تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۷۸
کد خبر: ۳۳۲۲۲۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

راه رفتن فولادسازان روی لبه تیغ

‌می‌متالز - امروز فولادسازان در حالی فعالیت می‌کنند که علاوه بر تحریم‌های جهانی، با مسائل داخلی نظیر ناترازی انرژی، عوارض صادراتی و مسائل مربوط به ارز دست و پنجه نرم می‌کنند. رئیس، اعضای هیات مدیره و دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد صبح روز یکشنبه ۱۵ بهمن‌ماه در نشستی به شرح وضعیت فولاد به عنوان شاگرد اولی که تنبیه می‌شود پرداختند.

به گزارش می‌متالز، صبح روز یکشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ نشست خبری انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با حضور بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن، بهادر احرامیان، عضو هیأت مدیره انجمن فولاد، امین ابراهیمی، نایب رئیس انجمن فولاد و مدیرعامل فولاد خوزستان، احسان دشتیانه، عضو هیأت مدیره، احمد دنیانور، عضو هیأت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، وحید یعقوبی، مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

باید به سمت تولید فولاد‌های کیفی حرکت کنیم

بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تصریح کرد: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲، شاهد تولید ۱۰ میلیون و ۶۲۹ هزار تن محصولات و مقاطع طویل فولادی بودیم که ۰.۷ درصد کاهش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. تولید محصولات تخت زنجیره فولاد نیز با ۰.۱ درصد افزایش به ۷ میلیون و ۵۸۶ تن رسید.

وی افزود: با وجود رشد ۵ درصدی تولید محصولات نیمه‌نهایی (شمش) به ۲۷ میلیون و ۹۷ هزار تن، تمرکز صرف بر افزایش کمیت، راهگشا نخواهد بود و باید به سمت تولید فولاد‌های کیفی حرکت کنیم. همچنین تولید آهن‌ اسفنجی با ۹ درصد افزایش به ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن و تولید گندله نیز با ۷.۷ درصد افزایش همراه بوده است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تکمیل کرد: در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۴۰۲، شاهد رشد ۵ درصدی تولید محصولات نیمه‌نهایی (شمش) به ۲۷ میلیون و ۹۷ هزار تن بودیم. از سوی دیگر نیز تولید آهن‌ اسفنجی با ۹ درصد افزایش به ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن و تولید گندله نیز ۷.۷ درصد افزایش را تجربه کرد.

حدود ۵ میلیارد دلار ارزآوری فولادسازان بخش خصوصی در ۱۰ ماه

سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدگنندگان فولاد ایران در ادامه عنوان کرد: بخش خصوصی با ایجاد ۸ میلیون تن ظرفیت فولادسازی، نقشی کلیدی در ارزآوری ۵ میلیارد دلاری فولادسازان بزرگ کشور در ۱۰ ماهه اخیر ایفا کرده است. با این وجود، چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان شمش در بخش خصوصی، تولید را برای آن‌ها غیرمقرون به صرفه کرده است.

وی افزود: سیاست‌گذاران دولتی با دو راه حل روبرو هستند؛ راه اول زمین گیر کردن صنعت فولاد در وضعیت فعلی و پذیرش تبعات ناشی از آن است، راه دوم، اما اعطای آزادی نسبی به صنعت فولاد و فعال کردن ۱۵ میلیون تن ظرفیت غیرفعال است که در نهایت به حضور فولادسازان در عرصه بازار‌های جهانی و همچنین سودآوری برای دولت منجر می‌شود.

پتانسیل بلااستفاده صنعت فولاد

امین ابراهیمی، نایب رئیس انجمن فولاد و مدیرعامل فولاد خوزستان در این نشست عنوان کرد: صنعت فولاد ایران با وجود تحریم‌ها به ظرفیت نزدیک به ۴۵ میلیون تن رسیده است، اما متأسفانه به دلیل و مشکلات زیرساختی تولید در کشور فاصله معناداری با این عدد دارد. این صنعت ۱۶ درصد از بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد و سود شرکت‌های فعال در این حوزه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است.

وی افزود: صنعت فولاد در حوزه صادرات نیز پتانسیل بالایی دارد و سالانه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به ارمغان می‌آورد. فولاد خوزستان به تنهایی به ۳۸ کشور دنیا صادرات دارد.

ابراهیمی تکمیل کرد: با وجود این، مشکلاتی مانند وضع عوارض صادراتی، سیاست‌های چندگانه در حوزه تسعیر نرخ ارز، بحث رعایت کف عرضه‌ها در بورس کالا و پراکندگی گسترده شرکت‌های فولادی، بر سر راه فعالیت در این حوزه قرار دارد.

ظرفیت تولید فولاد به زیر ۶۳ درصد رسید

بهادر احرامیان، عضو هیأت مدیره انجمن فولاد در این نشست بیان کرد: شاهد افت رشد در بخش‌های اصلی صنعت فولاد کشور هستیم. این در حالی است که ایران همواره جایگاهی قابل توجه در این صنعت داشته و رفع موانع تولید، فرصتی برای ارتقای رتبه جهانی فولاد کشور فراهم می‌کند. در رشد صنعت فولاد ایران مقایسه با سال گذشته، تنها ۵ درصد بوده است. ظرفیت تولید فولاد کشور با افت مواجه شده و به کمتر از ۶۳ درصد رسیده است.

مشکلات ناشی از کمبود برق و گاز به پای مصرف کننده ۵ درصدی نوشته می‌شود

احسان دشتیانه، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه تصریح کرد: بار دیگر شاهد آن هستیم که مشکلات ناشی از کمبود برق و گاز به پای صنعت فولاد نوشته می‌شود، این در حالی است که سهم این صنعت از مصرف برق کشور تنها ۵ درصد است.

او ادامه داد: در شرایطی که با وجود تحریم‌ها، مازاد تولید در صنعت فولاد داریم، وضع عوارض صادراتی و دریافت علی‌الحساب مالیات، چالشی بزرگ برای فعالان این صنعت ایجاد کرده است. این موضوع نیازمند رسیدگی فوری از جانب ریاست جمهوری است، هرچند که تاکنون وزارت اقتصاد و صمت تا حدودی از صنعت فولاد حمایت کرده‌اند. اگر این شیوه برخورد و سیاست‌گذاری با صنعت فولاد ادامه پیدا کند، به زودی شاهد وضعیتی مشابه صنعت خودرو در این صنعت نیز خواهیم بود.

دشتیانه سپس گفت: همچنین، گرانی‌ها و تورم در مسکن، خودرو و لوازم خانگی نیز گاهاً به گردن صنعت فولاد انداخته می‌شود، در حالی که سهم این صنعت در قیمت تمام شده این محصولات حدود ۵ درصد است و این موضوع به وضوح یک بحث انحرافی است.

کشور‌های خارجی منتظر ما نمی‌مانند

جهاندار شکری، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در ادامه گفت: تجربه سنوات گذشته نشان می‌دهد که عدم توجه به نظرات بخش خصوصی در صنعت فولاد، صدمات جبران‌ناپذیری به این صنعت استراتژیک وارد کرده است. امروزه با وجود مشکلات فراوان در مسیر واردات تجهیزات و قطعات، وضع عوارض صادراتی نه تنها کمکی به حل مشکلات نمی‌کند، بلکه مانعی بزرگ در مسیر صادرات و ارزآوری این صنعت خواهد بود.

وی تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که کشور‌های خارجی منتظر ما نمی‌مانند و در صورت عدم توانایی ما در تأمین نیاز آنها، به دنبال منابع جایگزین خواهند رفت. این موضوع می‌تواند به از دست رفتن بازار‌های صادراتی و رتبه فعلی ایران در صنعت فولاد منجر شود.

او تکمیل کرد: ما می‌توانستیم با اتکا به پتانسیل‌های موجود، رتبه‌ای به مراتب بالاتر از رتبه فعلی خود در تولید فولاد داشته باشیم.

واحد‌های کوچک تولید شمش القایی در معرض خطر هستند

احمد دنیانور، عضو هیأت رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این نشست مطرح کرد: این روز‌ها شاهد هجمه‌های بسیاری علیه صنعتگران هستیم و صنعت فولاد، به ویژه واحد‌های القایی، در وضعیت زیان قرار دارند. مکانیسم تأمین مواد اولیه این واحد‌ها دچار مشکل شده و واحد‌های کوچک تولید شمش القایی که نقشی اساسی در تأمین بازار داخلی دارند، تحت فشار و در معرض خطر تعطیلی قرار گرفته‌اند. در این شرایط سخت، اشتغال‌آفرینی بیش از صد کارخانه ذوب القایی به خطر افتاده است.

دنیانور ادامه داد: افزایش چندبرابری قیمت حامل‌های انرژی و بخشنامه‌های خلق‌الساعه و متعدد، از جمله چالش‌های پیش روی این صنعتگران است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده