولاد

‌می‌متالز - بارش شدید برف در شمال چین زنجیره ارسال قراضه‌ آهن به کوره‌های قوس الکتریکی این منطقه را مختل کرد، ضمن اینکه بسیاری از کشور‌های آسیایی مانند کره‌جنوبی با وجود کاهش قیمت، تقاضا برای قراضه را کاهش دادند. فعالان بازار مدعی‌اند اختلالات بازار قراضه‌ آهن به زودی در بازار محصولات فولادی اثرگذار خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، بارش برف در بسیاری از نقاط آسیا به ویژه شمال چین، زنجیره فولاد را شوکه کرد. گزارش‌ها از مسدود شدن راه‌های ارتباطی برای فولادسازان چین خبر می‌دهد. پلتس در گزارشی نوشت روند ارسال قراضه‌ آهن به بخش‌های مختلفی از چین مسدود است و کوره‌های قوس الکتریکی با چالش تأمین قراضه آهن مواجه شده‌اند. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد شرایط جوی در چین دست‌کم برای ۱۰ روز آینده ادامه دارد و این خبر بدی برای صادرکنندگان محموله‌های قراضه آهن به چین است. از طرفی استیل مینت در گزارشی از فروش نرفتن قراضه در کشور‌های آسیایی خبر داد.

محموله‌های صادراتی قراضه آهن از ژاپن به کشور‌هایی مانند تایوان، ویتنام و کره‌جنوبی بدون مشتری باقی مانده‌اند. در تایوان تولیدکنندگان در طول دو هفته گذشته ذخایر قراضه‌ آهن خود را افزایش داده‌اند و پیش از تعطیلات سال نو میلادی برنامه‌ای برای خرید بیشتر قراضه ندارند. با این حساب تقاضای جدیدی از سوی تولیدکنندگان تایوانی برای ۲ هفته‌آینده وجود ندارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد اکنون در بازار داخلی کره جنوبی قیمت قراضه کمتر از محموله‌های وارداتی است، در نتیجه فولادسازان این کشور تمایلی برای خرید قراضه وارداتی ندارند و در ویتنام نیز تولیدکنندگان با هدف کاهش قیمت قراضه، خرید خود را به تعویق می‌اندازند.

استیل‌مینت از کاهش ۵ دلاری قیمت هر تن قراضه صادراتی ژاپن خبر داد، با این حال کاهش تقاضا در کنار شرایط جوی در چین تقاضا برای قراضه‌ آهن را کاهشی کرده است و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت تا اواسط ماه فوریه ادامه‌دار باشد.

قراضه آهن در بازار ترکیه و بورس فلزات لندن افت قیمت خاصی نداشت و همچنان با بالاترین قیمت در هفته‌های اخیر معامله می‌شود. بر اساس آخرین گزارش‌ها هر تن قراضه وارداتی ترکیه بالاتر از ۴۱۷ دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری می‌شود. در بورس فلزات لندن نیز ۱۰ روز گذشته قیمت قراضه بالاتر از ۴۰۰ دلار به ازای هر تن بود. در معاملات ۹ بهمن‌ماه هر تن قراضه حدود ۴۲۵ دلار به ازای هر تن معامله شده است. متوسط قیمت قراضه در بورس فلزات لندن به صورت نمودار زیر است:

بارش برف چالش جدید زنجیره فولاد

با وجود کاهش تقاضا در کشور‌های مختلف آسیایی، متوسط قیمت قراضه برای مصرف‌کنندگان طی ۳ ماه گذشته افزایش چشم‌گیری داشت. اکنون پیش‌بینی‌ها از احتمال افت قیمت قراضه برای هفته‌های پیش‌رو خبر می‌دهد، ولی فعالان بازار بیش‌از هر چیز نگران اختلال در زنجیره فولاد هستند. در صورت بسته بودن معابر و راه‌های حمل‌ونقل شمال چین طی ده روز آینده احتمال اختلال در تولید شرکت‌های این منطقه وجود دارد، ضمن اینکه انتقال تولیدات این شرکت‌ها به سایر بخش‌های چین و بازار‌های صادراتی نیز وجود ندارد. پیش‌بینی‌ها از موج افزایش قیمت‌ها در زنجیره فولاد طی هفته‌های آینده حکایت می‌کند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده