تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۳
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۳۳۲۱۰۴
سرویس خبر : آهن و فولاد

افزایش هزینه دموراژ فولادی‌ها با مصوبات خلق الساعه

‌می‌متالز - کارشناس صنعت فولاد گفت: طبق قانون اگر صادرکننده مجوز را از نهادی گرفته باشد و آن نهاد، مسوول تأخیر در بارگیری یا عدم صدور مجوز در مهلت مقرر شود، باید از عهده خسارت آن بربیاید؛ اما بخشنامه‌های خلق الساعه وزارت صمت و سایر نهاد‌ها در خصوص وضع تعرفه و عوارض صادراتی باعث توقف بیشتر کشتی و افزایش هزینه دموراژ می‌شوند.

به گزارش می‌متالز، احمد رضوی نیک با بررسی هزینه دموراژ کشتی برای فولادسازان بیان کرد: زمانی که باری برای صادرات محیا شده و دستور بارگیری و توقف کشتی در بندرگاه صادر می‌شود، یعنی صادرکننده با اخذ مجوز‌های خاص، بابت احضار کشتی و توقف در بندرگاه هزینه مورد نیاز را پرداخت کرده است. در این راستا، طی زمان مشخصی باید این محموله به کشتی بارگیری شده، از بندرگاه پهلو بگیرد و به سمت مقصد حرکت کند.

وی در ادامه اضافه کرد: بنابراین دموراژ به معنی خسارت تأخیر در بارگیری کشتی است. در واقع این هزینه بابت تأخیری که بارگیری کشتی از صادرکننده ایجاد شده، خسارات سنگینی را در بردارد.

کارشناس صنعت فولاد در مثالی عنوان کرد: به طور مثال اگر یک کشتی حامل ۱۰۰ هزار تن سنگ آهن باشد و بنا به دلایلی مانند تغییر مصوبات وزارت صمت در صدور مجوز بار‌های صادراتی یا عدم صدور حمل محصولات، هزینه دموراژ برای صادرکننده حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار خواهد شد.

به گفته رضوی نیک، لازم است که وزارت صمت و صادرکنندگان قبل از صدور محصولات، از مجوز‌ها اطمینان پیدا کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی، طبق قانون اگر صادرکننده مجوز را از نهادی گرفته باشد و آن نهاد، مسوول تأخیر در بارگیری یا عدم صدور مجوز در مهلت مقرر شود، باید از عهده خسارت آن بربیاید؛ اما بخشنامه‌های خلق الساعه وزارت صمت و سایر نهاد‌ها در خصوص وضع تعرفه و عوارض صادراتی باعث توقف بیشتر کشتی و افزایش هزینه دموراژ می‌شوند که باید راهکار مناسبی برای بهبود این وضعیت پیدا کرد.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده